Desksjef, journalist og fotograf Odd Inge Teige foran Nordmørspostens redaksjonslokaler i Nedre Enggate 21 i Kristiansund. FOTO: PER MORK

– NP.no gir leserne valgfrihet

Etter åtte måneder i drift har NP.no etablert seg som en tydelig og annerledes stemme i medielandskapet på Nordmøre. Med et lavterskeltilbud og valg mellom abonnement og stykkvis kjøp, utfordrer den digitale lokalavisen det etablerte.

Publisert Sist oppdatert

– Vi ønsket ikke å tvinge noen til abonnement. Folk skal få velge hvordan de vil støtte journalistikken vår, sier redaktør og gründer John Berge.

Da NP.no gikk på lufta 28. november 2024, var det som en digital videreføring av den gamle papiravisen Nordmørsposten, som ble lagt ned i 1990. 

Relanseringen skjer i en tid hvor mange lokalaviser sliter med opplag, økonomi og tillit. 

For NP.no er løsningen å gjøre noe annerledes.

Tjener på enkeltsalg

NP.no bruker plattformene Labrador CMS (publisering) og svenske Sesamy (betaling), som muliggjør kjøp av enkeltartikler – en funksjon som foreløpig er sjelden i Norge.

– Vi selger i snitt åtte til ti enkeltsaker om dagen, sier Berge. 

– Og vi ser stadig flere som senere velger å abonnere. Dette tyder på at tillitsmodellen fungerer.

Måns Ulvestam, sjef i Sesamy, sa tidligere i år at «stykkvis salg er spesielt nyttig for lokalaviser» – både for å nå utflyttede lesere og senke terskelen for å teste et nytt medie.

Redaktør John Berge i Nordmørsposten.

Sosial mediesuksess

NP.no har også oppnådd rask digital vekst, spesielt i sosiale medier. På bare åtte måneder har avisen fått over 4.800 følgere på Facebook. 

Tallet ble oppnådd på åtte månedersdagen, 28.07.2025. Det er et tall mange lokalaviser bruker år på å bygge opp.

– Vi er glade for å ha blitt lagt merke til, men enda viktigere er det at vi når ut med lokal journalistikk som betyr noe for folk, sier Berge.

Avisen har blant annet skilt seg ut med en lang rekke kulturreportasjer, inngående dekning av krimsaker og idrettsdekning, samt mange feature-reportasjer og portretter.

Med røtter og retning

Selv har Berge bakgrunn som kulturjournalist og mangeårig medieentreprenør. Men koblingen til lokaljournalistikk går langt tilbake.

– Min første publiserte tekst sto i Romsdalsposten, som senere ble til Nordmørsposten. Det er spesielt fint å kunne videreføre det navnet i en moderne drakt, sier han.

Avisen drives fra Nedre Enggate 21 i Kristiansund, og utgis av Nordmørsposten AS, hvor Berge er majoritetseier.

– Vi visste fra våre markedsundersøkelser at mange ønsket et reelt alternativ, sier Berge. 

– Derfor prøver vi å se samfunnet fra andre vinkler, og våge å dekke det andre medier overser eller ikke vil gripe fatt i.

Med det peker han på avisas mål om å være både et alternativ, utfyllende korrektiv og supplement – ikke konkurrent – til eksisterende lokalpresse.

Etter at vi startet opp Nordmørsposten igjen har John Berge møtt på flere av sine tidligere kolleger fra da han jobbet i Tidens Krav. Her nå pensjonerte Steinar Brunsvik. FOTO: Pål Sundøy, Tidens Krav

FAKTA

* NP.no ble relansert 28. november 2024

* Har over 4.800 følgere på Facebook

* Bruker stykkprissalg via Sesamy

* Rundt 8–10 enkeltsalg pr. dag

* Drives av Nordmørsposten AS

* Redaktør: John Berge

Powered by Labrador CMS