Flere av medlemmene i Visit Nordvest tok seg en kaffepause i høstsola for å prate om veien videre og medlemskap i Visit Møre og Romsdal. Fra venstre: Olav Kåre Jørgensen (Smia), Christine Blass (Åsgården), Snorre Grytli (KNN), Thomas Raake (Sveggvika Gjestehus), Stian Røsand (Olsennaustet) og Britta Joø (Thon Hotel Innlandet).

Regionens neste store satsing
– men hva velger Kristiansund?

Reiselivsaktører i hele Møre og Romsdal samler seg om en felles retning for framtida. Men i Kristiansund er veien videre fortsatt uklar.

Publisert Sist oppdatert

Reiselivsnæringen i Møre og Romsdal står samlet bak ønsket om å bygge én sterk destinasjonsorganisasjon – Visit Møre og Romsdal. Målet er å samle kreftene bak felles markedsføring, utvikling og posisjonering av regionen som en av Norges neste store reiselivsdestinasjoner.

Men ikke alle kommuner er med på laget. Da bystyret i Kristiansund nylig valgte å sende saken om sammenslåing av Visit Nordvest og Destinasjon Ålesund & Sunnmøre tilbake til ny vurdering, skapte det bekymring blant flere i næringen.

– Kan ikke lykkes alene

Flere lokale aktører mener nølingen fra Kristiansund-politikerne setter hele regionens fremtidige reiselivssatsing i fare.

– Et eventuelt nytt selskap i regi av Kristiansund vil ikke ha ressursene som kreves for å markedsføre regionen i nasjonal og internasjonal skala, sier Thomas Raake ved Sveggvika Gjestehus.

Han peker på at det allerede finnes sterke produkter i regionen – som Gripruta – men at potensialet ikke kan realiseres uten en felles plattform og koordinert innsats.

– Kristiansund må våge å være den regionsbyen vi trenger. Å stå utenfor fellesskapet vil være et lite gjennomtenkt valg som skaper splittelse i stedet for samling, mener Raake.

Støtte fra Sunndal til Tustna

Også i Sunndal og nabokommunene er engasjementet stort for å samle reiselivet. Flere bedrifter – blant dem Nyheim Lodge, Fugelvåg Camping, Utistu på Gikling, Gjøra Camping, Timian & Persille og Phillipshaugen Lodge – står bak et felles opprop.

– Som små enkeltaktører står vi svakt alene. Større enheter har ressurser til å delta på messer, drive målrettet markedsføring og være synlige der gjestene faktisk planlegger reisene sine, sier Eirik Bræin Gikling på vegne av gruppen.

Raake trekker også frem samarbeid på tvers av regionen – fra Nyheim Lodge og Phillipshaugen Lodge i Sunndal til Angvika Gamle Handelssted og Tustna ladestasjon – som eksempel på hvor samstemte næringsaktørene er i ønsket om en felles struktur.

Mer enn turisme

Flere understreker at reiselivsnæringen handler om langt mer enn antall gjester og hotellovernattinger.

– Reiselivet skaper også inkludering og arbeidstrening. Vi gir mennesker uten formell utdanning og de som trenger språkpraksis en mulighet, sier Britta Joø ved Thon Hotel Innlandet. – Når vi tar samfunnsansvar, forventer vi også at kommunen legger til rette for samarbeid og forutsigbarhet.

Advarer mot politisk nøling

Ifølge aktørene sender politisk nøling et uheldig signal til både investorer og samarbeidspartnere.

– Slike signaler kan skape inntrykk av avstand mellom politikk og næring, og det svekker tilliten – en av de viktigste valutaene i regional utvikling, sier Raake.

Han viser til at resultatene av samordnet markedsføring allerede er synlige: – Tidens Krav skrev at Kiwi Kårvåg hadde omsetningsrekord i uke 28 og 29 i sommer. Kanskje det er effekten av internasjonal markedsføring av Atlanterhavsveien? Det viser at også dagligvarebutikker og andre næringer tjener på at reiselivet lykkes.

Vil bygge videre på entusiasmen

Næringen mener tiden er inne for å samle kreftene.

– Et samlet Møre og Romsdal vil stå langt sterkere i kampen om gjestene, mens fragmentering og lokal proteksjonisme vil svekke oss alle, sier Raake.

Han og flere andre reiselivsaktører håper politikerne i Kristiansund snur i saken.

Powered by Labrador CMS