
Skyter fart på Instagram: Nordmørsposten vokser raskere enn andre medier
Den nyeste aktøren på det lokale Instagram-markedet, Nordmørsposten (np.no), har på under ni måneder etablert seg som en tungvekter på plattformen.
Siden starten høsten 2024 har Nordmørsposten tatt over 8 prosent av følgermarkedet på Instagram, noe andre mediekanaler har brukt opptil ni år på.
Siden oppstarten 23. oktober 2024, har Nordmørsposten rukket å publisere hele 1111 innlegg og oppnådd 608 følgere på Instagram. Det gjør avisen til den mest aktive lokalmedieprofilen på Instagram i regionen, med en publiseringstakt på over 130 innlegg per måned – langt foran etablerte aktører som KSU.no (3,4 innlegg per måned), KSU247 (6,4) og Tidens Krav (11,8).
KSU247 og KSU.no har vært på plattformen siden henholdsvis mars og juni 2016. KSU.no har publisert 371 innlegg på ni år, og KSU247 har 713 innlegg i løpet av samme periode.
Men det stopper ikke der. Når det gjelder følgertilvekst, ligger Nordmørsposten også helt i toppsjiktet. Med 71,5 nye følgere i snitt per måned, matcher avisen nesten veksttakten til Tidens Krav – som har vært på plattformen i over fem år og har bygd opp 4.580 følgere.
Tidens Krav, som startet på Instagram i mai 2020, har i løpet av litt over fem år fått hele 4.580 følgere, mens antall innlegg er på 730.
Totalt har de fire lokale mediene samlet 7.502 følgere på Instagram. Til tross for sin korte tid på plattformen, har Nordmørsposten allerede sikret seg over 8 prosent av denne totalen. KSU.no og KSU247 har vært aktive i over ni år, og har henholdsvis 799 og 1.589 følgere.
De andre mediene har da 371, 713 og 730 innlegg i løpet av henholdsvis ni år på de to første og fem år på det siste mediet. Mens NP.no altså har 1111 innlegg på under åtte måneder.