
Fullt trykk på hotellplanene – men sterke innvendinger strømmer inn
Hotellprosjektet i Fosnagata har vekket stor interesse i Kristiansund. Nå er saken inne i en avgjørende fase, og flere aktører advarer mot alvorlige konsekvenser dersom planene gjennomføres som foreslått. Eskil Røsand i Betonmast sier til Nordmørsposten at han håper og tror at arbeidet går som planlagt.
Planene om nytt hotell og torg i Fosnagata 12 i Kristiansund, der Quality Hotel Campus skal oppføres som del av det nye campusområdet, er inne i en kritisk fase. Rammesøknaden er sendt inn, men ennå ikke behandlet ferdig. Nå strømmer det inn innvendinger fra både fylkeskommunen, Statens vegvesen, Avinor, kommunen selv og arkeologiske myndigheter.
Prosjektet omfatter et hotellbygg på seks etasjer, nye offentlige byrom, uteservering, kaifront og en ny plassdannelse mellom hotellet og havet. Det hele skal bygges av Betonmast Røsand AS, som er totalentreprenør på oppdrag fra Campus Kristiansund 3 AS.
Men samtidig som skissene viser et moderne bygg med utsikt mot havet og plassering midt i kollektivknutepunktet, stilles det nå spørsmål om hvor godt planene faktisk er forankret i gjeldende regelverk og offentlig infrastruktur.

Fylkeskommunen: – Rammetillatelse kan ikke gis nå
I en samferdselsfaglig uttalelse datert 11. juli 2025 skriver Møre og Romsdal fylkeskommune at rammetillatelse ikke kan gis slik situasjonen er nå. De viser til at prosjektet ligger midt i et kollektivknutepunkt, og at det ikke er dokumentert hvordan fremkommelighet og sikkerhet skal sikres under og etter anleggsfasen.
– Vi kan ikke se at gjeldende rekkefølgebestemmelse er oppfylt, og kan dermed ikke se at rammetillatelse kan gis, skriver seksjonsleder John Hauger og rådgiver Ida Sigerseth.
Ifølge reguleringsbestemmelse §10.1.5 må det foreligge en faseplan for hvordan kollektivtrafikken og de myke trafikantene skal håndteres. En slik plan er fortsatt ikke levert, ifølge fylkeskommunen.
Statens vegvesen: – Mangler trafikksikre løsninger
Statens vegvesen følger opp med en uttalelse der de etterlyser bedre trafikksikring og fysisk separering av gående og kjørende. Spesielt peker de på Tverrgata sør, som er en viktig ferdselsåre for reisende mellom hurtigbåtkaia, rutebilstasjonen og sentrum.
– Det må legges til rette for trafikksikre løsninger som gir god fremkommelighet og prioritering av myke trafikanter, uttaler rådgiver Kristin Sve og seksjonssjef Linda Heimen.
Vegvesenet etterlyser også tiltak for å begrense varelevering i området, og ber om dialog om anleggsperioden.
Kommunen: – Trafo ved kaikant og uheldig uteservering
Også Kristiansund kommunes enhet for kommunalteknikk stiller seg kritisk til deler av planen. I en uttalelse datert 1. juli 2025 uttrykker de skepsis til plasseringen av trafoen og mener det strider mot universell utforming og tilgangen til sjøfronten.
– Trafoens plassering er sjenerende og til hinder for allmenn ferdsel, heter det i uttalelsen signert Vidar Dyrnes og Ida Johanne Hannasvik Gammelsæter.
De mener også at uteserveringen bør trekkes inn i byggeformålet, og at det ikke bør gis dispensasjon fra arealformålet for offentlig torg.
Videre reagerer kommunen på forslag om bruk av lastebildekk til fendring av kaia:
– Fendring med dekk er gammeldags, og det bør velges nye mer miljøvennlige løsninger.
Avinor advarer: Fare for fuglekollisjoner
Flyplassmyndighetene i Avinor er også inne i prosessen, ettersom hotellet ligger i innflygingstraséen til rullebane 07på Kristiansund lufthavn. De stiller krav om at tak og fasader ikke skal tiltrekke fugler, og har bedt om risikoanalyse.
– Tak- og bygningskonstruksjoner skal utformes og driftes slik at de blir lite attraktive for fugler, uttaler seniorrådgiver Andreas Melsom Edvardsen.
ROS-analysen er nå gjennomført, og Avinor har i e-post datert 9. juli 2025 bekreftet at de kan akseptere analysen – forutsatt at bygget tilpasses kravene i EU-forordning 139/2014.
Arkeologer: Ingen funn, men meldeplikt gjelder
NTNU Vitenskapsmuseet har gjennomført en marinarkeologisk undersøkelse ved kaifronten og funnet at det ikke er grunnlag for videre undersøkelser. Samtidig minner museet om at arbeidet må stanses dersom det gjøres funn under graving.
– Det omsøkte tiltaket medfører ikke stor fare for konflikt med kulturminner under vann, uttaler saksbehandler Staale Normann.
Entreprenøren: – Vi håper på byggestart i høst
Eskild Røsand, daglig leder i Betonmast Røsand AS, hadde sin første arbeidsdag etter sommerferien i dag, 5. august. Til Nordmørsposten forteller han at entreprenøren nå jobber intensivt med å svare ut alle innspillene fra sektormyndighetene.

– Det er rammesøknaden som er til behandling egentlig. Vi gjør det vi skal og svarer ut alle innspillene som kommer, sier Røsand.
Han bekrefter at det fortsatt gjenstår noe arbeid før søknaden kan sendes inn endelig.
– Det pågår, så det er litt vanskelig å si akkurat dato. Det er en del innspill vi prøver å tegne inn og justere.
Røsand viser til at det særlig har vært diskusjon om enkelte reguleringsmessige forhold.
– Det har vært noen spørsmål rundt uteservering, regulering og riving av skur. Det handler mest om at alle må få uttale seg, og så må ansvarlig søker svare ut alle disse tingene før kommunen kan gi rammetillatelse. Det er det som pågår nå.
Betonmast planlegger fortsatt å komme i gang med bygging før vinteren.
– Det er tenkt at de tyngre arbeidene, spesielt de som skal utføres i sjøen, skal gjøres i høst. Vi håper at det går som planlagt.
Avventer helhetlig uttalelse fra fylket
I tillegg til den samferdselsfaglige uttalelsen opplyser plansamordner Idunn Eide Sanden i Møre og Romsdal fylkeskommune at de fortsatt avventer komplett oversendelse fra kommunen før de kan gi en helhetlig uttalelse.
– På bakgrunn av informasjonen som har kommet frem i dialogmøtene, anser vi at oversendelsen foreløpig ikke er komplett, skrev hun i en e-post 1. juli.