
Bevilger millionstøtte til omdømme og rekruttering
Politikerne setter av store midler i kampen om arbeidskraft og kompetanse.
Kompetanse- og næringsutvalget i Møre og romsdal fylkeskommune har enstemmig vedtatt å bevilge 3 millioner kroner til videreføring av et treårig fellesprosjekt for omdømme og rekruttering. Pengene fordeles likt mellom Næringsforeningen Ålesundsregionen, Molde næringsforum og Kristiansund og Nordmøre næringsforening.
Skal styrke regionens attraktivitet
Prosjektet har som mål å gjøre Møre og Romsdal mer attraktiv som arbeidsregion og styrke evnen til å tiltrekke og beholde kvalifisert arbeidskraft. Tilskuddet fra fylkeskommunen skal dekke inntil 50 prosent av kostnadene for prosjektets andre år, og forutsetter at resten av finansieringen kommer fra andre kilder.
Fylkeskommunen understreker at rekruttering og omdømmebygging er langsiktig arbeid som krever regional samhandling. Samarbeidet mellom næringsforeningene omtales som verdifullt, og prosjektet gir rom for å prøve ut nye tiltak og videreføre de som gir resultater.
Kristiansund og Nordmøre prioriterer synlighet
Kristiansund og Nordmøre næringsforening satser på strategier for rekruttering og synliggjøring. Blant tiltakene er samarbeid med Kom Trainee, utvikling av en helhetlig kommunikasjonsstrategi og etablering av et ambassadørprogram.
Foreningen vil også opprette arenaer for dialog med både tilflyttere og utflyttere. I tillegg samarbeider de med AFF om lederutvikling og etablering av et topplederforum.
Molde med ungdom og karriere i fokus
Molde næringsforum legger vekt på karriereveiledning og aktiviteter for ungdom. Blant satsingene er Romsdalsløypa, karrierekvelder og bedriftsbesøk. Forumet etablerer også velkomsttiltak som Welcome Hub og innbyggerkontor, samtidig som regionen profileres gjennom kampanjen «Romslige Romsdal» og digitale historier.
Arbeidet omfatter dessuten mentorordninger og nettverk for unge arbeidstakere.
Ålesund satser på historiefortelling
Næringsforeningen Ålesundsregionen prioriterer synliggjøring gjennom filmprosjektet «Hjem til Sunnmøre», satsing på sosiale medier og historiefortelling. De viderefører tiltak som Cowork Sunnmøre og «Velkommen HIT!», og tilbyr kurs og arrangementer for utenlandske arbeidstakere.
Prosjektet inkluderer også analysearbeid, blant annet omdømmeundersøkelser og verdiskapingsanalyser.
Langsiktig arbeid
Fra fylkeskommunens side omtales prosjektet som et verdifullt samarbeid mellom næringsforeningene. Rekruttering og omdømmebygging beskrives som en nødvendig og krevende regional oppgave i en tid der kampen om kompetent arbeidskraft tiltar.