
NP.no vokser klart raskest på Facebook
På under to måneder har NP.no vokst fra 4.300 til 4.900 følgere på Facebook – en økning på 600 følgere siden 19. juni. Hvis tempoet fortsetter, vil redaksjonen runde 5.000 innen midten av august, mindre enn ni måneder etter lanseringen.
På kort tid har NP.no rukket å etablere seg som den desidert raskest voksende medieaktøren i regionen på Facebook.
Dette skjer helt organisk, og vi er stolte over å se at så mange engasjerer seg i stoffet vårt.

Oppdaterte tall per 7. august 2025:
NP.no: 4.900 følgere (abonnementsbasert nettavis)
KSU.no: 6.432 følgere (gratis nettavis)
KSU247.no: 9.626 følgere (nærradio med delvis abonnementsbasert nettavis)
Tidens Krav: 19.465 følgere (abonnementsbasert nettavis og papiravis to ganger pr. uke)
KSU.no har vært aktiv på Facebook siden juni 2015 – altså i over ti år. NP.no har på under ni måneder oppnådd tre fjerdedeler (76,2 %) av deres følgermasse (4.900 av 6.432).
KSU247.no startet sin Facebook-side for over ni år siden, i mars 2016. De har i dag 9.626 følgere. NP.no har nå halvparten (50,9 %) av deres base – etter snart ni måneders drift. (NP.no startet opp 28.11.2024.)
Tidens Krav, som har vært på Facebook siden våren 2010 – altså i over femten år – og som har eksistert som avis siden 1906, har 19.465 følgere. NP.no har på under ni måneder allerede rukket å oppnå en fjerdedel (25,2 % ) av TKs følgertall.

– Ekstremt gode tall
– Hvorfor er følgertallene så viktige for NP.no?
– Svært mange i vår målgruppe, godt voksne mennesker som er interessert i å betale for lokal nyhetsdekning, er på Facebook, sier redaktør John Berge.
– Vel så viktig som følgertallene, er engasjementet våre saker skaper, i form av delinger, likerklikk og kommentarer. Der ser vi nå også at vår Facebook-side for mange er en av de foretrukne kanalene, med ekstremt gode tall, selv om vi altså er den minste avisen på Facebook, enn så lenge. Vi kan ha svært mange delinger, klikk og kommentarer på saker, som overgår våre forventninger, sier Berge.
– Vil ha noe nytt
NP.no ble lansert som en uavhengig nettavis 28. november 2024 gjennom firmaet Nordmørsposten AS. Dette eies av JB Publishing (eid av John Berge) med 90 prosent, og hans kollega gjennom snart 20 år, Per Mork (10 prosent).
– Vi mener at det lokale engasjement og relevante og annerledes nyheter og reportasjer driver veksten. Det er tydelig at folk vil ha noe nytt, sier Berge.
Ifølge Reuters Digital News Report 2025 er Facebook fortsatt Norges viktigste plattform for nyhetskonsum blant voksne over 30 år.
Det gjør Facebook-vekst til en kritisk faktor i kampen om synlighet og lesere – særlig for lokalaviser.
Når klarer NP.no å nå 10.000 følgere?
Om NP.no sin vekst fortsetter i samme tempo, vil de kunne gå forbi KSU.no i løpet av høsten, og på sikt nærme seg KSU247. Å nå 10.000 følgere innen ett og et halvt år – det vil si sommeren 2026 – er et realistisk mål dersom utviklingen holder seg.
– 10.000 vil vi være meget fornøyd med, men «the sky is the limit». Det spennende med digitale produkter er at her er det ingenting som er fastlåst og skrevet i stein. Ting kan endre seg veldig hurtig, sier redaktøren.
NP.no er et eksempel på hvordan nye digitale aktører, med et tydelig lokalt fotfeste, kan utfordre etablerte mediekanaler.
– Antall følgere er i seg selv ikke en enkeltstående suksessfaktor. Men, som vi ser, så betyr det mye for at vi vises for flere enn de som aktivt oppsøker nettsiden vår. Vi hører stadig fra folk om at de har sett postene våre eller at vi fremstår som aktive. Det at nettsiden, og de sosiale mediene vi deler våre saker på, skaper engasjement og gir oss nye abonnenter, er nøkkelen til hvorvidt NP.no klarer å etablere seg som en solid nummer to-avis, sier Berge.
Følg utviklingen videre på Facebook-siden til NP.no.