LESERBREV
Vi lytter til alle stemmer innen bo og habilitering
Molde og Kristiansund kommuner står midt i en viktig omstilling av bo- og habiliteringstjenestene. Målet er å skape tjenester som gir gode tjenester for dem som trenger oss mest. For å lykkes må vi lytte – ikke bare til pårørende og verger, men også til brukere.
Fra 2026 innfører vi en ny praksis: to undersøkelser gjennomføres samtidig.
- Brukerne får en helt ny undersøkelse som vi har utviklet i samarbeid med Helseinnovasjonssenteret, brukerrepresentanter, pårørende/verge, ansattrepresentant, illustratør og forsker.
- Pårørende og verger får tilsendt en brukerundersøkelse. For Molde kommune er dette samme undersøkelse som har vært gjennomført tidligere.
Dette er ikke tilfeldig. Vi vet at brukernes stemme er helt avgjørende, men vi vet også at pårørende og verger har innsikt som gir et mer helhetlig bilde av tjenestene. Når vi kombinerer disse perspektivene, får vi et bedre grunnlag for å forbedre tilbudet.
I sitt innlegg i Romsdals Budstikke 11. desember 205, hevder Knut Berge at vi bare skal lytte til brukerne. Det er feil. Vi mener at tjenesten utvikles best når alle berørte parter blir hørt. Derfor har vi valgt en løsning som gir rom for alle stemmer – og vi gjør det i fellesskap, på tvers av kommunegrenser.
Samarbeidet mellom Molde og Kristiansund er en del av satsingen «omstilling i bo og habilitering». Ambisjonen vår er å skape tjenester som er trygge, bærekraftige og tilpasset både dagens og morgendagens behov. Det starter med å lytte – til alle.
Mette Borge-Olsen Moe og Monica Hansen
Enhetsledere, bo og habilitering i Molde og Kristiansund kommuner