Jon Samuel Håbrekke og Unni Klubben Håbrekke bor tett på industrikaia der «Aurora One» har ligget stille siden november. – Vi har sett søppel og utslipp i sjøen, og rønsken på tauverket har blitt mye verre, sier de.

Har ligget stille i åtte måneder – med dieselagregatene gående døgnet rundt

Et utenlandsk bulkskip har ligget ved kai på Averøy siden november. På landsiden vokser frustrasjonen. Nordmørsposten har vært på stedet – og gransket dokumentene.

Publisert Sist oppdatert

«Aurora One», et Marshalløyene-registrert bulkskip, ankom Averøy Industripark 9. november 2024. Ifølge industriparken søkte skipet teknisk havn. Åtte måneder senere ligger det fortsatt til kai. I mellomtiden har motorene gått døgnet rundt, og svart røyk har flere ganger stått ut av pipa.

Nordmørsposten besøkte naboene tirsdag 8. juli. Mens vi var til stede, steg tett, mørk røyk opp fra fartøyets skorstein. Det ble antydet at motorene ble testet. En nabo pekte og sa: – Nå er de i gang igjen.

Flere naboer sier skipet stadig bestiller los, men avbestiller før det kommer til avgang. Nordmørsposten har fått svar fra lostjenesten om forholdet. 

– Vi får ikke sove om natta

Unni Klubben Håbrekke og Jon Samuel Håbrekke bor tett på industrikaia. De forteller at dieselaggregatene på «Aurora One» durer hele døgnet.

– Det bråker mer om natta enn om dagen. Vi sover dårlig og våkner flere ganger, sier Unni Klubben Håbrekke.

De opplever også at skipet forurenser sjøen.

– Det har aldri vært så mye grønske på tauene og på brygga som etter at dette skipet kom hit, sier Jon Samuel Håbrekke.

Jon Samuel Håbrekke og Unni Klubben Håbrekke bor et steinkast fra kaia der «Aurora One» ligger. – Vi har sett både søppel og utslipp i sjøen, sier de.

Ekteparet sier at mannskapet kaster søppel i sjøen, og at det har kommet både kloakk og dieselutslipp ved naustet.

– Livskvaliteten vår er blitt sterkt forringet. Vi ser fram til den dagen skipet forlater området, sier han.

Unni Klubben Håbrekke forteller at hun har snakket med mannskapet om bord.

– De sa at de er ukrainere. De fortalte at det er altfor dyrt for dem å bruke landstrøm fra Averøy Industripark, sier hun. 

–Jeg forstår godt at de ikke vil hjem til Ukraina, sier hun.

– Ubegripelig at det er frivillig

Petter Sørvik og Ingrid Skarpnes bor i Klubbenveien sammen med sine to barn Nikoline 5 og Ida 2. Huset deres er bare et steinkast fra skipet. Petter Sørvik som er på jobb i Nordsjøen når Nordmørsposten ringer, sier sier han har forsøkt å kontakte flere offentlige instanser uten å få svar.

Petter Sørvik og døtrene Nikoline 5 og ida 2.

– Jeg har prøvd kommunen, fylket, miljøverndepartementet, Sjøfartsdirektoratet og flere. Ingen har svart. Det er helt utrolig, sier han.

Han reagerer sterkt på at motorene får gå kontinuerlig når det finnes landstrøm tilgjengelig.

Under Nordmørsposten sitt besøk i Klubbenveien startet Aurora One maskinene og sort røyk stiger opp.

– Det er ubegripelig at et skip som ligger til kai ved en industripark som har investert millioner i landstrøm, selv kan velge om de vil bruke det, sier Sørvik.

Han viser til at det ville vært helt utenkelig at en bil sto på tomgang i åtte måneder.

– Hvis du lar bilen gå på tomgang, får du bot. Men når et stort skip slipper ut sort røyk og forpester et nabolag, skjer det ingenting.

Det er lite som tyder på at skipet har tenkt å forlate Averøy Industripark

Sjøfartsdirektoratet bekrefter tekniske mangler

Nordmørsposten har bedt om innsyn i dokumentene fra Sjøfartsdirektoratet. Kontrollrapporten viser at det ble gjennomført en havnestatskontroll på skipet 19. november 2024. Det ble da avdekket «mange mangler som kan ha sikkerhetsmessig betydning».

