
Gebyrstriden i Gjemnes: Nå er svaret kommet
Etter en lang ventetid har Statsforvalteren konkludert i saken om Gjemnes kommunes omstridte gebyrvedtak fra budsjettmøtet i desember. Saken har handlet om avgifter på renovasjon, feiing og gebyr ved avslag på byggesøknader – samt et midlertidig forbud i sjøområdet.
I et brev datert 7. august 2025 slår Statsforvalteren i Møre og Romsdal fast at vedtaket i sak 45/23 – fastsetting av gebyr og satser som del av årsbudsjettet for 2024 – er lovlig. Samtidig avviser Statsforvalteren å lovlighetskontrollere sak 44/23 om midlertidig forbud i sjøområdet. Begrunnelsen er at kommunestyrets beslutning her anses som et prosessledende vedtak, ikke et endelig vedtak.
– «Statsforvalteren beklager sterkt at denne saken har fått en altfor lang saksbehandlingstid», heter det i brevet, som også redegjør for saksgangen fra budsjettmøtet 19. desember 2023 via kommunestyrets oversending 5. mars 2024.
Slik oppsto klagen
I budsjettmøtet 19. desember 2023 vedtok kommunestyret årsbudsjett, handlingsplan og økonomiplan for 2024. Forslaget om å redusere gebyrene for renovasjon, feiing og byggesaksbehandling falt, og formannskapets innstillingom gebyrfastsetting etter selvkost ble vedtatt.
Seks kommunestyrerepresentanter krevde deretter lovlighetskontroll av vedtakene i sak 45/23 (gebyr og satser) og sak 44/23 (midlertidig forbud i sjøområdet). Kommunestyret besluttet enstemmig 5. mars 2024 å sende kravet til Statsforvalteren.
Tallene som utløste debatten
I kravet ble det pekt på at RIR fakturerer kommunen 5 324 kroner inkludert mva for husholdningsavfall, mens Gjemnes kommune viderefakturerer 5 658 kroner til husholdningene – et påslag på 334 kroner.
For feiing opplyses det at det interkommunale brannvesenet fakturerer kommunen 794 kroner inkludert mva per pipe, mens innbyggerne faktureres 1 089 kroner – et påslag på 295 kroner per pipe, med dobling for to piper.
Klagen anfører også at disse postene inngår i en samlefaktura for øvrige kommunale avgifter, at det ikke sendes separate fakturaer, og at de fleste fakturaer er digitale.
Slik fungerer lovlighetskontroll
En lovlighetskontroll skal avklare rettslig tvil uten domstolsbehandling. Statsforvalteren prøver lovligheten på vedtakstidspunktet og kontrollerer om vedtaket er fattet av riktig organ, om det har blitt til på lovlig måte, og om innholdet er lovlig.
Kommunens frie skjønn overprøves ikke, med mindre det foreligger myndighetsmisbruk. For årsbudsjettet er det kommunestyrets vedtak som er gjenstand for kontroll. Formannskapets budsjettforslag ble lagt ut til høring i tråd med kommuneloven § 14-3.
Selvkost og beregning av gebyrene
Statsforvalteren viser til at når lov eller forskrift krever det, skal gebyrer ikke overstige samlet selvkost, jf. kommuneloven § 15-1 og selvkostforskriften.
Gjemnes kommune dokumenterer beregningene i vedlegg 1 til budsjettvedtaket for 2024 og bruker modellen Momentum Selvkost Kommune (MSK), med bistand fra Visma Enterprise AS. Statsforvalterens vurdering er at gebyrene ligger innenfor de rammene som lov og forskrift trekker opp – og at det dermed er opp til kommunestyret å fastsette de konkrete satsene.
Påslag vurdert som «noe høyt», men lovlig
Selv om påslaget kommunen beregner når den viderefakturerer renovasjon og feiing «synes å ligge noe høyt» i Gjemnes, mener Statsforvalteren at det likevel ligger innenfor selvkostprinsippet.
Brevet forklarer at kommunen også ved interkommunale tjenester har indirekte kostnader – merkantile funksjoner, saksbehandling av henvendelser og klager – og at særlig små kommuner har færre abonnenter å fordele disse kostnadene på.
Gebyr ved avslag på byggesøknad
Klagernes spørsmål om at gebyret ved avslag er like høyt som ved tillatelse, får ikke medhold. Statsforvalteren peker på at saksbehandlingen i begge tilfeller er tilnærmet like omfattende: Tiltak må vurderes opp mot lov, forskrift, arealplaner og faktum uansett utfall.
– «Statsforvalteren har derfor ikke merknader til at byggesaksgebyret er like høyt for avslag som for tillatelser», heter det i brevet.
Merknad om feiing per pipe
Statsforvalteren noterer at det er reist spørsmål ved praksisen med gebyr per pipe, ikke per bolig, og skriver at kommunen bør se på denne praksisen «i den grad dette medfører riktighet».
Det understrekes samtidig at kommunestyret må ha et aktivt forhold til gebyrfastsettelsen, slik at gebyrene ikke øker mer enn kostnadene ved å produsere tjenestene.
Sjøområdet: derfor ingen lovlighetskontroll
I sak 44/23 tok kommunestyret en utredning om sjøområdene til orientering og besluttet at interkommunal kommunedelplan for sjøområdene skal rulleres.
Det ble også vedtatt at det «skal» nedlegges midlertidig bygge- og deleforbud etter pbl § 13-1 for uunyttede akvakulturlokaliteter og for ytterligere etableringer.
Statsforvalteren leser dette som en beslutning om å starte prosessen med å nedlegge forbud – ikke som selve forbudsvedtaket. Siden det ikke er sendt forhåndsvarsel eller gjort øvrige saksforberedelser som kreves for et enkeltvedtak, anses dette som prosessledende og faller utenfor lovlighetskontroll.
Konklusjonen i gebyrsaken
Etter å ha gjennomgått grunnlaget – inkludert kommunens selvkostkalkyler for renovasjon, feiing og byggesøknad – finner Statsforvalteren at det ikke er godtgjort at satsene strider mot selvkostprinsippet.
– «Statsforvalteren har gjennomført en lovlighetskontroll av vedtaket i sak 45/23, og vi slår fast at vedtaket er lovlig», avsluttes brevet, signert Helge Mogstad (spesialrådgiver) og Frida Farstad Brevik (seniorrådgiver)