Vigdis Ersnes, Astrid Steen Jektvik og Marianne Henden.

På stand for en viktig sak

I oktober farges Kristiansund rosa. Midt i bybildet står en gjeng engasjerte damer som bruker fritiden sin på en sak som berører mange.

Publisert

Rosa sløyfe-aksjonen har siden starten i USA på 1990-tallet vokst til å bli en global bevegelse. I Norge har aksjonen blitt en fast del av oktober, og engasjementet ser ikke ut til å avta.

Unike damer trenger unik behandling

Rosa Sløyfe markeres over hele verden i oktober hvert år. I Norge er det Brystkreftforeningen og Kreftforeningen som står bak aksjonen. Det er cirka 4200 damer som får brystkreft hvert år.

– Årets slagord er: unike damer trenger unik behandling, sier Mariann Løvik, lokallagsleder av Brystkreftforeningen Kristiansund og Omegn til Nordmørsposten.

I 2024 var det også 38 menn som også fikk diagnosen brystkreft.

– Rosa Sløyfe setter også fokus på at menn må sjekke seg, sier Løvik.

Sløyfen øker bevissthet rundt brystkreft 

Gjennom Rosa sløyfe-aksjonen ønsker Kreftforeningen og Brystkreftforeningen å øke bevisstheten rundt brystkreft, støtte de som er rammet, og samle inn midler til livsviktig forskning.

Den karakteristiske rosa sløyfen har blitt et sterkt symbol på kampen mot brystkreft. I løpet av aksjonsmåneden bærer tusenvis av nordmenn sløyfen som et tegn på støtte, og en rekke arrangementer og kampanjer mobiliserer folk til å bidra.

Ni av ti personer overlever

– Det er tredje helgen på rad vi har et opplegg lokalt for å sette fokus på brystkreft og årets Rosa Sløyfe, som er viktig for forskningens del, sier Mariann Løvik.

Hun skal senere i måneden reise videre til Sunndal, Averøya og Batnfjorden.

– Jeg skal holde flere foredrag om Rosa Sløyfe-aksjonen og behandling. Ny forskning viser at ni av ti personer overlever etter fem år, sier Løvik og fortsetter:

Powered by Labrador CMS