
Trident trapper opp: to nye hybridfartøy på vei – Nordmøre med sentral rolle
To nye kontrakter bekrefter retningen for Trident Aqua Services. Les om hva de innebærer – og hvorfor Nordmøre blir tydelig i satsingen.
Trident Aqua Services opplyser i sin pressemelding at selskapet har bestilt to batterihybride fartøy: en brønnbåt og et servicefartøy. Med disse nybyggene melder konsernet om sju fartøy under bygging og en samlet flåte på 69 fartøysom leverer «kritiske tjenester til verdens oppdrettere».Begrepet batterihybrid betyr at dieselmotor og batteri brukes sammen for å redusere drivstofforbruk og utslipp.
Dette er brønnbåten fra Zamakona
Den nye brønnbåten er utviklet av Salt Ship Design og skal bygges ved Zamakona-verftet i Bilbao. Kapasiteten er 4.000 kubikkmeter – vannvolumet i lasterommene for levende fisk. Båten får hybrid framdrift (diesel + batteri), et omvendt osmose-anlegg (RO) som produserer ferskvann til behandling, og et moderne fiskehåndteringssystem fra MMC First Process. MIL Shipping har tilrettelagt avtalen mellom partene.
Administrerende direktør Arild Aasmyr (Trident Aqua Services) setter ambisjonen:
– «Satsingen innebærer ikke bare en betydelig kapasitetsøkning, men også en forsterkning av vår evne til å levere de beste tjenestene til våre kunder og fremtidige kunder verden over», sier Arild Aasmyr.
Aasmyr peker videre på fleksibilitet i nybygget, som kan tilpasses ulike kundebehov, og på at Trident styrker posisjonen innen ferskvannsbasert behandling mot lakselus og amoebisk gjellesykdom (AGD).
Fra verftet i Spania kommer denne vurderingen:
– «Zamakona styrker samarbeidet med Trident Aqua Services og bidrar aktivt til selskapets videre vekst. Den nye kontrakten er en stor suksess for verftet, og sikrer Zamakona en solid ordrebok for de kommende tre årene», sier Pedro Garaygordobil, styreleder i Zamakona.
Servicefartøyet som bygges i Aure
Det andre nybygget er et 27 meter langt servicefartøy som skal bygges ved Sletta Verft AS i Aure på Nordmøre. Designet er utviklet av Solstrand Trading, og dette blir leveranse nummer 17 fra Sletta Verft til Trident-systemet. Fartøyet får batteripakke på 1.570 kWh, kraftig dekksutrustning og ROV – en fjernstyrt undervannsdrone – som kan utføre bolteboring ned til 300 meters dyp.
Daglig leder Kåre Sletta (Sletta Verft AS) beskriver oppdraget slik:
– «Vi setter stor pris på tilliten og ser frem til å levere enda et fartøy som både vi og Trident Aqua Services kan være stolte av. Prosjektet bygger videre på vårt gode og langvarige samarbeid, og vi gleder oss til nok en gang å vise hva vi kan levere av topp moderne fartøy», sier Kåre Sletta.
Denne båten døpes under Aqua Nor 19. august
Teknologi, miljø og drift
Batterihybrid-løsningene skal kutte drivstofforbruk og utslipp, samtidig som driftssikkerheten opprettholdes. På brønnbåten skal omvendt osmose levere ferskvann til behandling, og fiskehåndteringssystemet skal møte krav til biosikkerhet og fiskevelferd.Servicefartøyet er utviklet for komplekse oppdrag ved oppdrettsanlegg, der ROV-en gjør presisjonsarbeid under vann.
Slik oppsummerer Aasmyr forventningene til leverandørene:
– «Vi trenger partnere som leverer både innovasjon og kvalitet og som deler vår ambisjon om å ligge i front på teknologi og bærekraft. Både Zamakona og Sletta Verft kjenner oss, utfordrer oss og har levert høy kvalitet og pålitelighet i tidligere prosjekter. Vi er trygge på at de vil gjøre det samme denne gangen. Fartøyene blir viktige bidrag som styrker flåten vår betraktelig», sier Arild Aasmyr, administrerende direktør i Trident Aqua Services.
Lokale leveranser og aktivitet
Sletta Verft har nylig levert «Multi Frontier» til Trident-systemet, og bygger nå «Multi Installer» (27 meter) og «Multi Master» (20 meter) ved samme verft. Bestillingen av det nye servicefartøyet legges på toppen av denne aktiviteten.
Selskapet bak bestillingen
Trident Aqua Services er etablert gjennom sammenslåingen av AquaShip, Intership og FSV Group. Selskapet er majoritetseid av American Industrial Partners (AIP), mens AquaShip Invest LP og ansatte er minoritetseiere. Konsernet oppgir om lag 1.000 ansatte og virksomhet i Norge, Chile, Storbritannia/Skottland, Irland, Canada og Færøyene. Målet er å være en komplett totalleverandør med erfaring fra komplekse operasjoner i globale markeder, og med vekt på fiskehelse, sikkerhet, miljø og kvalitet.
Kontor på Campus Kristiansund
Trident Aqua Services viderefører tilstedeværelsen i Kristiansund gjennom kontor i Campus Kristiansund på Devoldholmen. AquaShip meldte i 2024 at hovedkontoret flyttet inn i nye lokaler på Campus, og konsernet oppgir at Kristiansund er ett av de norske nøkkelhubbene også etter samlingen under Trident. I offentlige registre er adressen oppført som Fosnagata 12, 6509 Kristiansund N, som er Campus-bygget. Innflyttingen er fulgt opp med etablering av nye kontorarealer i 2025.