LESERBREV

Varaordfører Linda Dalseg Høvik på sitt kontor i Kristiansund

Et stortings­vedtak er ikke en anbefaling!

I mai fattet Stortinget et tydelig vedtak (Vedtak 801): Regjeringen skal sikre at kostnadene til Helse­plattformen ikke går utover sykehus­­strukturen og viktige lokalsykehusfunksjoner i Helse Midt-Norge.

Da er spørsmålet enkelt. Hvordan har helseministeren tenkt å gjennomføre Stortingets vedtak?

I dag brukes rundt 300 millioner kroner hvert år på renter og avdrag knyttet til Helseplattformen. 

Dette er penger som ellers kunne gått til pasientbehandling, ansatte og utvikling av sykehusene våre. Samtidig må Helse Møre og Romsdal kutte nær én milliard kroner, redusere bemanningen og utrede omfattende omstillinger. 

Det er vanskelig å hevde at kostnadene til Helseplattformen ikke går utover sykehustilbudet når nettopp disse kostnadene er en del av den økonomiske virkeligheten.

Helseplattformen ble innført som en del av statens visjon om «Én innbygger – én journal». Likevel er det Helse Midt-Norge som sitter igjen med milliardlånet. Ingen andre helseregioner har måttet lånefinansiere et nasjonalt digitaliseringsprosjekt på denne måten.

Derfor holder det ikke med politiske besøk og forsikringer om at enkeltinstitusjoner skal «fredes». Dersom Stortingets vedtak skal ha et reelt innhold, må den ekstraordinære gjelden knyttet til Helseplattformen fjernes. Ellers blir vedtak 801 stående som en formulering uten praktisk betydning.

Helse Møre og Romsdal er allerede presset av helseforetaksmodellen, kostnadene ved det nye sykehuset på Hjelset og den generelle prisveksten. Helseplattformens milliardgjeld er den belastningen staten faktisk kan gjøre noe med.

For oss som bo i Møre og Romsdal er kuttene som fremdeles ligger på bordet, med både nedleggelse av DPS tilbud, flytting av barneavdeling og et massivt innhogg i ambulanseberedskapen i hele fylket, kutt vi ikke kan godta. Ser man på besparelsen så står den i sterk kontrast til de elleville 300 millionene i bare lån og renter på helseplattformen. Helseministeren kom med mye forståelse, men ingen løsninger. Men han har et stortingsvedtak å forholde seg til, som vi avlaste foretaket mer enn kuttene vi alle frykter. 

Et stortingsvedtak er ikke en anbefaling. Det er en bestilling til regjeringen.

Forståelse holder ikke, handling må til. Nå forventer vi at helseministeren følger opp Stortingets vedtak, med handling, ikke bare ord.

Mvh
Linda Dalseg Høvik

Powered by Labrador CMS