Stig Anders Stensvik Ohrvik (Nordmørslista).

Parkeringsplaner og drosjestrid: Politisk uenighet i Samferdselsutvalget

Kommunen vil åpne for at private aktører bygger parkeringsanlegg i fjell for egen risiko, mens boligsoneparkering først skal vurderes i en ny parkeringspolitisk plan med bred politisk forankring.

Publisert Sist oppdatert

Nordmørsposten ønsker å gjøre det enklere for innbyggerne å følge med på hva som skjer i lokalpolitikken. Ved å gjennomgå og formidle offentlig tilgjengelig informasjon, gir vi våre lesere innsyn i hvilke saker politikerne prioriterer, og hvordan beslutninger som påvirker hverdagen i kommunen blir til. Slik bidrar vi til å styrke åpenhet, engasjement og demokratisk deltakelse.

Gro Santi Johnsen (Miljøpartiet De Grønne).

Samferdselsutvalget behandlet parkeringspolitikk og drosjeholdeplass

Samferdselsutvalget i Kristiansund kommune møttes i formannskapssalen klokken 13:00, 12. mai 2025: med sju stemmeberettigede medlemmer til stede. Møtet ble ledet av Stig Anders Stensvik Ohrvik (Nordmørslista). Representanter fra administrasjonen deltok også blant annet kommunalsjef John Einar Aune Skontoft. Møtet ble avsluttet kl. 14:23.

Kommunalsjef John Einar Aune Skontoft.

Godkjenning av forrige møteprotokoll

Den første saken gjaldt godkjenning av protokollen fra møtet 8. april 2025. Det kom ingen merknader, og vedtaket ble enstemmig:

Vedtak: «Møteprotokoll fra møte 08.04.2025 godkjennes.»

Kraftig uenighet om parkeringsanlegg og soner

Neste sak var nummer 8/25, og gjaldt muligheten for å etablere parkeringsanlegg i fjell samt innføring av boligsoneparkering. Bakgrunnen er en rapport fra rådgivningsselskapet Advansia, som har foreslått flere tiltak for å bedre parkeringssituasjonen i Kristiansund.

Stig Anders Ohrvik (NML) foreslo et tredelt vedtak hvor kommunen blant annet skal invitere private aktører til markedsdialog om bygging og drift av parkeringsanlegg i fjell. Anleggene skal da finansieres og drives av private på egen risiko.

Vedtaket lød som følger: «1. Kommunedirektøren legger til rette for å opprette en markedsdialog for å kartlegge muligheten for at private aktører kan gjennomføre bygging og drifting av parkeringsanlegg i fjell for egen risiko.2. Advansias anbefaling om beboerparkering i boligsonen behandles i forbindelse med ny ‘Parkeringspolitisk plan’. Planen skal sikre medvirkning og demokratisk forankring av eventuelle tiltak. Planen må samordnes med bygging av parkeringsanlegg i fjell jf punkt 1.3. Parkeringspolitisk plan vil også ta stilling til øvrige anbefalinger i Advansias rapport, som blant annet endret organisering av parkeringsvirksomheten samt etablering av innfartsparkering.»

Stig Anders Stensvik Ohrvik (Nordmørslista).

Gro Santi Johnsen (Miljøpartiet De Grønne) fremmet et alternativt forslag. 

Hun ville fremskynde vurderingen av innfartsparkering, altså parkeringsplasser i utkanten av byen hvor bilister kan bytte til kollektivtransport:

– MDG ønsker at vi flytter steg 5 (Vurdere muligheter for innfartsparkering), opp før steg 2 (fjellanlegg). Siden fjellanlegg blir for dyrt er det naturlig å se etter andre muligheter. For å redusere gateparkering og lette trykket i enkelte områder, bør vi undersøke muligheten for innfartsparkering allerede nå. Det blir mindre behov for overflateparkering og billigere ved en innfartsparkering. Denne parkeringen bør selvfølgelig ha skyttelbuss til/fra sentrum.

Gro Santi Johnsen (Miljøpartiet De Grønne).

MDG sitt forslag fikk bare støtte fra Johnsen selv og Anne-Berit Røbech Heggem (Rødt), og falt dermed. Ohrvik sitt forslag ble enstemmig vedtatt. Kommunedirektørens forslag – som anbefalte å ikke bygge fjellanlegg under dagens økonomiske situasjon – fikk ingen stemmer.

Anne-Berit Røbech Heggem, Rødt

Vedtaket viser tydelige skillelinjer: NML og FrP, ønsket å utrede fjellanlegg gjennom privat initiativ. 

R og MDG, fokuserte på billigere og mer miljøvennlige alternativer som innfartsparkering.

Drosjeholdeplass i Ramsays gate skaper politisk splid

Sak 9/25 gjaldt juridisk forankring av drosjesentralens plassering i sentrum. Kommunedirektøren hadde foreslått en festeavtale med Kristiansund Taxi, som ville gi selskapet en tryggere og mer varig tilgang til plassen ved Marstrandsgate og Langveien. Dette ble ikke godt mottatt i utvalget.

Stig Anders Ohrvik (NML) fremmet et motforslag som ble vedtatt mot én stemme – fra Steinar Magne Betten (Ap):

Vedtaket lød som følger: «1. Bystyret vedtar å etablere offentlig drosjeholdeplass i gateløpet mellom Ramsays gate 18 og Langveien 19. Skilt 514 Holdeplass for drosje flyttes fra nåværende plassering til andre siden av gateløpet i samsvar med bestemmelsene i håndbok N300.2. Inntil holdeplass som beskrevet i punkt 1 er etablert, opprettholdes eksisterende holdeplass i samsvar med oppsatt skilt.3. Under forutsetning av at offentlig drosjeholdeplass tilgjengelig for alle løyvehavere etableres og opprettholdes iht punkt 1, kan det inngås leieavtale om det øvrige arealet som utgjør oppstillingsplass tilknyttet Ramsays gate 18. Dersom det på et senere tidspunkt viser seg at det ikke er mulig å opprettholde holdeplass iht punkt 1, opphører leieforholdet, slik at offentlig drosjeholdeplass kan reetableres på det området som pr i dag er skiltet som drosjeholdeplass.»

Kommunedirektørens forslag om festeavtale falt med seks mot én stemme. Forslaget hadde som mål å sikre Kristiansund Taxi rett til å bruke området gjennom en juridisk bindende avtale, men ble vurdert som for gunstig for én aktør av flertallet i utvalget.

Steinar Magne Betten (Ap).

Kort forklart:

  • Fjellanlegg for parkering: Kommunen vil invitere private til å undersøke mulighetene. Det offentlige tar ikke økonomisk risiko.

  • Boligsoneparkering: Behandles i ny parkeringspolitisk plan, med krav om demokratisk forankring.

  • Inn­fartsparkering: MDG ville prioritere dette, men fikk ikke flertall.

  • Drosjeholdeplass: Flertallet vil flytte holdeplassen og sikre at alle løyvehavere har tilgang, fremfor å gi én aktør en særavtale.

Neste steg i prosessen

Begge de politiske vedtakene – om parkeringsstrategien og drosjeholdeplassen – går videre til behandling i bystyret 22. mai 2025. 

Powered by Labrador CMS