KRONIKK

Per Helge Pedersen advarer mot det han beskriver som en eksplosiv vekst i offentlig byråkrati.

Byråkratiet kveler Norge

Langsomt, men sikkert er offentlig byråkrati i ferd med å kvele Norge. Alle snakker om at man må få kontroll med byråkratiet, men Finn.no viser avslørende tall. Mens det blir stadig færre stillingsannonser fra private aktører, eksploderer det med stillingsannonser fra offentlig sektor – og særlig da til typiske byråkratstillinger.

Publisert

Det er ikke det minste rart at utgiftene til driften av staten Norge øker – og det øker på alle plan både i stat, fylker og kommuner.

For noen år siden var det så god plass i Rådhuset i Kristiansund at til og med E-verket kunne ha kontorer der. Alle som hadde «byråkratstillinger» hadde nok med plass. I dag er situasjonen en helt annen – og ikke minst er det kommet utrolig mange nye administrative stillinger i alle sektorer. Det har eksplodert med offentlige kontorplasser i Nordmørsbyen som i alle andre kommuner.

Symbolpolitikk på dagsorden

I Stortinget har vi fått inn mange politikere som er opptatt av symbolpolitikk og kontroll. De fremmer det ene kostbare forslaget etter det andre som betyr utgifter i mangemillionersklassen. Det kan være en god tanke bak forslagene, men nå ser vi resultatet. Offentlig sektor eksploderer. Og jungelen av lover og forskrifter øker. Nå ser virkelig «Storebror» deg i kortene på alle områder i livet.

Nå sier Høyre at de vil rydde opp, men i alle årene Erna Solberg var statsminister så vi også hvordan offentlig sektor vokste. Selvsagt er dette ikke bærekraftig.

Man sparer på feile områder

Nå tar de styrende politikere i bruk sparekniven. Men de tør ikke ta i problemet – nemlig det offentlige byråkratiet. Nei, de skjærer ned på helsetilbudet til vanlige folk. Hadde de enda gjort noe med det enorme byråkratiet i Helseforetakene, men der er lederne med millionlønner fredet. Det er underbetalte helsearbeiderne som løper skoene av seg, som skal rammes. Og lederne i Helsefortakene har ingen problemer med å fjerne tilbud som kan redde liv - som dagambulansen i Kristiansund.

Politikerne snakker på inn- og utpust om at man skal styrke det psykiatriske tilbudet. Helsetoppene gjør det stikk motsatte – de bygger ned tilbudene.

Alt henger sammen med alt

Nå henger alt sammen med alt som Gro Harlem Brundtland sa det i sin tid. Men hun startet faktisk utviklingen med å bygge opp en sterk offentlig administrasjon – og den veksten har siden blitt eksplosiv. Men den veksten kan ikke fortsette. Den må stoppes.

Da kreves det at vi har voksne politikere som er villig til å se på hvordan vi skal få kontroll. Dagens «broilere» har tydeligvis ikke forstand nok til å stoppe denne galskapen. Jeg savner de gamle politikerne med ryggrad og sunt folkevett som bygde opp dette landet. De må snu seg i graven.

Fra den "Hollandske syken" til den "Norske syken"

Vi hadde i sin den «Hollandske syken». Nå begynner vi å få den «Norske syken». De eventyrlige inntektene på salg av olje, gass, fisk, strøm og hva det måtte være gjør at Norge bruker penger som de største spekulanter. Men nå må noen sette foten ned. Den evnen synes hverken Jonas Gahr Støre eller Jens Stoltenberg å ha. De snakker om å ha kontroll med utgiftene. Den kontrollen synes å være helt fraværende når det gjelder økningen i offentlig sektor. Nå trengs det en skikkelig hestekur. Og det betyr at det må skjæres rått i offentlige administrative stillinger.

Jeg vet at mange trofaste Arbeiderparti velgere ser dette problemet, men det synes ikke å bekymre lederne i Oslo.  

Powered by Labrador CMS