KRONIKK
Ambulanser kan redde liv!
Per Helge Pedersen er langt fra imponert over uttalelsene til administrerende direktør Olav Lødemel i Helse Møre og Romsdal under en nylig NRK-sending.
Noen av oss tror fortsatt at det å få en ambulanse fort til et ulykkessted eller til en alvorlig syk pasient, kan bidra til å redde liv. Men administrerende direktør Olav Lødemel i Helseforetaket i Møre og Romsdal mener at det er faglig forsvarlig å kutte i ambulansetjenesten. Jeg ble ikke imponert over det Helsetoppen fikk seg til å si på en NRK-sending nylig.
I samme program møtte også Odd Helge Gangstad (Sp) som har vært ordfører i Midsund. Også Midsund, som er en øy, mister sin ambulanse. Han truer nå med å politianmelde direktøren og Helseministeren for drap dersom en person dør på grunn av mangelen på ambulanse. Gangstad er rasende på helsebyråkratene. Han mener at folk på øysamfunn og ellers rundt om i Møre og Romsdal skal ha samme tilbud som man har ellers i landet.
Som mange andre steder skal Midsund få en enredder-ressurs, hva nå dette måtte være.
Helseforetaket er pålagt å spare en milliard kroner. Mye av dette skal dekke renteutgifter i forbindelse med det nye sykehusbygget i Molde. Bare det å ha en slik finansieringsordning er hårreisende. Men slik er det i dagens Helse-Norge.
Det var mange romsdalinger som jublet da man samlet sykehustilbudet på Nordmøre og i Romsdal på Hjelset. Nå ser vi også at mange romsdalinger reagerer sterkt på konsekvensene.
Tenk om politikerne og helsebyråkratene hadde lyttet til dem som hevdet at det fortsatt skulle vært sykehus både i Molde og i Kristiansund. En opprusting av sykehusene i hver av byene ville ha blitt vesentlig billigere enn pengesluket på Hjelset. Men dessverre har vi for mange byråkrater som Lødemel som styrer dagens Helse-Norge. Da må det gå galt. Men skal folket finne seg i det? Det er på tide at velgerne tar et oppgjør ved de kommende valgene. Vi trenger politikere med ryggrad som kan ta makta tilbake til de folkevalgte. Noe av det første som må skje er å skrote ordningen med Helseforetak.