LEDER

NP feirer 007 måneder 28.06.2025.

Hipp, hipp, hurra – for Nordmørsposten

Det var nok ytterst få som en gang tenkte tanken på at Nordmørsposten skulle gjenoppstå. Men som fugl Fønisk opp av asken kom NP tilbake!

Publisert Sist oppdatert

Etter å ha grublet på det i flere år, bestemte jeg meg for at byen trengte en ny avis. Da gode, lokale krefter oppfordret meg til det, var det bare å kline til. 

Som mangeårig journalist, var jeg klar over at dette ville bli en faglig utfordring av dimensjoner, men konkurranseinstinktet i meg sa meg at dette var noe jeg bare måtte få gjennomført. Hvorfor? Jo, fordi jeg mener at Kristiansund og Nordmøre fortjener en ny avis.

Da vi startet opp 28. november i 2024, hadde arbeidet foregått i månedsvis «bak kullisene». 

Jeg var selvsagt klar over at dette ville bli tøffe tak og kreve hardt arbeid, og slik ble det også, men vi har bitt oss fast. Vi har gitt den tidligere monopolisten god konkurranse, og gitt leserne en mulighet til å få stoffet presentert på en annerledes måte. Og å få lese annet stoff.

007

I dag, lørdag 28. juni, runder vi sju måneder. Eller 007, som jeg liker å si og skrive. De som kjenner meg, eller vet om meg, assosierer meg gjerne med Agent 007 – James Bond – eller «Ånden som går» eller navnet «Fantomet» som han er mest kjent under. Dette er assosiasjoner jeg er godt fornøyd med. Noen vet også at jeg har laget musikk siden tenårene.

Jeg startet med egne aviser som guttunge i 1983 og 1984 – Fantometavisa og Gomaposten. Noen i by ved hav og i kommunene rundt husker meg kanskje fortsatt som ung journalist som dekket Gjemnes, ungdomskulturen og kulturlivet i Kristiansund, med utrykningsvakt i helgene. Titt og ofte var jeg også på Smøla, Aure og i Tingvoll. Det var tider! Jeg hadde god mentorer, hvor de aller fleste nå har tredd av og gått inn i pensjonistenes rekker.

Gomaramp

Jeg har pleid å si jeg er en en enkel gutt fra Gomalandet, og at du kan ta gutten fra Gomalandet, men ikke Gomalandet ut av gutten.

Men etter å ha vært mye i hjembyen de siste 007 månedene har jeg innsett at jeg egentlig er fra Kirkelandet. 

Født på sykehuset i hjembyen, og vokst opp i Dalabrekka de første fem årene. 

En nyhet fra den tiden: Jeg ble, tro det eller ei, kidnappet! Noen eldre nabogutter stjal meg! Men jeg ble funnet i tide. Takk og lov. 

11. mars 1974 – dagens «Hjerteknuser'n» i Romsdalsposten.

Ikke «bare-bare»

Men tilbake til 2025 og vårt unike avisprosjekt.

Sju måneder er ikke en lang periode, men det er likevel en milepæl for oss.

Det er ikke «bare-bare» å starte nettavis, selv om teknologien med publisering og betalingssystemer er bedre enn da Internett var nytt. 

Det er ekstremt mange ting du som leser heldigvis slipper å tenke på. 

Vi er fortsatt en bitteliten avis, sikkert bare en plagsom mygg i mediegiganten Amedias sidesyn.

Men vi – og dere lesere – ser nok at den andre lokalavisen, som i over 34 år fikk råde grunnen alene, har forsøkt å endre på seg etter at vi lanserte vår avis. De følger med argusøyne på hva vi presenterer – og de hermer også etter oss. Det er vel den største form for heder, er det ikke det man sier. Når den etablerte avisa begynner å etterligne den lille, nystartede lokalavisa, er det kanskje det tydeligste tegnet på at man har truffet en nerve. 

Nå er ikke dagene like lenger så avslappenede og rolige som de pleide å være for deres stab. De er mer «på», som vi sier i bransjen. Noen vil si de har skjerpet seg, eller forbedret seg. Godt mulig. Vi har gjort dem til en litt bedre avis, kan andre si. 

Det er konkurranselovenes «natur.»

Etter at vi startet opp Nordmørsposten igjen har jeg møtt på flere av mine tidligere kolleger fra da jeg jobbet i Tidens Krav. Her nå pensjonerte Steinar Brunsvik. FOTO: NP.no

Forhåndsbestemt  

Dette visste vi kom til å skje, fordi en monopolavis kun skjerper seg når de får reell konkurranse. Husk det, kjære leser. 

Det skjer over alt, i små og store byer, og tettsteder, hvor en avis – enten den er eid av Schibsted ASA, Polaris Media ASA eller Amedia AS – må forholde seg til andre medier. Men først da skjerper de seg. Husk også det, kjære leser.

Derfor håper vi at leserne på Nordmøre også husker hvordan monopolisten oppførte seg i alle disse årene de ikke hadde konkurranse. (Så kan du tenke tanken på hva som skjer hvis nye Nordmørsposten også må gi opp.)

Husk da de ikke skrev om tingene som mange var og er opptatt av, de nære ting, som de nå plutselig skal forsøke å dekke bare fordi NP.no velger å fokuserer på disse områdene. Som monopolisten ignorerte i stor grad alle disse 34 årene.

