Audun Karlstrøm og Vegard Vaag fra Møre og Romsdal INP.

E39 gjennom fylket – men på rett grunnlag og i rett rekkefølge

E39 er viktig for Møre og Romsdal – men først må grunnmuren på plass. Det mener Industri- og Næringspartiet i fylket, som advarer mot å satse på prestisje før behov. – Skal E39 bli en brobygger, må vi starte med eksportveiene.

E39 er en livsnerve for Møre og Romsdal. Den binder sammen byer, lokalsamfunn og næringsliv – og gir kortere reisetid, større arbeidsmarkeder og bedre muligheter for folk og bedrifter. Men skal E39 virkelig løfte regionen, må veinettet bygges på riktig grunnlag og i rett rekkefølge.

For å få størst mulig gevinst, må vi prioritere smart. Det er eksportveiene – først og fremst E136 gjennom fylket og nødvendige tilførselsveier – som i dag bærer vekten av verdiskapingen. Disse veiene frakter varene våre ut i verden og sørger for at næringslivet fungerer. De er ryggraden i eksportfylket Møre og Romsdal.

Å starte med en massiv satsing på en sammenhengende E39 – uten først å sikre fundamentet – kan føre til at store ressurser bindes opp i prosjekter som gir mindre nytte her og nå. E39 er viktig, men må komme etter at eksportkorridoren er rustet for framtida.

E39 gjennom fylket vil gi:

- Mer effektive arbeidsmarkeder og kortere pendlertid.

- Bedre tilgang til tjenester og utdanning – uansett fjord.

- Mulighet for vekst i nye næringsklynger og styrket samarbeid mellom byer.

Men for å få full uttelling må dette være rekkefølgen:

- Først oppruste E136 og tilførselsveiene – slik at verdiskapingen får gå uhindret.

- Deretter utforme en fremtidsrettet, fergefri E39 – basert på lærdom fra eksportkorridoren og helhetlig samfunnsnytte.

Bare slik kan E39 bli en brobygger – ikke en flaskehals.

Møre og Romsdal trenger både E136 og E39. Men det er smart rekkefølge og riktig bruk av fellesskapets midler som avgjør hvor stor gevinsten faktisk blir.

Industri- og Næringspartiet (INP) i Møre og Romsdal står for en samferdselspolitikk med bakkekontakt. Vi prioriterer verdiskaping, arbeidsplasser og helhet – ikke prestisjeprosjekter uten forankring i dagens behov. Skal E39 bygge broer, må vi starte med grunnmuren.

Vi fortjener ikke verdens beste land, om vi ikke evner å ivareta det.

 

Av Audun Karlstrøm og Vegar Vaag

Møre og Romsdal INP

Industri og Næringspartiet

Powered by Labrador CMS