
Mellom bakkar og berg ved Normoria
I forbindelse med flyttingen av en trafostasjon ved Normoria har det vært mye arbeid, støy, biler og strømstans i nærområdet. NP.no stilte Mellom AS spørsmål om hva som skjer og er blitt utført av arbeid.
NP.no har stilt Mellom AS flere spørsmål i sakens anledning. Her er det vi spurte om:
– Hva skjer?
– Når ferdigstilles arbeidet?
– Har alt gått etter planen?
– Sist søndag kveld ble strømmen tatt i nabolaget inkludert i Nordmørspostens lokaler like ved Normoria. Hva skjer og hvorfor ble vi ikke informert om dette?
Svaret kom på e-post fra prosjektingeniør Tom Duaas Heggem:
«Jeg skal gi deg en oversikt over hva som skjer vedrørende strømforsyningen til kundene rundt om i Skolegata og Nedre Enggate. Den tid Langveien skole var i drift, var det en nettstasjon/trafokiosk under bakken på skoleplana som den gang forsynte skolen, og omkringliggende kunder med strøm.
I forbindelse med bygging av Normoria måtte blant annet denne nettstasjon selvfølgelig fjernes, og det ble etablert en provisorisk nettstasjon oppe på taket bak Skolegata 9B (gamle frisørsalongen) for å opprettholde strømforsyningen til kundene.

Nå som alt arbeid med Normoria er ferdigstilt, måtte vi flytte denne nettstasjon til en ny lokasjon utpekt av KSU kommune for å implementeres med resten av området som skal beplantes og liknende.
Siden det er mange kunder blant annet restauranter som har forsyning fra denne nettstasjon, ble flytting av nettstasjon lagt til ett mest gunstig tidspunkt for alle kundene.
Det er mye som skal skje på en gang, og mange etater var involvert. Telenor bygget ble også berørt, så her var det også elektrikere på jobb samtidig for å koble om kablene fra prov nettstasjon, til den permanente nettstasjon.
Men med god planlegging selv ved kort frist så gikk alt som forventet. Arbeidet er nå ferdigstilt, og det som gjenstår er å sette opp en Recond mur rundt nettstasjon.
Når Mellom AS melder strømstans, henter vi ut kundene som er forsynt av nettstasjon som blir berørt av strømstansene. Disse vil får en SMS som inneholder informasjon om hva, hvor og hvorfor de blir berørt av strømstansene. Bedrifter og større kunder blir ringt opp før vi sender ut disse SMS-meldingene.
Så en sjelden gang så er det noen kunder som ikke ligger under rett nettstasjon, som da ikke får disse varslingene. Det var det som skjedde med NP.no under strømstansen sist søndag.
Slike feil er det ikke lett å se før vi har en strømstans. Nå er vi gjort oppmerksom på denne hendelsen, og kartet og kundene er oppdatert på rett nettstasjon.»

