
Dansk nettavis omtaler Aurora One før skipet når Danmark
Skagen Nytt omtaler Aurora One før anløp – Nordmørspostens avsløringer gir gjenklang i Danmark. Sjøfartsdirektoretat har stilt spørsmål i internt notat.
Det panamaregistrerte bulkskipet Aurora One (IMO 9343819) har gjennom nær ett år ligget i norske havner, hovedsakelig ved Averøy Industripark, og har vært gjenstand for gjentatte inspeksjoner og omfattende myndighetsdialog. Skipet forlot Averøy mandag 15. juli 2025 med kurs for Skagen i Danmark, og forventes å ankomme lørdag 18. juli.

Nettavisen Skagen Nytt omtaler nå Aurora One på bakgrunn av Nordmørspostens avsløringer. De viser til at spørsmål om eierskap og teknisk status er reist til danske myndigheter før skipet har lagt til kai.
Klart for avgang – etter måneder med mangler
Kystverket, som har det operative ansvaret for seilingssikkerhet i norsk farvann, bekrefter overfor Nordmørsposten at Aurora One hadde nødvendige godkjenninger ved avgang fra Averøy. Dette skjer etter flere måneder med dokumenterte mangler i ballastvannsystemet (Ballast Water Treatment System – BWTS), utløpte sertifikater og uklarheter i representasjon og eierskap.
– Skipet hadde alle nødvendige godkjenninger på plass ved avgang, opplyser Kystverket i en e-post til Nordmørsposten.
Ugyldige sertifikater og tekniske feil
Nordmørsposten har fått innsyn i omfattende korrespondanse mellom skipets representanter og norske myndigheter. Dokumentene viser at skipet i flere perioder manglet gyldig IOPP-sertifikat (International Oil Pollution Prevention Certificate) og at Sjøfartsdirektoratet har avdekket alvorlige mangler:
– Alvorlig korrosjon og lekkasje i BWTS. – Forsøk på bruk av bypass-løsning som ville tillatt utslipp av ubehandlet ballastvann. – Uoverensstemmelser mellom installert utstyr og sertifisert dokumentasjon. – Uklart hvem som representerte fartøyet i norsk farvann.
Under et anløp i Steinsvik i juni 2025 søkte kaptein Oleksandr Markevych om å få benytte en bypass-løsning på BWTS. Søknaden ble avslått av Sjøfartsdirektoratet:
– Den norske maritime myndigheten tillater ikke utslipp av ubehandlet ballastvann. Vi ber om at det iverksettes umiddelbar midlertidig reparasjon, skrev senioringeniør Simen Stavland Økland.
Midlertidige reparasjoner med epoxybasert materiale (WENCON) ble gjennomført, men anses ikke som varige tiltak. Etter videre utbedringer ble skipet til slutt klarert for seilas.
Agenten håndterte kommunikasjon
Bergenhus Shipping Services AS, representert ved Sven-Petter K. Sunde og Marius Aas, fungerte som skipsagent for Aurora One. De håndterte all formell kontakt med norske myndigheter, inkludert innsending av bilder og teknisk dokumentasjon.

Internasjonal oppmerksomhet før dansk anløp
Den danske nettavisen Skagen Nytt omtaler Aurora One i forkant av skipets ankomst til Skagen. Avisen refererer til Nordmørspostens avsløringer og melder at det nå stilles spørsmål ved eierskap og teknisk standard.
Ifølge Skagen Nytt opereres fartøyet av Aurora One Shipping Ltd., registrert i Sofia, Bulgaria, med panamansk flagg. En gjennomgang av LEI-registeret (Legal Entity Identifier – et globalt system for selskapsidentifikasjon) viser at det ikke er oppført noen reelle eiere i databasen. Aurora One Shipping Ltd. eide tidligere skipet Bogdan, som er dokumentert i ulovlig transport til Krimhalvøya i strid med internasjonale sanksjoner.

Firtash-koblinger dokumentert i åpne kilder
Flere åpne kilder – inkludert WikiLeaks, The Guardian, Black Sea News og Wikipedia – dokumenterer koblinger mellom Aurora One Shipping og den ukrainske oligarken Dmytro Firtash. Firtash har i tidligere uttalelser til amerikanske diplomater bekreftet at han ikke kunne operere uten godkjennelse fra Vladimir Putin. Han er omtalt i sanksjonssammenheng og har hatt tilknytning til anlegg på Krim.

Kritikk mot norsk koordinering og åpenhet
Korrespondansen Nordmørsposten har fått innsyn i, viser at det i flere omganger var uenighet mellom norske etater om hvordan saken skulle håndteres. Blant annet fremgår det at Sjøfartsdirektoratet og Kystverket til tider hadde ulik forståelse av skipets tekniske status.
Nordmørsposten måtte fremme innsynsbegjæringer for å få tilgang til sentrale dokumenter. Hverken Sjøfartsdirektoratet eller Kystverket har villet kommentere enkeltdetaljer offentlig.

Vurderinger i Danmark – ingen formell varsling fra Norge
Danske myndigheter har per 18. juli ikke mottatt noen formell melding eller advarsel fra norske myndigheter. Skagen Nytt omtaler at det er stilt spørsmål ved forholdene rundt skipet, og at dansk inspeksjon ikke kan utelukkes dersom det foreligger grunnlag. Dette omtales som en mulig vurdering, ikke et vedtak.
Nordmørsposten følger saken videre – både i Danmark og i norske farvann.