
«Hei, kain æ hjelp dæ me nå?»
Midt mellom klesstativer og kundesamtaler finner vi en ny daglig leder som brenner for service – og som har klare tanker om hva som skal til for å skape trivsel i butikken.
Etter et lite tips om en ny daglig leder på Jack & Jones Vero Moda tok vi turen ned til Alti Storkaia for å ta en prat.
Der møtte vi en blid og imøtekommende dame – og ganske riktig, det var Aina Dall (37) som tok imot oss med et smil og et hyggelig «Hei, kain æ hjelp dæ me nå?». Dermed var tonen for samtalen satt.

Aina har jobbet siden hun var 18 år. Hun startet som ekstrahjelp på Notabene, tilbrakte åtte år i barnehage og har i seks år hatt ulike roller hos Jack & Jones. Det siste året jobbet hun for Gina Tricot, og da muligheten dukket opp hos Jack & Jones Vero Moda, måtte hun bare hoppe på. Med en slik allsidig bakgrunn kjenner hun både verdien av god service og viktigheten av å skape et trygt miljø for både kunder og ansatte.
– Hva var det som gjorde at du ønsket å ta på deg rollen som daglig leder her på Jack & Jones Vero Moda?
– Jeg har jobbet i firmaet tidligere, og da jeg fikk muligheten til å komme tilbake, kunne jeg ikke la sjansen gå fra meg. Det er veldig gøy å jobbe med både kvinne- og herreklær. Jeg har også vært avdelingsleder i butikken før, og da den tidligere daglige lederen flyttet, var valget enkelt.

Vi prater litt løst og ledig om butikkdrift. Siden journalisten selv har flere år med erfaring innen kundeservice, er det lett å finne tonen når man snakker med en person som virkelig brenner for service.
– Hvordan vil du beskrive butikken og miljøet dere ønsker å skape for kundene?
– Vi har et godt vareutvalg, med noe for alle aldre. Alle skal finne det de er ute etter, og det viktigste er selvfølgelig kundeservice. Uten det får vi ikke kundene tilbake.
Praten vender igjen tilbake til kundeservice og hvor avgjørende det er å ha hyggelige ansatte.
Ofte er det så lite som et «hei», et smil eller et «ha det bra» som skal til for å gjøre dagen bedre for en kunde.
– Har du noen planer eller satsinger du ønsker å sette i gang på Jack & Jones og Vero Moda fremover?
– Først og fremst ønsker jeg å komme godt inn i den daglige driften, bli kjent med mine ansatte og bygge et godt miljø for både ansatte og kunder.

Som to personer som virkelig er glade i å spre glede, sklir praten fort litt ut. Men idet nye kunder kommer inn døra, må Aina gå for å betjene dem.
– Hva gleder du deg mest til i din nye rolle – og hva håper du kundene skal legge merke til allerede i starten?
– Jeg gleder meg til å ta vare på både gamle og nye kunder. Som jeg sa tidligere, er det aller viktigste å gi god kundeservice.

Jeg takker Aina for praten og lar henne gå tilbake til arbeidet. Da jeg forlater butikken, sender hun meg et smil og et «ha en fin dag videre».
På vei tilbake til kontoret tenker jeg at Jack & Jones Vero Moda virkelig har ansatt den rette personen. Med en så sprudlende og blid leder er det vanskelig å se for seg annet enn et godt miljø – både for ansatte og kunder.