Kristiansund Storband leverte en god konsert i Nordlandet kirke.

Når jazzen får religiøse undertoner

Et høydepunkt var «Mikado / Du», som hedrer jazzens ponerer. Her ble historien om jazzens tidlige dager i Kristiansund hyllet, med en kjærlighet for musikkarven.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag 7. mai inviterte Kristiansund Storband publikum til Nordlandet kirke for en kveld med musikk, som farget kvelden med inspirasjon fra både jazz og religion. Under ledelse av den dirigent og komponist Alf Ekholm fremførte Storbandet «Pilgrimsuite», en sakral suite i ni satser som viste en nyskapende tilnærming til storbandmusikk.

Preludium

Konserten åpnet med et stemningsfullt preludium som satte tonen for kvelden. Harmoniske klanger fylte kirkerommet, og det ble tidlig klart at dette ikke var tradisjonell ballroom- eller storbandmusikk. Vi ble møtt med et friskt og spennende uttrykk som kombinerte jazzens ånd med dyptliggende folkemusikktradisjoner. Den første saksofon soloen, fremført av Olav Tornes, ble hilst med applaus fra publikum, en bekreftelse på at denne konserten tross alt var en jazzkonsert.

Solist Olav Tornes, med pianist Erik Leander Lilleby i bakgrunnen.

Håp

Repertoaret inkluderte en rekke verk med tekster av den kjente salmediktere Hans Brorson og tekster fra Oskar Fiske Pettersen, noe som ga musikken fin resonans. Særlig i satsen «Håp» kunne man føle melankoli i musikken. Litt som bølger mot en strand på en temperert høstdag langs Nordmørskysten. Solistene, Eline Hasselø Heide og Odd Harald Olsen, bidro til å forsterke denne følelsen med vokale innslag.

Mikado

Et høydepunkt var «Mikado / Du», som hedrer jazzens ponerer. Her ble historien om jazzens tidlige dager i Kristiansund hyllet, med en kjærlighet for musikkarven. Programmet til konserten forteller oss, om at Mikado band ble stiftet i Kristiansund allerede i 1922, og var det første bandet i byen som spilte noe i nærheten av jazzmusikk. Et fint parti, som er en god hylles til jazzens, på en måte utspring i Kristiansund. Dette  i samme tiår som andre utrykk som opera kom til byen.

Tekstleser og kjentmann i kirken, Erik Blomstrøm og dirigent / komponist Alf Ekholm.

Blues og postludium

Et blues nummer som «Blå pilgrim» ga orkesteret mulighet til å vise seg frem. Her fikk gitarist Sindre Tomasgard anledning til å vise sine kunster på gitaren. Konserten kulminerte med et vakkert samarbeid mellom vokalistene i satsen «Postludium», der deres forskjellige stemmer skapte en harmonisk samklang.

Den er en spesiell atmosfære i Nordlandet kirke, men noe forringer det nok lydbildet at dette er et kirkerom fra før jazz kom til Kristiansund. Dette verket hadde fortjent litt mer plass også fysisk. Jeg tro verket kan løftes mer i en større atmosfære, og det trenger ikke å være i en kirke. 

Alf Ekholm og hans musikere klarte å underholde, og med det også å ta oss med på en indre reise gjennom musikkens mange lag og betydninger. Dette var en konsert som minnet med en kraft i musikken vi gjerne hører mer til, og som kan løftes ytterligere. Jeg håper dette verket også får mulighet til å spilles i, eller på, en større scene. Nordmørspostens kulturredaksjon gir konserten fem på terningen. 

Altertavlen i bakgrunnen og orkesteret foran illustrerer kvelden godt.
Powered by Labrador CMS