Lunsjmøte arbeidskraft

Regionadvokat i NHO Møre og Romsdal, Margrethe Brautaset, holdt et godt foredrag om å minske sykefraværet på arbeidsplasser.

– Møt sykefravær med god dialog

– En leder som er tett på sine medarbeidere, kan lettere avdekke problemer før de blir større.

Publisert Sist oppdatert

Margrethe Brautaset, regionadvokat i NHO, delte under lunsjmøtet om arbeidskraft på Campus i Kristiansund, verdifulle innsikter om sykefravær. 

Dette er et tema som berører både arbeidsgivere og ansatte. Hennes foredrag, «Hvordan få til god oppfølging og tilrettelegging ved sykefravær», tok for seg viktigheten av forebygging, oppfølging og tilpasning av arbeidsforhold for å redusere fravær.

Omfattende tema

Brautaset begynte med å understreke at sykefravær er et omfattende tema som omfatter mange. Hun påpekte at arbeidsmiljøloven gir klare forpliktelser til både arbeidsgiver og arbeidstaker når en ansatt blir syk. En god oppfølgingsplan er essensiell, og dette bør gjøres med en systematisk tilnærming. Hun anbefalte å bruke verktøy fra NHO, som arbeidsgiverportalen Arvinn, som inneholder steg-for-steg veiledere for oppfølging.

Forebygging er viktig.

Tidlig oppfølging

Gjennom foredraget sitt, fremhevet Brautaset betydningen av tidlig oppfølging. Hun anbefalte at arbeidsgivere: 

–Ta kontakt med ansatte så tidlig som mulig, etter at de har meldt seg syke. Hun viste til at ette kan være en enkel telefon eller e-post for å vise omtanke og støtte, noe som kan motivere ansatte til å komme tilbake til jobb raskere.

Klare rutiner

Hun snakket videre om nødvendigheten av å lage klare rutiner for sykefravær. Det er viktig at både ledere og ansatte er kjent med disse rutinene, og at det holdes jevnlige møter for å gjennomgå dem. Hun foreslo at arbeidsgivere også bør kartlegge mulige tilretteleggingstiltak i samarbeid med tillitsvalgte og ansatte. Det bør også vurderes hvordan arbeidsoppgaver kan tilpasses den sykmeldte arbeidstakeren.

Margrethe Brautaset kom med gode råd til forebygging og håndtering av sykefravær.

Dialog mellom ledelse og ansatte

Brautaset understreket også betydningen av tett dialog mellom ledelsen og ansatte.

– En leder som er tett på sine medarbeidere, kan lettere avdekke problemer før de blir større. Sa hun og påpekte, at dette kan bidra til å forebygge sykefravær. 

Ved å skape et miljø der ansatte føler seg trygge på å ta opp utfordringer. Hun oppfordret til å ha en kontinuerlig dialog, ikke bare ved de lovpålagte møtene, men også gjennom uformelle samtaler. Dette kan redusere terskelen for å ta kontakt og skape en kultur der ansatte føler seg sett og hørt.

Til slutt poengterte Brautaset at oppfølging ikke skal være en engangsforeteelse. En kontinuerlig oppfølging kan være nøkkelen til å redusere sykefravær. Hun oppfordret til et varig samarbeid mellom arbeidsgivere, ansatte og NAV for å skape et bedre arbeidsmiljø og redusere sykefravær

Powered by Labrador CMS