Sirklet i lav høyde over Kristiansund

Mystisk fly over byen – dette gjorde det egentlig
Et svenskregistrert fly vakte oppsikt da det fløy i lav høyde over Kristiansund. Nå er det klart hva som egentlig foregikk.

Bromma Air bekrefter oppdraget
I de siste dagene ble et svenskregistrert fly observert i lav høyde over Kristiansund. Ruten var tydelig strukturert og gikk over både hustak og fjell, noe som førte til stor nysgjerrighet blant byens innbyggere.
Flyet fulgte en fastlagt rute fra Freikollen til Grip og tilbake – og det var ikke tilfeldig.
– Det laveste vi flyr på et slikt inspeksjonsoppdrag er 1300 fot, men vi ligger stort sett mellom 1300 og 2000 fot, opplyser Niclas Lind ved Flight Inspection-avdelingen hos Bromma Air Maintenance AB til Nordmørsposten.

Teknisk måleflyging
Flyet tilhørte det svenske selskapet Bromma Air Maintenance AB, som nå bekrefter at det dreide seg om et såkalt kalibreringsoppdrag. Oppgaven besto i å kontrollere at radar- og navigasjonssystemene rundt Kristiansund lufthavn fungerer som de skal.
– Vi gjennomfører avstandsmålinger og sjekker at alt utstyr, antenner og radarer er korrekt innstilt. Dette er rutinearbeid som utføres med jevne mellomrom, sier selskapet.
Flyet som ble brukt er spesialutstyrt for slike oppdrag, og opererer med høy grad av presisjon. Under flygningen holdt det seg i hovedsak mellom 400 og 600 meters høyde – og enkelte manøvre gikk helt ned mot 20 meter over bakken, som under overflyvningen av Kvernberget.

Lavt over byen
Bromma Air Maintenance forklarer at ruten startet i Norrköping, og fortsatte til Averøy hvor flyet simulerte innflyging til Kristiansund lufthavn. Deretter ble kursen lagt direkte over byen – fra Freikollen til Grip – før det snudde og gjentok mønsteret.
Selskapet understreker at slike inspeksjoner er avgjørende for luftfartssikkerheten, selv om de ikke alltid varsles offentlig.
– Det er sjelden vi flyr lavt. Vi må gjøre slike tester over byer som Kristiansund, men det er helt ufarlig og nødvendig for å sikre korrekt drift av navigasjonssystemer, sier selskapet.

Presis teknologi
Flyet, en Beechcraft B200 Super King Air, er ifølge Bromma Air utrustet med omfattende teknologi for inspeksjonsflygning: kollisjonsvarslingssystem (TCAS1), terrengvarsel (TAWS-B), avanserte sensorer (ADAHRS) og taktiske kartverktøy. Disse systemene brukes til å kontrollere at bakkebasert utstyr sender riktige signaler og holder korrekt avstand og høyde.

Et uvanlig syn – men helt etter boka
Slike tekniske testflyginger skjer jevnlig over hele Europa, men lav høyde og over tett befolkede områder er ikke ofte å se, men like fullt er det en del av den normale driften.
– Enkelte ble nok overrasket, men det hele var planlagt, trygt og en del av vår rutine, sier Bromma Air Maintenance.
Mens blikkene på bakken søkte etter svar, fløy flyet videre – lavt, stødig og systematisk – i ferd med å kalibrere systemene som holder lufttrafikken trygg.