
Så mye vil bompengeringen koste deg i 2026
Snart blir Kristiansund som veldig mange andre byer, når bomstasjonene settes opp. For husholdninger med flere biler kan det bli en ubehagelig overraskelse.
Hvis Kristiansunds to første bomstasjoner settes i drift fra nyttår 2026, som planen er, blir det en dyr ekstrautgift for mange familier.
Stasjonene kommer ved Omsundbrua og Nordsundbrua.
For én fossildrevet bil blir det maksimalt 19.200 kroner pr. år å betale. Det er et såkalt passeringstak på 60 betalte passeringer per kalendermåned.
Er dere to og har to biler, noe som ikke er helt uvanlig, nærmer kostnaden seg dermed 40.000 kroner ekstra per år.
Det innføres også en såkalt «timesregel», kjent fra andre bompengebelastede byer: Det belastes kun for én passering per kjøretøy innenfor en periode på inntil én time, uavhengig av hvilket bomsnitt som benyttes.

Vegamot skal kreve inn
Det er trøndelagsfirmaet Vegamot AS som får ansvaret for innkrevingen. Bypakken for Kristiansund skal vare i anslagsvis 15 år og omfatter hele 21 prosjekter. Det er imidlertid ikke sikkert at alle blir gjennomført.
På møtet i styringsgruppen for Bypakke Kristiansund 2. oktober kunne Kristian Steinshylla, ny administrerende direktør i Vegamot, fortelle at selskapet er ett av fem regionale bompengeselskaper i Norge, med elleve bompengeprosjekter i porteføljen.
Vegamot har bedt leverandørene Q-Free (Norge) og Efkon (Østerrike) om tilbud på bomstasjonssystemene. De har svarfrist 6. oktober.

Når kan bommene leveres?
– Det skal bli klart innen januar 2026, det er ikke så fryktelig lenge fremme. Vi blir enige om datoen når man er klar, sa Steinshylla.
Satser for fossildrevne biler og elbiler
En bensin- eller dieselbil må betale 34 kroner pr. passering.
Elbil-eiere slipper unna med 19,04 kroner etter dagens 30 prosent rabatt (tidligere var den 50 prosent).
I tillegg kommer 20 prosent brikkerabatt (AutoPass).
– Vi er ansvarlig overfor lånegiveren, ikke Bypakke Kristiansund, hvis trafikken blir mindre enn antatt, sa Vegamot-direktøren.


Ordføreren: – Kommunikasjon er viktig
Ordfører Kjell Neergaard (Ap) tok ordet på møtet:
– Kommunikasjon er viktig her, det skjønner alle. Vi må få frem at det maks blir 1.600 kroner pr. måned, og for elbil 1.100 kroner. Det må nå ut. Når vi starter innkreving, må også folk se gravemaskiner i Trollsvingen. De må se at vi er i gang, det er psykologi i det, sa Neergaard.
Steinshylla medga at i Trondheim har de gravemaskiner stående ved bomstasjonene:
– Det som skjer der, dog, er at de står der bare. Da blir det mye pepper, sa han.
Ordføreren minnet om at da saken var oppe i bystyret i Kristiansund, stemte 26 representanter for – og hele 19 mot bypakken:
– Flertallet følte vi fikk lave bompengesatser og ganske mye igjen for pengene. Det var et skjørt vedtak på grunn av lave takster. Vi planla en bypakke til 3 milliarder for mange år siden, men fikk beskjed om å komme med en mindre pakke. Vi føler vi får mye igjen for bompengene, sa Neergaard.

Varaordføreren: – Må fremsnakkes
Også styringsgruppens leder, varaordfører Linda Dalseg Høvik (Nordmørslista) – som var en av de som stemte imot i sin tid – understreket at del-prosjektene må fremsnakkes:
– Bypakken gjennomføres ikke bare fordi det er kødannelse i trafikken, sa hun.

Vegvesenet: – Skal gi tryggere transport
Bypakke Kristiansund er et samarbeid mellom Kristiansund kommune, Møre og Romsdal fylkeskommune og Statens vegvesen. Kjetil Sporsem, seniorrådgiver i Vegvesenet, leder sekretariatet.
– Nå går startskuddet, men vi trengte egentlig ikke fysisk møte som dette, sa Sporsem. Men
alle var enige om at det var kjekt å møtes.
– Formålet med pakken er viktig. Vi skal prøve å oppnå et pålitelig transportsystem, færre ulykker, og få flere til å gå, sykle og bruke kollektivtrafikk. Dette skal vi medvirke til og ønsker å få til, sa Sporsem.


2,23 milliarder i ramme
Bypakken har en budsjettramme på 2,23 milliarder kroner. Den omfatter altså 21 prioriterte prosjekter.
Det største av dem alle er prosjektet «Vikansvingen», med en prislapp på 1,2 milliarder kroner, fullfinansiert av bompenger.
– Det blir veldig mye bompenger. 80 prosent av alt må betales slik, sa Sporsem.
Resten dekkes av statlige og fylkeskommunale midler. Kristiansund kommune bidrar i tillegg med 69 millioner kroner til forbedring av kommunale veier.
– Beregninger viser at det nå er i snitt 26.000 kjøretøy per døgn, sa Sporsem under møtet.
– Hva skjer når bommene kommer opp?
– Det blir trolig 20 prosent mindre trafikk når bomstasjonene settes i drift, bekrefter han overfor NP.no.