ÅPEN ARTIKKEL

MF Jotunheim og MF Hjørungavåg. Høyre øverst: Geir Gustad, CEO i Frydenbø Elmarin, Nederst høyre: Stig Trygve Andersen, CEO i Frydenbø Maritime Industries

Kristiansund-selskap får stor kontrakt i Geirangerfjorden

Når Geirangerfjorden går mot en utslippsfri fremtid, spiller et selskap fra Kristiansund en sentral rolle. Nå starter arbeidet med et omfattende elektrifiseringsprosjekt som kan endre både driften og opplevelsen av en av Norges mest kjente fjorder.

Publisert Sist oppdatert

Frydenbø Elmarin i Kristiansund har sikret seg en av sine største kontrakter innen maritim elektrifisering. Selskapet skal levere komplette fremdriftssystemer når to ferger i Geirangerfjorden bygges om til helelektrisk drift. Når fartøyene settes i drift i 2026, blir de satt i drift som stillegående nullutslippsfartøy i et av landets mest sårbare og ikoniske naturområder.

Totalt får ferjene en batterikapasitet på hele 17 MWh. Batterisystemene leveres gjennom Nereida Energy, mens Frydenbø Elmarin har ansvaret for integrasjonen og samspillet mellom fremdrift, lading og energisystemene om bord.

– En strategisk viktig kontrakt

CEO i Frydenbø Elmarin, Geir Gustad, legger ikke skjul på betydningen av oppdraget.

– Dette er en stor og strategisk viktig kontrakt for oss. Prosjektet stiller høye krav til teknisk kvalitet og driftssikkerhet, særlig med den store energimengden som kreves. Dette er kjernekompetansen vår, og vi ser frem til å ta fatt på prosjektet, sier han.

Geir Gustad er CEO i Frydenbø Elmarin.

Samarbeid som driver det grønne skiftet

At prosjektet gjennomføres i et UNESCO-område, gjør elektrifiseringen ekstra viktig. Geirangerfjorden skal ha utslippsfri fartøytrafikk innen få år, og de to ombygde ferjene vil alene kutte rundt 2 600 tonn CO₂ i året.

– Prosjektet viser hvordan vi kan levere nullutslippsløsninger i regulerte områder som Geirangerfjorden. Samspillet mellom Frydenbø Elmarin, Vestlandske Trafikk AS og Nereida Energy demonstrerer hva bransjen kan få til når vi jobber sammen om det grønne skiftet, sier Stig Trygve Andersen, CEO i Frydenbø Maritime Industries.

Stig Trygve Andersen er CEO hos Frydenbø Maritime Industries.

Vestlandske Trafikk AS, som skal operere ferjene, ser også prosjektet som en investering i fjordens fremtid.

– Målet er å levere et reiselivsprodukt som ivaretar både miljøet, gjestene og områdets langsiktige interesser. Nullutslippsdrift gir en bedre totalopplevelse og mer effektiv drift, sier daglig leder Øystein Meek.

Ombygging fremfor nybygg

De to ferjene som nå skal elektrifiseres, bygges om i stedet for å erstattes med nye fartøy. Dette er både en raskere og mer ressursbesparende løsning, og prosjektet er støttet av Enova.

Fakta om prosjektet

  • To eksisterende ferger bygges om til nullutslippsdrift
  • Samlet batterikapasitet: 17 MWh 
  • Kutt i CO₂-utslipp: ca. 2 600 tonn per år 
  • Drift i UNESCO-området Geirangerfjorden 
  • Helelektrisk, stillegående fremdrift 
  • Prosjektet er støttet av Enova
Powered by Labrador CMS