Og alt de fortsatt ikke rekker over, de heller. De har, akkurat som oss, bare en bitteliten mobilflate og noen få sekunder av abonnentenes tid til å få de til å velge å bruke sin tid på å scrolle nedover. Men, de har uendelig mer med ressurser, folk og penger.

Gullgruve

Amedia er selvsagt ikke interessert i at Tidens Krav, som hadde nærmere 12.000 abonnenter i andre halvår 2024, skal tape terreng. 

For avisen er, som mange andre monopol-lokalaviser i byer på tilsvarende størrelse, en gullgruve for Amedia, Norges største utgiver av aviser i Norge.

Avisen i Kristiansund er ikke, som i gamle dager, en partiavis eid av det lokale Arbeiderparti-laget. De omsetter for rundt 60 millioner kroner i året og sender overskuddet til Oslo. Disse lokalavisene til konsernet er ikke eid av lokale mennesker på stedene de publiseres. De er lokale aviser, men ikke lokalaviser slik de pleide være.

Pengene, overskuddet forbrukere og næringsliv på Nordmøre sørger for, bruker Amedia på sine egne store tapsluk av noen storsatsinger på å starte nye nettaviser i storbyer som Trondheim, Oslo, Kristiansand og Stavanger – hvor konsernet selv forsøker seg med nummer to-nettaviser i konkurranse med andre mediekonsern. 

Jan Gunnar Madsen og John Berge er begge to middelaldrene «gomaramp».

Det er opp til deg om Nordmørsposten skal lykkes

Skriften er på veggen. Mens de store mediekonsernene nok gjør alt i sin makt for å hindre små aviser i å vokse og bli stor, så gjør de små avisene alt for å være  annerledes aviser. Det er dere lesere som avgjør om vi lykkes.

Det er dyrt å lage selv digital nettavis. Gode intervju og reportasjer, foto og research krever tid, ressurser og koster penger. Derfor må du betale for våre nyheter. Det er ikke liv laga uten.

Så la oss være helt tydelige nå: NP.no trenger enda flere abonnenter.  

Jeg vil rette en stor takk til alle dere som har vist oss tillit siden 28. november 2024. Stor takk til alle som har gitt oss ros – og ris, korrektur og korreks!

Vi gjør så godt vi kan, med få prosent av arbeidskapasiteten som den andre avisen i byen. Faktisk har vi ingen ansatte pr. sommeren 2025, og gründerne har jobbet pro bono siden sommeren 2024.

Men det holder ikke at dere, kjære lesere, sier at dere synes det er kjekt med en ny avis, og at det er hyggelig vi skriver om dere. At dere er så glade for at det finnes en ny avis.

Hvis dere ikke viser det i kroner og øre, så står dere plutselig igjen med kun én avis videre. Da blir det nok evig avismonopol i by ved hav.

Det er ikke særlig oppmuntrende når vi hører at selv ressursterke personer er for sparsommelige til å abonnere, eller at de som gjør det, klipper og limer og deler artiklene med sine ansatte. Nersten daglig forlanger folk også at vi sender dem artiklene våre. Vi er ofte svært forundret. Gir dere bort deres egne produkter gratis? Hva med å tegne et bedriftsabonnement? 

Så hvis du vil være med å bygge opp en ny avis, hvis du muligens er en av de 62 prosentene som i vår spørreundersøkelse svarte at du ønsker deg ny avis, bør du tegne abonnement. Nå. I dag. Jeg er villig på å vedde på at du aldri igjen vil få sjansen til å lese en annen avis i dette området av landet.

NP feirer 007 måneder 28.06.2025.

Vi over en kritisk masse for å få pressestøtte for 2026, og for at avisen skal være levedyktig. Derfor er det i 2025 at slaget står, vi må lykkes i år. 

Vi har verken penger eller energi til å fortsette med samme kraft i 2026. Det er markedets natur.

Av den grunn vil vi spesielt oppfordre de delene av næringslivet som virkelig ønsker en forandret medievirkelighet til å melde seg på banen. Igjen, stor takk til mange firma som var med fra dag én eller meldte seg på banen i første halvår 2025! Vi har fått utrolig mange gode tilbakemeldinger og mange nye venner.m 

Vi er fargerike, nøytrale og opptatt av sannheten

Det koster kun 1.999 pr. år eller 199 pr. måned å lese NP.no.

I tillegg vi er eneste avis – i Norge, faktisk!  – som gir leserne mulighet å kjøpe enkeltartikler, til kun 29 kroner pr. stk. (Dette er ikke lønnsom business, men det gir leseren full frihet.)

Hvis du vil ha en alternativ avis – en positivt avis – en fargerik, polykrom kulturavis – så velger du Nordmørsposten. 

Eller, du trenger ikke bare velge én avis. Du kan jo abonnere på flere, akkurat som du abonnerer på flere strømmekanaler, eller handler hos både Kiwi, Bunnpris og Coop. Det er ikke verre enn det.

NP.no er også avis som tør der andre kanskje tier, og som vil fortelle sannheten, og hvor ambisjonen er å la så mange som mulig få komme til ordet. 

Der det ikke hvem du kjenner, hvem som liker hvem, er venn med de rette folkene, eller hvem avisen har strategiske samarbeidsavtaler eller annonsedealer med, som teller.

Vi er helt uavhengige og har ingen bindinger – en svært befriende følelse. Det er en slik avis vi er. 

Hipp, hipp, hurra for Nordmørspostens første sju måneder på planeten Jorden – din nye avis!

Powered by Labrador CMS