
NP.no langt forbi andre medier på Facebook-vekst
På under sju måneder har Nordmørsposten (NP.no) bygget seg opp til å bli en maktfaktor i sosiale medier. Med over 4.300 følgere på Facebook, vokser den nye lokalavisa langt raskere enn sine veletablerte konkurrenter – og tallene viser at mediehuset allerede utfordrer aktører med over 15 års forsprang.

Da Nordmørsposten – www.np.no – gikk på lufta 28. november 2024, var det få som ante hvor raskt avisa skulle vokse.
Nå, snaut sju måneder senere, har NP.no allerede over 4.300 følgere på Facebook – og utviklingen overgår alt konkurrentene har oppnådd i sine oppstartsår.
Sammenligner man veksten i antall følgere med tre allerede etablerte mediehus i Kristiansund og Nordmøre, er tallene slik:
KSU.no, lansert på Facebook i juni 2015, har i dag 6 .411 følgere. NP.no har allerede oppnådd 67,1 % av deres nivå på bare sju måneder.
KSU247.no, som har vært aktiv på Facebook i over ni år, siden mars 2016, har 9.582 følgere. Her har NP.no allerede nådd snart halvparten av deres base.
Tidens Krav, som har vært på Facebook helt siden 2010 og ble grunnlagt som papiravis i 1906, har 19.406 følgere. NP.no har likevel rukket å nå 22,2 % av TKs følgermasse på under sju måneder.
– Dette viser at det er behov for en ny stemme i lokalsamfunnet, mener John Berge, ansvarlig redaktør og majoritetseier i Nordmørsposten AS.
– Vi bygger stein for stein, men responsen vi har fått fra leserne har vært overveldende. Likevel er det fortsatt mange som ikke har hørt om oss, eller som ikke har tegnet abonnement, sier Berge.
Potensialet er stort.
– Med tanke på hvor mange som har uttrykt at de ønsker seg en ny avis, ser vi store muligheter for rask vekst. Det vil også gjøre at vi kan ansette erfarne journalister etterhvert, sier Berge.

Frivillighet og lesermedvirkning: en bærebjelke
En viktig del av veksten skyldes lesernes engasjement. Størrelsen til tross på Facebook, oppnår enkelte NP.no-poster hundrevis av liker-klikk og titalls delinger. Såkalt organisk vekst.
Nordmørsposten mottar hver uke tips, bilder, innlegg og saker fra frivillige – alt fra pensjonister med kamera til ungdommer som vil dekke lokalkultur.
– Vi er en liten redaksjon, men vi er mange. Det er takket være leserne og frivillige at vi klarer å være til stede i hele Nordmøre, sier redaktøren.
– Det gjør oss til en ekte lokalavis – av og for folket. Alle vi som står bak og lager avisen er enten kristiansundere eller fra andre kommuner på Nordmøre. Og så er min medeier, Per Mork, sunnmøring. Det ser jeg bare som et stort pluss, sier Berge.
Nordmørsposten beskriver seg selv som en «positiv kulturavis, en polykrom avis, en annerledes avis» – med hjerte for det lokale og blikk for de små og store historiene som former dagene i Kristiansund, Averøy, Smøla, og omliggende kommuner.
– Vi håper leserne er tålmodige med oss. Rom var ikke bygd på én dag, og vi er en bitteliten avis sammenlignet med aviser eid av store mediekonsern, sier Berge.
Han mener at etableringen av NP.no har medført at leserne har fått mye mer journalistikk, og at medieforbrukere nå enkelt kan finne et bredere nyhetstilfang.
En digital motor
NP.no har hatt en målrettet strategi om å vokse digitalt først – og satser på å være en plattform for debatt, nyheter og kultur. Facebook er en meget sentral del av distribusjonen. Ikke minst fordi der er også mange av de potensielle abonnentene, som er godt voksne mennesker.
– Vi skal ikke være en kopi av noen andre. Vi skal være Nordmørsposten. Det er et merkenavn mange husker og har gode assosiasjoner til, sier redaktøren, som føyer til:
– Jeg tror leserne allerede har merket seg at vi er en annerledes avis, som på rekordtid har etablert sin egen identitet. Vi fokuserer på å lage egne reportasjer, og målet er å bli mer og mer pro-aktiv så langt ressursene strekker til, sier Berge.
Antall følgere på Facebook for Nordmørsposten og andre medier i Kristiansund
Pr. 18. juni 2025.