STOR REPORTASJE ••• MED EKSKLUSIV DRONEVIDEO OVER OG FRA KRISTIANSUND LUFTHAVN

På innsiden av flyplassen: Slik styres lufttrafikken over Nordmøre
De er få, men helt avgjørende for sikkerheten. På innsiden av det ikoniske flytårnet på Kristiansund lufthavn jobber seks dedikerte menn og kvinner for å sikre at alt i lufta går som det skal. Nordmørsposten fikk bli med inn bak gjerdene, opp i tårnet og en guidet tur på flyplassen med bil.

Starten på dagen: Tidlig, grundig og uforutsigbar
En typisk arbeidsdag for de som jobber i tårnet starter allerede før kl 06. Da må alle systemer testes, radioene sjekkes og en bil inspiserer rullebanen for å se om noe har kommet dit i løpet av natten.
– Vi har tre-fire avganger på morgenen, så en roligere periode før det tar seg opp igjen. Det er planlagte ruter, men det er mye som plutselig kan dukke opp, sier sjefsflygeleder Andreas Schilbred.
Flytrafikken på Kvernberget består av både rutefly og offshore-helikoptre, og alle luftfartøy må ha transponderenhet slik at de vises i luftrommet.
– Det er veldig trygt å fly. Luftfarten har vært utrolig flink til å etterforske ulykker og hendelser, med fokus på å forstå årsak og gjøre noe med den, ikke fordele skyld. Slik blir vi stadig bedre, sier Schilbred.

Når fuglene gjør opprør
Ett faremoment i luftrommet er fugler, spesielt når marken trekker opp fra jorda. Her har lufthavnvakta og tårnet et tett samarbeid.
– Vi har fugleskremmer som svaier i vinden og en type pistol som skyter ut ett lite prosjektil med lys, hyl og et lite smell. Fuglene fatter raskt poenget, men som oftes flytter de seg når bilen kommer kjørende, sier Schilbred.
Det er ikke stor problematikk med fugl på Kvernberget men de følges med og det er gode rutiner og kontroller på dette.

Bemanningen og trivsel i høyden
I tårnet jobber to kvinner og fire menn.
– Selv om vi alle har samme grunnutdanning som flygeledere, er det en styrke at vi kommer inn med ulik kompetanse, bakgrunn og erfaring. Vi har et velfungerende og sammensveiset arbeidsmiljø, der alle kjenner sitt ansvar og spiller hverandre gode, forteller Andreas.
Flytårnet har ikke bare kontrollrom. Her er det også garderober, møterom, verksted, kjøkken med TV-stue – og et eget treningsrom med tredemølle.
– Det blir gjerne ei økt innimellom, sier sjefsflygelederen.
Andreas Schilbred har hatt lederrollen siden 2020, men har jobbet som flygeleder siden 1999. Veien dit startet ved en tilfeldighet.
– Det som gjorde mitt karrierevalg for nærmere 30 år siden, var at en venn som hadde tatt utdannelse for å bli flygeleder, fortalte varmt om yrket sitt og utdanningen som flygeleder. Det vekket en gnist i meg som gjorde at jeg startet studiene, så gikk det videre derifra, forteller han.

Ut på rullebanen
Under omvisningen fikk vi bli med i en av Avinors kjøretøy langs rullebanen – et område få har adgang til.
Kvernberget lufthavn, som åpnet i 1970, er viktig både for rutefly og helikoptertrafikk til offshore. Flyplassen ligger strategisk til og betjener hele Nordmørsregionen.

Offshoretrafikk fra Kvernberget
CHC Helikopter Service har base på Kristiansund lufthavn Kvernberget og står for en stor del av helikoptertrafikken til og fra olje- og gassinstallasjoner i norskehavet. Offshorerutene går blant annet til feltene Draugen og Heidrun
Aktiviteten gir flyplassen en sentral rolle i regionens petroleumsnæring og bidrar til høy beredskap og døgnkontinuerlig drift.

Trygg heimkomst
Det er noe eget ved å se flyhjulene treffe bakken og vite at noen snart er trygt hjemme igjen. Slike øyeblikk minner oss på at flyplassen er mer enn en trafikkmaskin.
Den er også et møtested for familier, kjærester og kolleger, og en port til både avskjed og gjenforening.

Droneflyvning i rød sone: «Skal bare» kan bli straffbart
Rundt flyplassen er det en fem kilometers forbudsone for droneflyging. Denne sonen dekker hele Kristiansund sentrum og deler av Frei. Her må man ha godkjenning og nødvendige kurs for å fly lovlig.
– Mange tenker at de «bare skal teste». Men det er et lovbrudd. Politiet rykker ut, og det er alvor. En drone inn i en jetmotor kan gjøre stor skade, sier Schilbred..
Nordmørsposten fikk, etter søknad og godkjenning, tillatelse til å fly drone over flyplassen i forkant av reportasjen.

Teknologi med bremser
Selv om teknologien i luftfarten har utviklet seg mye siden Schilbred startet, er det ikke snakk om å hive inn det nyeste uten videre.
– Ny teknologi må være grundig testet og godkjent før den tas i bruk. Ingenting blir operativt før det er bevist trygt. Det tar tid, og det må det få lov til å gjøre, forteller han.

Innflyvningslysene viser vei
Et hav av lys leder flyene trygt inn mot rullebanen på Kvernberget. Systemet gir piloten nøyaktig veiledning ved landing – spesielt viktig i mørke, tåke og ruskevær.
Video
VIDEO: VEGARD GRIMSTAD