
På stand for en viktig sak
I oktober farges Kristiansund rosa. Midt i bybildet står en gjeng engasjerte damer som bruker fritiden sin på en sak som berører mange.
Rosa sløyfe-aksjonen har siden starten i USA på 1990-tallet vokst til å bli en global bevegelse. I Norge har aksjonen blitt en fast del av oktober, og engasjementet ser ikke ut til å avta.
Unike damer trenger unik behandling
Rosa Sløyfe markeres over hele verden i oktober hvert år. I Norge er det Brystkreftforeningen og Kreftforeningen som står bak aksjonen. Det er cirka 4200 damer som får brystkreft hvert år.
– Årets slagord er: unike damer trenger unik behandling, sier Mariann Løvik, lokallagsleder av Brystkreftforeningen Kristiansund og Omegn til Nordmørsposten.
I 2024 var det også 38 menn som også fikk diagnosen brystkreft.
– Rosa Sløyfe setter også fokus på at menn må sjekke seg, sier Løvik.
Sløyfen øker bevissthet rundt brystkreft
Gjennom Rosa sløyfe-aksjonen ønsker Kreftforeningen og Brystkreftforeningen å øke bevisstheten rundt brystkreft, støtte de som er rammet, og samle inn midler til livsviktig forskning.
Den karakteristiske rosa sløyfen har blitt et sterkt symbol på kampen mot brystkreft. I løpet av aksjonsmåneden bærer tusenvis av nordmenn sløyfen som et tegn på støtte, og en rekke arrangementer og kampanjer mobiliserer folk til å bidra.
Ni av ti personer overlever
– Det er tredje helgen på rad vi har et opplegg lokalt for å sette fokus på brystkreft og årets Rosa Sløyfe, som er viktig for forskningens del, sier Mariann Løvik.
Hun skal senere i måneden reise videre til Sunndal, Averøya og Batnfjorden.
– Jeg skal holde flere foredrag om Rosa Sløyfe-aksjonen og behandling. Ny forskning viser at ni av ti personer overlever etter fem år, sier Løvik og fortsetter: