I midten: Vidar Strømme (Medlem av Møre Flyklubb) og Dag Runar Øye (Daglig leder i Møre Flyklubb). Nede venstre: Gunnar Iversen, akrobatisk pilot stilte opp for å skape show til publikum. Nede høyre: Alexander Kvammen, styremedlem og økonomiansvarlig i Møre Flyklubb.

Flyglede som samlet generasjoner

Fra de aller yngste til de med lang erfaring – alle fant noe å glede seg over da Kvernberget ble fylt av liv.

Publisert Sist oppdatert

Lørdag 6. september inviterte Møre Flyklubb og Kvernberget til åpen dag på Kristiansund Lufthavn Kvernberget. Heldigvis spilte værgudene på lag, og det ble en flott sensommerdag.

Vi tok en prat med Alexander Kvammen, styremedlem og økonomiansvarlig i klubben. Åpen dag ble arrangert første gang i 2023, og selv om planen var å gjenta suksessen i 2024, måtte det utsettes på grunn av arbeidet på rullebanen. I år klaffet alt – både med været og fasilitetene.

Alexander Kvammen (styremedlem og økonomiansvarlig i Møre Flyklubb)

Publikum fikk oppleve fly i forskjellige varianter. Noen barn fikk sitte i cockpit, og hos brannavdelingen fikk de prøve brannslanger. Det var også stor stas å få gå inn i og utforske maskinene Avinor bruker til brøyting og drift på flyplassen.

– Hvor mange medlemmer har Møre Flyklubb per dags dato?

– Oi! Det må jeg sjekke, svarte Kvammen, mens han hentet frem mobilen. Etter litt leting kom han frem til at klubben har 31 aktive medlemmer. Flere av disse bor andre steder, men er med for å kunne leie fly.

Oversikt over området.

En klubb med lang historie

Kristiansund Lufthavn Kvernberget har hatt sin egen flyklubb siden åpningen i 1970. Den het da Kristiansund Flyklubb, og drev først og fremst med hobbyflyging. To år senere fikk klubben tillatelse til å utdanne flygere i hele Møre og Romsdal, og i den forbindelse skiftet den navn til Møre Flyklubb. Klubben ble stiftet i dagens form den 29. september 1972.

Publikum fikk også se SAS sitt Embraer E195LR SE-RSO ta av fra Kvernberget på nært hold, noe som fikk både store og små barn til å glise godt.

Fra slutten av 1970-tallet og inn i 80-tallet var aktiviteten lav, men i 1983 tok ildsjeler tak og reorganiserte driften. Det kom nytt styre, og klubben investerte i egne fly, blant annet Piper PA-28 LN-NAG, en leased Piper PA-28 LN-BDV og et rent skolefly, Piper Tomahawk LN-NFU. Klubblokaler ble etablert i brakker på flyplassen, og senere – i 1993 – kom den første hangaren på plass, med rom for tre fly.

Møre Flyklubb var også en av arrangørene da det første flystevnet på Kvernberget ble holdt i 1985, og da suksessen ble gjentatt i 1992.

Møre Flyklubb sitt Piper PA-28-181LN-NPO etter siste tur med publikum for dagen.

I dag disponerer klubben to fly: et Piper PA-28-181 fra 1980, som stort sett har hatt tilhold i Kristiansund hele sitt liv, bortsett fra en kort periode på Sørlandet – og et Jabiru 2200 mikrofly, eid av daglig leder Dag Runar Øye.

Kvernberget, åpen dag, 06.09.2025
Det var populært å kunne få prøvesitte i en av flyene som sto utstilt.

Luftakrobatikk som fikk publikum til å gispe

Kvernberget, åpen dag, 06.09.2025
Gunnar Iversen, akrobatisk pilot stilte opp for å skape show til publikum med sitt Pitts Model 12 et akrobatisk todekkerfly.

Klokken 13.00 var det duket for show. Gunnar Iversen, en rutinert akrobatpilot, stilte opp med sitt Pitts Model 12 – et akrobatisk todekkerfly som ble ferdigbygd i Sverige i 2012.

– Hvordan startet du med akrobatisk flyging?

– Jeg begynte å fly i 1969, og jobbet i over 30 år som kommersiell helikopterpilot, blant annet i ambulansehelikopter. Da jeg ble pensjonist, ville jeg fortsette å fly. Jeg oppdaget akrobatflyging, og her står vi i dag, fortalte Iversen rett før oppvisningen.

Gunnar Iversen, akrobatisk pilot stilte opp for å skape show til publikum med sitt Pitts Model 12 et akrobatisk todekkerfly.
Gunnar Iversen, akrobatisk pilot stilte opp for å skape show til publikum med sitt Pitts Model 12 et akrobatisk todekkerfly.
Gunnar Iversen, akrobatisk pilot stilte opp for å skape show til publikum med sitt Pitts Model 12 et akrobatisk todekkerfly.

Showet hans fikk frem både gisp og brede smil hos publikum. Selv kjente jeg magen vrenge seg bare av å se på – med loop, invert-flyging, kontrollerte stall og manøvrer som nesten fikk arrangørene til å lure på om flyet hadde problemer. Men Gunnar er en erfaren mann som vet hva han gjør. Jeg kan bare si takk og lov for at jeg sto trygt på bakken med kamera – som passasjer hadde jeg nok ikke holdt cockpiten tørr.

Gunnar Iversen, akrobatisk pilot stilte opp for å skape show til publikum med sitt Pitts Model 12 et akrobatisk todekkerfly.
Gunnar Iversen, akrobatisk pilot stilte opp for å skape show til publikum med sitt Pitts Model 12 et akrobatisk todekkerfly.
Gunnar Iversen, akrobatisk pilot stilte opp for å skape show til publikum med sitt Pitts Model 12 et akrobatisk todekkerfly etter showet.

Barnslig glede for store og små

Arrangementet var en suksess for barn i alle aldre – og for oss voksne som fremdeles bærer på en barnlig fascinasjon for fly. Selv fikk jeg en aldri så liten «nerdgasm» da jeg fikk slippe inn i cockpiten på CHC Helikopter sitt Sikorsky S-92A, maskinen som daglig frakter arbeidere til og fra oljeplattformene.

Kvernberget, åpen dag, 06.09.2025
CHC Helikopter sitt Sikorsky S-92A.
Cockpiten på CHC Helikopter sitt Sikorsky S-92A som sto utstilt, dette fikk frem et stort glis hos journalisten.

Åpen dag på Kvernberget viste igjen at flyglede er noe som samler folk – på tvers av både generasjoner og erfaring.

Powered by Labrador CMS