Britt-Hanna Olufsen samler opp penger gjennom hele året som hun leverer til TV-aksjonen. Her overrekker hun pengene til Lille Andersen på Kristiansund Frivilligsentral.

– Vi må kanskje tenke nytt

Lille Andersen ved Kristiansund Frivilligsentral har mange års erfaring med organiseringen av TV-aksjonen lokalt. Både hun og Ap-politiker Berit Tønnesen peker på utfordringer og mulige endringer i fremtiden.

Publisert Sist oppdatert

Det innsamlede beløpet i Kristiansund er også betydelig lavere i år sammenliknet med fjorårets tall. 

Totalt på landsbasis i år er det samlet inn i skrivende stund i overkant av 248 millioner kroner til årets TV-aksjon. Tallene for Kristiansund viser at blant 24.404 innbyggere  er det samlet inn 1.072.409 kroner noe som tilsvarer 43,94 kroner pr. innbygger.

Deltakelsen blant bøssebærere har vært lavere i Kristiansund i 2025 sammenliknet med tidligere år. De omkring 60 personene fikk inn 151.683 kroner på bøsse. 

En viktig årsak til lavere deltakelse i år, tror Lille Andersen hos Kristiansund Frivilligsentral kan være mangel på kjennskap til årets formål. 

– Det er jo det som har vært problemet i år. At vi er litt usikre på om alle vet hva Atlas-alliansen er. Det kjenner vi litt på kroppen, sier Lille Andersen til Nordmørsposten.

TV-aksjonen har endret seg

– I fjor var det innsamling til barnekreft. Da er det liksom naturlig å være med, og stå sammen. Tidligere har det vært Røde Kors og Kirkens Bymisjon. Det er sånne organisasjoner som vi kjenner veldig godt til. Så når pengene går til en allianse vi ikke kjenner så godt, kan det hende at det ikke er så godt opplyst, sier Andersen.

Hun reflekterer også over endringer i TV-sendingen. 

– TV-aksjonen nå er ikke sånn som det var før. Før var TV-aksjonen mer at vi samlet oss rundt TV-en og ventet på underholdningen. I år startet ikke TV-aksjonen før klokka 20.00 søndag kveld, sier Andersen.

– Veldig trist

Berit Tønnesen peker også på at TV-aksjonen ikke har den samme oppmerksomheten som før:

– Nei, den har ikke det. Jeg synes det er veldig trist, og så forstår man det litt også. Fordi at nå har vi så mange kanaler å velge mellom. Så veldig mange aner jo ikke at det er TV-aksjon før i dag. Før fikk vi på en måte det store programmet av TV-aksjonen. Hele dagen var det TV og alt, sier Tønnesen.

Hun minnes tiden da folk satt klar med kontanter hjemme og ventet på bøssebærerne: 

– De satt med pengene klar. Nå er det jo nesten ikke kontanter igjen blant folk. Så nå er det jo blant annet vipps, og folk har vippset, sier Tønnesen.

– Må kanskje starte noe nytt

Lille Andersen mener det kan være på tide å vurdere nye former for innsamlingsaksjonen.

– Så spørsmålet er vel at man må finne på noe nytt. At TV-aksjonen må bli litt annerledes. Det trenger nødvendigvis ikke å hete TV-aksjonen heller, men at man må starte noe helt nytt, eller et nytt konsept, rett og slett, sier Andersen

Digitaliseringen har også påvirket innsamlingsmåten mange steder. 

– Det er jo mer sånn at mange byer har gått over til at det er digitalt. Man lager de digitale bøssene, og så sender man ut det. Så oppfordrer man folk til å ha digitale bøsser. Det kan jo også være noe, sier Andersen.

Stor verdi med tradisjonelle bøssebærere

Men for Andersen har den tradisjonelle formen med bøssebærere som sendes ut fortsatt stor verdi. 

– Ja, altså vi har vært inne på det, men så synes vi nå at det er litt stas med TV-aksjonen. Det er litt stas med å samle folk og gå rundt, sier Andersen og fortsetter:

– Jeg tror man får inn mer penger fordi man ringer på og minner på folk at det er TV-aksjonen. Så om man ikke får så mye penger i cash lenger, så får man det i hvert fall på VIPPS, sier Andersen.

– Det er veldig koselig og sosialt

Berit Tønnesen trekker også frem det sosiale ved aksjonsdagen:

– Det er veldig koselig og sosialt å møte på gjengen i Frivilligsentralen, og Lille passer på at jeg ikke er arbeidsledig under TV-aksjonen, og har aldri vært, sier Tønnesen.

Hun har vært bøssebærer så lenge hun kan huske:

– Det må nok være sikkert 25–30 år faktisk med bøsser Så har jeg vært med i næringslivsaksjon. Det har jeg vel gjort de siste tre-fire årene, sier Tønnesen.

Hun mener TV-aksjonen fortsatt har en viktig rolle:

Powered by Labrador CMS