LESERBREV
Kommunene må ikke presses til å finansiere Visit Møre og Romsdal
Som kommunestyrerepresentant i Averøy reagerer jeg sterkt på vedtaket om at kommunen skal støtte det nye destinasjonsselskapet Visit Møre og Romsdal med et betydelig årlig beløp.
La det være helt klart: Jeg er positiv til et samlet destinasjonsselskap for hele fylket. Det gir mening at reiselivet organiserer seg bredere og mer profesjonelt. Min kritikk handler ikke om strukturen – men om finansieringen.
Kommunedirektøren la fram en nøktern og ansvarlig innstilling: Averøy burde være medlem og kjøpe to aksjer à 5 000 kroner. Det er helt greit. Men frarådet et utvidet medlemskap som vil koste kommunen rundt 220 000 kroner hvert eneste år – midler vi egentlig ikke har i dagens økonomiske situasjon. Dette var det flertall for i formannskapets behandling av saken.
Så skjer det noe bemerkelsesverdig.
Etter formannskapets behandling mottok kommunen en e-post fra destinasjonsselskapet. Der står det blant annet at Møre og Romsdal fylkeskommune vil prioritere reiselivssamarbeid og støtte til de kommunene som «bidrar til fellesskapet». Innovasjon Norge skal ha gitt samme signal.
Ifølge ordføreren så bekrefter fylkeskommunene dette i en mail. Når det gjelder Innovasjon Norges signal, så har ikke jeg sett noen dokumentasjon fra Innovasjon Norge på denne uttalelsen.
Dette kan vanskelig tolkes som noe annet enn press. Implisitt budskap: Betal – eller stå bakerst i køen for støtteordninger. For meg reiser dette flere viktige spørsmål:
1. Er dette en kommunal oppgave?
Reiselivsnæringen er en viktig og verdifull næring. Men skal en kommune i økonomisk motbakke bruke over 200 000 kroner årlig på et utvidet medlemskap for én spesifikk bransje? Jeg mener at dette ikke er en kommunal oppgave.
2. Er dette lovlig og ryddig forvaltning av offentlige midler?
Kommuner må forholde seg til kommuneloven, økonomireglementet og strenge krav til nøktern pengebruk. Å finansiere driften av et destinasjonsselskap som i utgangspunktet er næringslivets eget fellesorgan, stiller spørsmål ved både kommunal rolleforståelse og prioriteringer.
3. Er presset fra fylkeskommunen og Innovasjon Norge akseptabelt?
At offentlige regionale aktører legger føringer som kan oppfattes som “betal for å få støtte”, er svært problematisk. Kommuner skal ta frie og selvstendige beslutninger på vegne av sine innbyggere, ikke styres gjennom økonomiske signaler eller forventninger fra overordnede forvaltningsnivå.
Min konklusjon
Jeg ønsker reiselivet alt godt – og jeg mener at et felles destinasjonsselskap kan være en styrke for hele regionen. Men det er næringen selv som må bære kostnaden. Kommuner med presset økonomi skal ikke presses inn i et medlemskap vi ikke har råd til.
Jeg vil derfor jobbe for å få kommunestyrets vedtak omgjort. Averøy skal prioritere innbyggernes tjenester først – og beholde friheten til å gjøre egne vurderinger uten uheldig påvirkning fra fylkeskommunale eller statlige aktører.
Averøy kommune har siden 2004 betalt medlemsavgift og dermed bidratt med millioner av kroner til reiselivsnæringen. Er det ikke på tide at reiselivsnæringen selv betaler utgiftene i sitt eget destinasjonsselskap? Hvorfor ber de innbyggerne betale 37,- nok årlig i medlemskontingent? Kan andre næringer gjøre det samme? Hva sier Statsforvalteren om denne saken, travet opptatt med å reise fra kommune til kommune for å hjelpe kommunene med å unngå Robek? Ja, det kan stilles mange spørsmål i denne saken.
Med vennlig
hilsen
Sigbjørn
Folland
Medlem i
Averøy kommunestyre, for alle innbyggerne og HELE næringslivet.