F.v.: Redaktør John Berge og styreleder Shahzad Abid i Nordmørposten AS sine lokaler i Nedre Enggate 21 i Kristiansund.

To måneder med NP.no: Satset på enkeltkjøp fra dag én

– Vi ligger svært godt an, foran skjema, og får mange nye abonnenter hver eneste dag, samtidig som vi selger enormt med enkeltartikler. Det kjøpes gjerne flere titalls artikler hver eneste dag i snitt siden vi startet opp.

Publisert Sist oppdatert

Det forteller redaktør John Berge i Nordmørsposten i en pressemelding.

Da nye Nordmørsposten gikk live på nettet torsdag 28. november – for nøyaktig to måneder siden torsdag 23. januar 2024 – kunne de som oppdaget den nye lokalavisen også velge å kjøpe enkeltstående artikler.

Med det attraktivet domenet np.no – og mor-domenet nordmørsposten.no – ble dermed en av Kristiansunds mange nedlagte aviser bragt til live igjen. Det var da 34 år og én måned, nesten på dagen, etter at Nordmørsposten ble nedlagt i 1990.

– Da vi vurderte de ulike leverandørene på markedet, både innenfor publiserings- og betalingssystem, ble det raskt klart for oss at vi ville velge det vi anså som de beste løsningene – «best in class», forteller redaktør John Berge, som også er initiativtaker og majoritetseier av Nordmørsposten AS.

Norsk og svensk system

NP.no endte dermed opp med Labrador fra norske Labrador CMS AS og svenske Sesamy AB.

 – Det finnes ingen perfekte og feilfrie system. Men disse to har svært mange av de funksjonene som vi ønsket oss, og begge firmaene viser stor vilje til å lytte til ønskene fra selv en liten uavhengig avis som vår, sier John Berge.

Den nye, uavhengige nettavisen er resultatet av Berges 40-årige virke som journalist. På mange måter er ringen sluttet. Berge startet med å lage aviser hjemme i gata som elleveåring og debuterte i ekte avis, som tolvåring, i nettopp Nordmørsposten, som da het Romsdalsposten. Dette var før den i 1986 skiftet navn. Årene 1986 til 1990 var en god tid å være avisleser i Kristiansund og på Nordmøre, da det var to aviser som dekket nordmørsbyen.

Undersøkte hva folk mente

I 2025 er det igjen et stort mediemangfold i byen ved havet, og Berge og hans stab jobber iherdig hver dag med deres visjon om å lage den beste alternative lokalavisen.

– Vi gjorde grundige markedsundersøkelser i forkant så vi vet hva «folk flest» mener om mediesituasjonen og hva de ønsker seg. Prosjektet ga oss også anledning til å gi leserne muligheten til å betale for én artikkel, fremfor å tvinge dem til å kjøpe et abonnement, sier Berge.

 – Jeg har hørt fra mange mediebrukere de siste årene at dette ønsker de seg, men selv har jeg opplevd motstand mot dette fra aktører i mediebransjen. Tankegangen synes å være at det er bedre å lokke folk inn med én-kroners-abonnement, som man så satser på at kundene «glemmer» og at de dermed må betale fullpris neste måned. Det er ikke å bygge lojalitet og kundetillit, slik jeg ser det. Avskallingen av abonnenter er svært stor med denne metoden. Det har flere mediebedrifter medgitt overfor meg. Personlig er jeg helt imot tankegangen på slike «gi-bort»-abonnement, og tror at det er bedre å gi folk full valgfrihet, sier redaktøren.

 Status etter to måneder

– Så hvordan går det etter to måneder?

 – Veldig bra! Vi ligger svært godt an, foran skjema, og får mange nye abonnenter hver eneste dag, samtidig som vi selger enormt med enkeltartikler. Det kjøpes gjerne flere titalls artikler hver eneste dag i snitt siden vi startet opp.

– Hvem kjøper?

– Mitt inntrykk er at enkeltartikler kjøpes av for eksempel ungdom som er interesserte i de aktuelle artiklene eller andre voksne som gjerne vil lese akkurat de bestemte sakene, men ikke er klare for å bestemme seg der og da for å velge månedsabonnement eller årsabonnement.

Betalingssystemet Sesamy er det eneste som kan tilby funksjonaliteten for stykkpris-betaling. De er utfordrere på det norske markedet, og har landets ledende bransjeavis, Medier24, som kunde siden sommeren 2024, Parc Fermé, Canariavisen og Kondis. Og vesle NP.no.

Kommentar fra Sesamy 

Måns Ulvestam, direktør for Sesamy AB, uttaler: 

– For lokalaviser som Nordmørsposten er stykkvis salg av artikler en god måte å få ekstra inntekter fra for eksempel utflyttede, som ikke trenger daglig dekning og tilgang. Det er også en svært effektiv måte å la folk prøve journalistikken for senere å bli abonnenter. I tillegg gjør denne modellen journalistikken mer tilgjengelig for dem som kanskje bare er interessert i et spesifikt emne eller en bestemt hendelse, noe som styrker Nordmørspostens rolle som en relevant og inkluderende nyhetskilde.

– Sesamy er glade for, sammen med Labrador, å ha kunnet tilby en tjeneste som åpner Nordmørsposten for alle, uansett livssituasjon, avrunder Ulvestam.

Nyheter videre

I 2025 jobber Sesamy med ytterligere produktforbedringer, som også da selvsagt vil komme abonnentene på NP.no til gode.

Flere av disse kommer etter innspill fra nettopp nye Nordmørsposten.

Obs! Etter to måneder på Facebook runder NP.no denne uken 3.400 følgere, som er ekstremt raskt med tanke på andre lokalmediers forsprang på ti til femten år.

 

Powered by Labrador CMS