
Strid og kompromisser i samferdselsutvalget
Fylkespolitikerne møttes i Molde til et møte med mange saker på bordet. Fra busstopp og brøytestikker til bompenger, broer og tunneler – utvalget viste både tydelige fronter og stor enighet.
Samferdselsutvalget i Møre og Romsdal fylkeskommune hadde møte på Fylkeshuset i Molde onsdag 17. september 2025. Sakene de behandlet spenner bredt, og flere av dem vil ha direkte konsekvenser for innbyggerne i fylket.
Innledende spørsmål
I starten av møtet stilte medlemmene spørsmål til administrasjonen. Nils Olav Moen (INP) tok opp muligheten for digitale brøytestikker som kan erstatte dagens plaststikker. Han mente slike løsninger kan gi lavere kostnader, redusere plastforsøpling og øke trafikksikkerheten ved at veikanten vises digitalt i bilene.
Bjarne Kvalsvik (KDL) tok opp forholdene ved busstopp langs fylkesvei 654 i Herøy, der manglende merking fører til at busser kjører forbi passasjerer.
Nils Olav Moen (INP) spurte også om tidspunktet for åpningen av Nerlandsøybroen, og foreslo Bjarne Kvalsvik (KDL) som åpner dersom dette ikke allerede var avgjort.
Orienteringer
Utvalget fikk orienteringer om fem saker: arbeidet med døgnhvileplasser, samferdselsstrategien, FRAM-ekspress, status for kollektivmarkedet i første halvår og planene om ny Rv. 15 Strynefjellstunnel med arm til Geiranger.
Referatsaker
Tre referatsaker ble tatt til orientering: internasjonale engasjement våren 2025, status for høringen om reduksjon i bussrutetilbudet og presentasjon av Strynefjellstunnelen.
Møteplan for 2026
Utvalget vedtok møteplanen for neste år. Møtene skal holdes 4. februar, 18. mars, 25. mars (årsregnskap, digitalt), 11.–12. mai (synfaring), 10. juni, 9. september, 21. oktober og 9. november (felles med hovedutvalgene).
Nye innspill til samferdselsstrategien
Utvalget samlet seg om tre innspill til fylkesstrategien for 2027–2030. Torgeir Dahl (H) fikk gjennomslag for å vektlegge trafikksikkerhet sterkere, spesielt når det gjelder veibelysning langs fylkesveiene. Torgeir Dahl (H) ba også om samarbeid med kommunene om drift av eksisterende lysanlegg der dette er avgjørende for sikkerheten.
Hans Olav Myklebust (Frp) fikk støtte for at fylket skal arbeide for å bli godkjent som trafikksikker fylkeskommune. Hans Olav Myklebust (Frp) pekte på at vegetasjon må fjernes for å bedre sikt, og at trafikanter i større grad bør varsles om farlige punkter.
Nils Olav Moen (INP) fikk gjennomslag for tiltak for å forebygge motorsykkelulykker, som flere rekkverk, bedre skilting, drenering og mer reasfaltering for å redusere vedlikeholdsetterslep.
TT-ordningen
Evalueringen av TT-ordningen (tilrettelagt transport for personer med nedsatt funksjonsevne) ble tatt til orientering. Samtidig ble administrasjonen bedt om å utrede nye organiseringsmodeller. Hans Olav Myklebust (Frp) foreslo at kommuner kan samarbeide i interkommunale ordninger for å behandle søknader, og dette ble enstemmig vedtatt. Spørsmålet om finansiering skal behandles i budsjettet for 2026–2029.
Fergedrift i Ytre Søre Sunnmøre
Utvalget vedtok at rutetabellen for sambandet Larsnes–Åram–Voksa–Kvamsøya ikke skal endres. Nils Olav Moen (INP) leverte en protokolltilførsel der han ba om to ferger fast hele året for å gi høyere frekvens.
Sekkenfergen
Utvalget ba Molde kommune som planmyndighet om å avklare om Sekkenfergen fortsatt skal ha anløp i Molde sentrum i fremtiden. Vedtaket var enstemmig.
Otterdalsstranda i Volda
Utvalget tilrådde at fylkestinget vedtar en mulighetsstudie for skredsikring langs Otterdalsstranda (fv. 5829) i Volda. Tidspunkt og finansiering skal avgjøres i forbindelse med økonomiplanen for 2026–2029. Det ble også vedtatt å vurdere innovative prefabrikkerte løsninger som kan korte ned byggetiden og redusere risikoen i anleggsperioden.
Ny Remøybro
Saken om ny Remøybro ble den mest omstridte. Administrasjonen anbefalte gjenbruk av dagens trasé. Dette fikk flertall med stemmene til Ap, H, KrF, KDL og SV. Frp, INP, Sp og Venstre ønsket å utrede andre alternativer med grunnboringer, men forslaget falt.
Flertallet vedtok også å arbeide for å redusere ulemper for bosetting og nærmiljø, og å legge vekt på kostnadsbesparelser, mindre ulemper og lavere utslipp. Et forslag fra Hans Olav Myklebust (Frp) om å arbeide for lavere seilingshøyde falt, men flertallet vedtok likevel at reguleringsplanen skal ta høyde for redusert seilingshøyde.
Et forslag om å bevare dagens vei til Remøyholmen for å hindre problemer ved springflo og sikre tilkomst falt. Utvalget vedtok derimot enstemmig å utrede tiltak på Leinøya senere i prosjektet, uten at dette skal forsinke framdriften.
Tunneler
Utvalget vedtok å prioritere flere mindre sikkerhetstiltak i mange tunneler fremfor full oppgradering av noen få. På denne måten skal sikkerhetsnivået økes for flere trafikanter innenfor de økonomiske rammene.
Først prioriteres Eiksundtunnelen, deretter Atlanterhavstunnelen og Tussentunnelen. Hans Olav Myklebust (Frp) fikk gjennomslag for et tillegg om at fylket skal arbeide for mer fleksible krav i tunnelsikkerhetsforskriften.
Bompenger på E39 Volda–Furene
Her sto partiene tydelig mot hverandre. Flertallet – Ap, H, INP, KDL, KrF, Sp, SV og Venstre – vedtok å gi prinsipiell tilslutning til bompengeinnkreving og ba Statens vegvesen starte en utredning. Frp, representert ved Hans Olav Myklebust og Gro Anita Loen Sve, stemte imot.
Godkjenning av protokoll
Til slutt ble protokollen enstemmig godkjent før møtet ble avsluttet.
Kilde: Møteprotokoll fra Samferdselsutvalget, Møre og Romsdal fylkeskommune, 17. september 2025.