Joakim M.yklebost Tangen på talerstolen.

– Det var litt nervepirrende!

Joakim Myklebost Tangen (FrP) fra Gjemnes forteller at han var nervøs før han skulle holde sitt første innlegg under Trontaledebatten på Stortinget.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag 14. oktober skulle representanten fra Nordmøre holde sitt første innlegg som innvalgt representant på Stortinget.

– Det var både spennende og litt nervepirrende, sier Joakim Myklebost Tangen til Nordmørsposten.

NB! Nederst i denne artikkelen kan du lese hele innlegget hans.

Gjorde et grundig forarbeid

Hans første innlegg fra talerstolen varte i tre minutter. Tangen var tydelig og klar i det budskapet han fremførte.

– Jeg brukte hele gårsdagen og dagen til å få frem budskapet så tydelig og forståelig som mulig, forteller Tangen. 

Han var nummer 140 i rekken av Stortingsrepresentantene til å fremføre sitt budskap, så da er det naturlig å spørre om han endret budskapet etter å ha hørt på de andre representantene.

– Nei. Det var ikke nødvendig. Ingen av de andre representantene snakket om det samme, sier Tangen. 

Skolefokus

Han brukte sine tre minutter til å fokusere på skole. 

– Vi diskuterte litt mellom oss i utdanningsfraksjonen om hvilke tema vi skulle snakke om. Jeg snakket om nivådeling, valgfag og fritt skolevalg, oppsummerer han.

Han forteller for øvrig om en hektisk start på livet på Stortinget.

– Det var en lang dag med Trontaledebatt i går. Vi var ikke ferdige før klokka 20.30.  I dag var jeg oppe klokka 07.30. Vi startet ned gruppemøte i FrP, og så var jeg tidlig i salen for å se statsminister Jonas Gahr Støre holde tale, sier Tangen.

Onsdag legges Statsbudsjettet frem 

Han tror det blir en lang dag også onsdag 15. oktober.

– Da legges Statsbudsjettet frem, sier Tangen.

–  Har dere fått noen lekkasjer fra Statsbudsjettet?

–  Ikke annet enn det vi har lest om i mediene, sier Joakim Myklebost Tangen.

   

 

Her er hele innlegget hans gjengitt med tillatelse:

Ærede president Fremskrittspartiets partiprogram slår fast at «Norge er et av verdens aller beste land å leve i, da må vi også øke ambisjonene og sørge for at vi har en skole i verdenstoppen». 

Trontalen manglet ambisjoner for norsk skole, FrP har høge ambisjoner og høge ambisjonar er nettopp det norske elever ønsker.

Nivådeling

President, dagens skule er altfor teoretisk, og passar berre for nokre få elevar. Mange fell dessverre utanfor og opplever at undervisninga ikkje er tilpassa deira nivå. Gjennomsnittseleven som skulen er laget for eksisterer rett og slett ikkje, og dette er eit stort problem.

Nivådeling i grunnskolen vil gjøre at elever kan få undervisning som er bedre tilpasset deres egne forutsetninger. Det vil gi dem et bedre grunnlag til å velge riktig linje på videregående, og større muligheter for å gjennomføre videregående opplæring med gode resultater.

Valgfag

President, Fremskrittspartiet mener at elever bør få mer innflytelse på sin egen skolehverdag. Dette kan gjøres ved å tilby flere valgfag og mer praktisk undervisning, slik at fagene er bedre tilpasset elevenes interesser.

Når elever får velge fag de er engasjerte i, øker motivasjonen, og det gir bedre resultater. Engasjerte elever er mer motiverte og har større sjanser for å lykkes, både på videregående og i arbeidslivet.

Vi mener at skolen bør tilpasse seg den enkelte elevs behov og gi dem muligheten til å utvikle sine styrker og praktiske ferdigheter. Valgfrihet i skolehverdagen skaper et utdanningsløp der elevene får større ansvar og bedre forutsetninger for å forme sin egen fremtid.

Fritt skuleval 

President, Fremskrittspartiet har alltid vært tydelig på at elevene skal ha retten til å velge kva skule dei vil gå på, dette gir dei muligheten til å velgje den skulen som best møter deira behov og interresser, i stedenfor å berre velgje den som ligg nærmast.

Sjølv om dei fleste elevar faktisk velgjer nærskolen sin, er det viktig at dei har moglegheita til å velgje sjølv. Dette bidrar også til å øke kvaliteten på tilbudet, da det blir en sunn konkurranse mellom skolene.

President, Fremskrittspartiet kjemper for en skole der elever får mer frihet og mulighet til å forme sin egen utdanning. Resultatene fra skolevalget viser klart at elevene ønsker seg mer valgfrihet og en mer praktisk skole. 

Powered by Labrador CMS