TV 2 og Telia – hva er det dere holder på med?

Fremdeles har ikke TV 2 og Telia blitt enige om en ny avtale. Man skulle tro at det var forholdsvis enkelt å bli enige om en sum, men neida. Enkelt kan det tydeligvis ikke være ettersom de nå har surret med dette siden januar måned. Man skulle nesten tro at det er rakettforskning de driver på med.

Publisert Sist oppdatert

1.mars 2025 mistet 450.000 av Telias kunder betydelig deler av kanalinnholdet. Dette fordi partene er uenige om en ny pakke. Jeg vil for ordens skyld nevne at TV 2  er innholdsprodusenten og Telia er selskapet som distribuerer innholdet for TV 2 til deres egne kunder.

Hva handler uenigheten om?

Telia skriver følgende : «Avstanden mellom partene skyldes blant annet at TV 2 krever at Telia, og til syvende og sist alle våre kunder, skal dekke en uforholdsmessig stor del av TV 2s kostnader til sportsrettigheter. Det kan ikke vi gå med på».

TV  på sin side vil ikke gå med på å gi Telias kunder tilgang til allmennkringkastingsinnholdet som f eks TV 2 nyheter, TV 2 Direkte og TV 2 play - selv om Telia har tilbudt TV 2 en betydelig økning i betalingen sammenlignet med den forrige avtalen.

TV 2 vil ikke gå med på en slik avtale med mindre ALLE Telias 450 000 kunder betaler for selskapets to sportskanaler. Selv de som ikke ser på sport må betale for disse to kanalene. Er dette rimelig da?

Det jobbes knallhardt for å få til en avtale.

Fra begge sider, er det uttalt at de jobber knallhardt med å få til en ny avtale. Jeg vet ikke hva selskapene legger i ordet knallhardt, men for meg betyr det å jobbe knallhardt at man virkelig anstrenger seg for å bli ferdig med noe – og det på kortest mulig tid.

Hvor hardt har man egentlig jobbet når man startet reforhandlingene i januar, og fremdeles ikke er ferdig etter nærmere 6 måneder ved forhandlingsbordet? Ikke så veldig hardt tenker nå jeg. Sovnet eller gått i dvale er mer dekkende ord.

Begge parter mer eller mindre har vært stille som mus overfor sine 450 000 kunder de 3 siste månedene. Det har vært tynt med informasjon som har kommet ut fra selskapene, og kanskje spesielt TV 2. Taushet er aldri bra.

I forrige uke tok jeg kontakt med Teliaforhandler NEAS i Kristiansund for å få en status i saken, men de hadde naturlignok ikke noen ny informasjon. Forhandlerne vet nok like lite som det du og jeg gjør. Denne type forhandlinger gjøres alltid på topplan hos selskapene.

I den samme samtalen kom det frem at kundene kunne velge mellom 50 poeng eller fratrekk på 109 kroner pr. måned dersom man ikke ønsket seg poengene.

Som en god kundebehandler sørget han umiddelbart for at det blir fratrekk for summen på neste faktura.

Jeg sa til vedkommende at dette var helt ukjent for meg. Han svarte at dette hadde de informert sine kunder om. Kan nevne at NEAS sendte ut en mail til sine kunder den 21. mai, og der nevnes ikke ordet økonomisk kompensasjon. Heller ikke i tidligere mailer kan jeg se at de har skrevet noe om dette. Der står det kun at de gir 50 poeng som kundene kan benytte til diverse streamingtjenester.

Det er kanskje ikke så rart at Telia ikke har flagget dette med økonomisk kompensasjon. Dersom de hadde gjort dette, ville de ha tapt et sted mellom 40 – 50 millioner kroner for hver av disse 3 månedene. Regnestykket vil være dette: 450 000 kunder x kr 109 pr måned er 49 050 000. Det noen variabler i månedsprisen. Blant annet har borettslag og offentlige institusjoner noe hyggeligere avtaler enn folk flest. Derfor settes summen til et sted mellom kr 40 – 50 millioner kroner pr måned.

Jeg velger å tro at de aller fleste heller ville ha valgt kr 109,- pr måned i kompensasjon fremfor å velge 50 poeng til andre kanaler. De aller, aller fleste har allerede de kanalene de trenger, så behovet for «fyllkanaler for 50 poeng er neppe særlig store.

Hva burde Telia ha gjort for sine kunder?

De burde selvsagt informert alle sine kunder fra dag en om at de får en økonomisk kompensasjon for hver dag de ikke har tilgang til en fullverdig kanalpakke, og at de i tillegg kunne få 50 poeng gratis for tort og svie. Med det gjorde de ikke, og det mener jeg er en skam.

I anstendighetens navn bør Telia gi alle sine kunder full økonomisk kompensasjon for de 3 månedene de har vært uten et fullverdig kanaltilbud. Dette må også gjelde de kundene som i løpet av disse 3 månedene valgte de 50 poengene i den uvitenheten om at det faktisk var mulig å få en økonomisk kompensasjon, dersom man ikke valgte de 50 kanalpoengene.

I tillegg bør de, for «tort og svie» gi 50 ekstrapoeng gratis inntil ny avtale foreligger.

Dette hadde vært en fair måte å løse dette på for sine kunder. Da hadde de opptrådt på en seriøs måte, og kundene ville ha nok ha akseptert en slik løsning.

Men om de gjøre dette, gjenstår å se. Selv for en gigant som Telia vil et bortfall av inntekter på et sted mellom kr 40 – 50 millioner pr måned svi på pungen for å bruke det uttrykket.

Nå får man ikke gjort noe med det som har skjedd, men de kan gjøre noe med en fremtidig avtale.

  • Dere kan møtes på halvveien for det resterende året slik at deres kunder ikke lenger blir skadelidende, eller at dere forsetter med den gamle avtalen inntil dere får somlet dere til å lage en ny avtale.
  • Inntil dere blir enige må dere gjerne krangle så busten fyker på kammerset for min del. Men dere får ikke komme ut av kammeret før dere er enige.
  • Da slipper deres kunder slippe å betale for 6 nye måneder for et produkt de ikke får, men som de beviselig betaler for.

TV 2 har som en allmennkringkastingskanal et spesielt ansvar.

På Medietilsynets hjemmeside står følgende:

  • «Avtalen går ut på at kanalen blir kompensert med inntil 150 millionar kroner kvart år i fem år for nettokostnadene i samband med å levera allmennkringkastingsinnhald».
    • Sende eigenproduserte riksdekkande nyheitspråkram med base i den sentrale nyheitsredaksjonen».

Tilfredsstiller TV2 Medietilsynets krav om at kanalen skal levere allmennkringkastingsinnhold når 450 000 husstander ikke lenger får tilbudet? Kan dette være et brudd på loven?

Burde ikke TV 2 distribuert nyhetsinnholdet slik de etter loven er forpliktet til og heller holdt diskusjonen rundt kostnaden for de 2 sportskanalene som er det uenigheten hovedsakelig dreier seg om?

Telia bør få seg en liten smekk i bakhodet fordi de har opptrådt svært utydelig med hensyn til den økonomiske kompensasjonsordningen som de har fortiet.

Så Telia og TV 2 – bli voksen, ta ansvar og ikke lenger holde kundene deres for narr, for det er det dere faktisk gjør. Dere minner meg mer om to små treåringer som sitter i en sandkasse og diskuterer hvem sin pappa som er sterkest uten å bli enige.

Nå er det tid for å finne en løsning slik at vi igjen kan se etterlengtede nyhetssendinger, Åsted Norge med flere.

Hva skal til?

Powered by Labrador CMS