Per Helge Pedersen.

– Møkka lei kjendis-TV: Facebook-opprop fra Pedersen eksploderer

Ett Facebook-innlegg om norsk TV-underholdning har satt sinnene i kok. På få dager har presseveteran Per Helge Pedersen fått tusenvis av reaksjoner – og en overveldende strøm av støtte. Nå er saken meldt inn til Kringkastingsrådet.

Publisert Sist oppdatert

For fem dager siden publiserte Per Helge Pedersen innlegget «Spar oss for mer kjendis-TV» på Facebook. Responsen lot ikke vente på seg: Over 3.500 likerklikk, rundt 845 kommentarer og 150 delinger.

– Jeg tror dette er det mest delte og likte innlegget mitt. Det er utrolig mange gode og edruelige kommentarer. Nett-trollene er fraværende, sier Pedersen til NP.no.

Pedersen har om lag 2.500 følgere på Facebook, men innlegget har nådd langt utover egen krets.

– De første klikkene kom sekunder etter at saken ble lagt ut, og det kommer stadig kommentarer. Dette er opplagt en sak som irriterer folk, kommenterer han overfor Nordmørsposten. Så hva var det han skrev som tydelig rørte en nerve hos folk flest?

Skjermbilde fra Per Helge Pedersen sin Facebook-side.

«Spar oss for mer kjendis-TV»

I innlegget uttrykker Pedersen sterk frustrasjon over det han opplever som en ensrettet og kameraderisk TV-underholdning:

Han skriver at han er «møkka lei alle kjendisene som går igjen i program etter program», og stiller spørsmål ved om dette faktisk er det publikum ønsker seg. Ifølge Pedersen fremstår det som om «en liten klan i Oslo» styrer store deler av kjendisproduksjonene.

Samtidig understreker han hva han selv verdsetter:

  • Dokumentarer og programmer med substans

  • Serier som Norge Rundt og Der ingen skulle tru at nokon kunne bu

  • Programmer om natur, næringsliv, hage, rehabilitering, musikk og teater

  • Utenriksjournalistikk og reportasjer fra hele landet og verden

Han skriver også at selv etablerte humorprogrammer som Nytt på Nytt etter hans syn har «tapt seg med årene», og at det i dag «kokes suppe på dårlig spiker».

Pedersen sammenligner dagens humor med tidligere generasjoner av norske humorister, og trekker frem navn som Rolf Just Nilsen, Leif Juster, Harald Heide-Steen og Rolf Wesenlund.

– Vi lo oss i hjel den gangen. Det gjør ikke jeg lenger, skriver han, og legger til at mange av disse humoristenes uttrykk har blitt en del av det norske språket.

Han retter også kritikk mot NRK, som han mener burde stille strengere krav til kvalitet, sett i lys av kanalens offentlige finansiering.

Saken meldt inn til Kringkastingsrådet

Avslutningsvis i innlegget opplyser Pedersen at han, på grunn av den enorme interessen, har valgt å melde saken inn til Kringkastingsrådet.

– Vi får se om dette hjelper, skriver han.

Kommentarene: En massiv støtte

Blant de rundt 845 kommentarene er det en tydelig og gjennomgående tendens: Overveldende støtte til kritikken.

Flere kommentarer peker på de samme hovedpoengene:

«De samme trynene om igjen»

Mange reagerer på at de samme kjendisene går igjen i ulike programmer, på tvers av kanaler og sjangre.

– Før var det A-kjendiser. Så B, og nå C og D-kjendiser. Møkklei alle realitys, skriver Henning Ludvigsen.

– Voksne mennesker som ikke morer andre enn seg selv for betaling. Det er dårlig og fordummende, skriver Odd Runar Solbakken.

Savn etter programmer med innhold

En stor andel etterlyser programmer med kunnskap, dybde og formidling:

– Lag programmer med grunnleggende kunnskap, skaperglede og humor, skriver Maria Sundal, og viser til interessen for bøker og formidling.

– Hvor er dokumentarene, naturprogrammene, kulturprogrammene og hele landet?, spør Klaus Edvard Hoseth.

Kritikk av repriser og prioriteringer

Repriser går igjen som et gjennomgangstema:

– Det er nesten bare repriser. Alle juleprogrammene jeg hadde sett meg ut var sendt før, skriver Turid Helland.

Andre reagerer på at nyheter og viktige saker skyves til side til fordel for lettere underholdning.

NRK får størst kritikk

Selv om også kommersielle kanaler nevnes, er det særlig NRK som trekkes frem:

– NRK har forlatt samfunnsoppdraget, skriver flere, og viser til lisens- og skattefinansieringen.

– Vi betaler for dette. Da må vi kunne forvente bedre, er et gjennomgående budskap.

En tydelig konsensus

Til tross for enkelte kommentarer som minner om at «av-knappen finnes» eller at smak og alder spiller inn, er hovedinntrykket klart:

Det finnes et stort og engasjert publikum som føler seg oversett av dagens TV-underholdning.

Mange etterlyser:

  • Færre kjendiser og mer mangfold

  • Flere «vanlige folk»

  • Programmer med kunnskap, kultur, natur og virkelighetsnær formidling

  • Mindre gjentakelse og mindre intern kjendisirkulasjon

Powered by Labrador CMS