Tanker skaper strid ved Pelagias anlegg på Hasseløya i Averøy kommune.

Naboene krever full stans for Pelagia: – Frykter ukultur i Averøy kommune

Et omfattende brev har havnet på bordet hos Averøy kommune og Statsforvalteren. Bak kravet står flere naboer som mener grensene er overskredet – og nå ber de om at alt settes på vent.

Publisert

Flere naboer på Hasseløya har fått nok. I et omfattende brev til Averøy kommune og Statsforvalteren ber de om full stopp i alle byggesaker som gjelder Pelagia-anlegget – og en uavhengig gransking av hvordan kommunen har behandlet sakene.

Vil ha full gjennomgang

Brevet, datert 14. oktober 2025, er signert av Karl Kristian HasseløMailen Hoem Hasselø, Jonny RoaldsøyEli Mette Hasselø RoaldsøyKåre Lygre og Kari Hasselø Lygre. De ber kommunen fryse sakene og sette i gang en uavhengig gjennomgang av hele prosessen rundt Pelagia.

– Vi frykter at det kan være snakk om en ukultur som, dersom den får fortsette, kan skade både lokalsamfunnet og tilliten til kommunen, skriver naboene.

Brevet tar opp flere forhold: støy, trafikk, sjøsikkerhet, visuelt rot og lovligheten av de store ensilasjetankene på området.

Statsforvalteren opphevet vedtaket

Bakgrunnen er at Statsforvalteren i sommer opphevet kommunens godkjenning av to nye tanker ved Pelagia. Tillatelsen fra 16. mai 2024 manglet nødvendig dispensasjon fra plankravet i plan- og bygningsloven.

Etter opphevingen møttes partene 18. august 2025: naboene, kommunens politiske ledelse og saksbehandlere fra Plan og utvikling. Naboene reagerer på at kommunen ikke ville føre referat fra møtet, og at uttalelser fra saksbehandler ikke samsvarer med lovens krav.

Strid om søknader og støy

Pelagia, via Prodeco AS og advokatfirmaet BAHR, har sendt inn flere søknader og nabovarsler. Den siste, datert 1. oktober 2025, inneholder en ROS-analyse. Ifølge BAHR vil større tanker gi «færre båtanløp og mindre støy».

Naboene mener det motsatte.

– Dette stemmer ikkje med ROS-analysen, som faktisk viser auka aktivitet med både båt og tankbilar, skriver de.

Lekter omtales som kai

Et annet stridstema er lekteren som ligger utenfor anlegget. Naboene mener den brukes som en fast kai, ikke et midlertidig tiltak slik kommunen har godkjent.De viser til et møte 10. juni 2025, der Pelagia skal ha sagt at lekteren skulle ligge «i årsvis».

– Vi mener dette gir grunn til å stille spørsmål ved hvor midlertidig tiltaket egentlig er, skriver naboene.

De peker også på lysforurensning, nattstøy og tap av utsikt for husene rundt.

Kystverket sier KNH ikke hadde myndighet

Et brev fra Kystverket til Kristiansund og Nordmøre havn IKS (KNH) datert 10. september 2025 viser at lekteren ligger inne i farleden – og dermed under Kystverkets myndighet, ikke KNHs.

– Det er nok at tiltaket berører farledsareal til at Kystverket er rette tillatelsesmyndighet, skriver Kystverket.

Naboene mener det betyr at KNH aldri burde behandlet søknaden.

Gamle tanker uten godkjenning

Naboene peker også på eldre bygg og tanker ved Pelagia som de mener mangler nødvendige tillatelser. Fire tanker fra 1984 skal ha hatt dispensasjon, men nyere tanker – blant annet tank F – skal aldri ha fått ferdigattest.

I en e-post fra Averøy kommune 4. august 2025 bekreftes det at midlertidig brukstillatelse ikke finnes i arkivet for tank G/H, som ble godkjent i 2019.

– Bruk av tiltaket er vel å anse som ulovlig viss det ikke foreligger midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest, spør naboene.

Byggesaksjurist Berit Merete Hundhammer Sevaldsen svarte 15. juli:

– Når et tiltak er oppført ulovlig, gis det mulighet for å omsøke tiltaket før det settes krav til retting. Ferdigattesten som du refererer til vil bli opphevet.

Støy og nattlige anløp

I en rapport fra Sikkert Miljø AS fra 23. juni 2025 anslås 3–6 desibel reduksjon i støy dersom kaiområdet flyttes. Naboene tviler på tallene.

– Det finnes ingen andre støykilder på skipene som er så lave som fire meter. Vi mistenker at dette er for å pynte på resultatet, skriver de.

De hevder også at båter ofte ligger til kai langt utover tillatt tid, og at nattlige anløp bryter med driftsrutinene som Pelagia er pålagt gjennom Statsforvalterens utslippstillatelse.

– Kommunen må følge loven

Naboene på Hasseløya avslutter brevet med en tydelig beskjed til kommunen:

– Det vi ber om, er ikkje særbehandling. Det vi ber om, er at kommunen følgjer lova.

Powered by Labrador CMS