Direktoratet opplyser at skipet ikke har bedt om reinspeksjon, og at det heller ikke har søkt om å få seile videre til verksted.

For at skipet skal få forlate Averøy, må det foreligge en godkjent verkstedavtale, midlertidige seilingssertifikater og bekreftelse fra flaggstaten. Først etter reinspeksjon kan det gis tillatelse til å gå til verft.

Svarbrev på innsynskrav til Sjøfartsdirektoratet.

Nordmørsposten har fått innsyn i e-postutveksling mellom direktoratet og skipsagenten. Dokumentene viser at det tidligere var planlagt seilas til Fiskerstrand verft i desember 2024, men at dette aldri ble gjennomført.

Fungerende underdirektør Johan Stensen i avdeling for inspeksjon, revisjon og beredskap sier til Nordmørsposten: 

– Som påleggslisten viser, ble det funnet mange mangler som kan ha sikkerhetsmessig betydning.

Han forklarer at en havnestatskontroll er en inspeksjon av utenlandske skip i norske havner, der det kontrolleres at skipets tilstand, utstyr, bemanning og operasjon er i samsvar med internasjonalt regelverk.

Stensen opplyser videre at:

– Fartøyet har per dags dato ikke søkt om å få seile til verft og heller ikke bedt om re-inspeksjon.

På spørsmål om rapporteringsplikt, skriver direktoratet at utenlandske fartøy som anløper Norge er pliktige til å melde anløp, type last og annet i tråd med anløpsforskriften. Denne forskriften håndheves av Forsvaret.

Aurora One til kai ved Averøy Industripark.

– Vi vurderer alle anløp etter regelverket

Daglig leder Geir Peder Bøe ved Averøy Industripark skriver i en e-post til Nordmørsposten at skipet søkte havn grunnet tekniske problemer.

– De søkte havn grunnet tekniske problemer, skriver han.

Han opplyser videre at oppdragsgiver er en norsk skipsagent, og at fartøyet er flagget i Marshalløyene.

Arkivfoto: Geir Peder Bøe, daglig leder i Averøy Næringspark AS

– Vi forholder oss til den norske skipsagenten. Vi vurderer alle anløp etter ISPS-regelverket.

På spørsmål om eventuell kontakt med Tolletaten, Kystverket eller PST, svarer Bøe:

– Ingen kommentar.

I en samtale med Geir Peder Bøe tirsdags kveld 8. juli, sier han til Nordmørsposten at skipet nå har mottatt en ny turbo og at det er testingen av denne som gir sort røyk. Det var også en bolt i roret som var ødelagt. Han poengterer at det er reelle feil og mangler som gjør at skipet har blitt ligende til kai så lenge, sier han til Nordmørsposten. 

– Jeg vil gjerne ha alle skip som kommer hit koblet til landstrøm, men det er internasjonalt regelverk som gjør at skipene ikke kan pålegges strøm fra land, forteller han og påpeker at mange av skipene er ikke rigget for landstrøm, selv om Averøy Industripark kan tilby dette. Da blir det en ekstra kostad som blir for stor for mange, sier han. 

Gjentatte losbestillinger – uten avgang

Flere naboer forteller at de ved gjentatte anledninger har blitt varslet om at «Aurora One» skulle forlate Averøy, men at skipet blir liggende.

– Vi har hørt flere ganger at de har bestilt los, og vi håper jo hver gang. Men så skjer det ingenting, sier Unni Klubben Håbrekke.

Petter Sørvik, som bor like ved kaia sammen med familien, sier han har fulgt bevegelsene via skipsradartjenester og har registrert det samme. Han reagerer på at det ikke skjer noe.

– De bestiller los og avbestiller like før. Det er helt ubegripelig at det er mulig, sier han.

Dette bekreftes av Erling Loe Olsen, kontroller ved Lostjenesten til Nordmørsposten. (Han har aner til Averøy og kjenner området godt). Han arbeider med Lostjenester i Kystverket med kontor i Ålesund. Han forklarer at dersom en losbestilling blir avbestilt mer enn tre timer før planlagt oppdrag, blir det ikke registrert.

Skjermdump av Shiprep.no, tjenesten der skip bestiller los. I følge oversikten så har Aurora One bestilt los både 8. juli og 9. juli.

– Vi anslår at dette har skjedd mellom tre og fem ganger mens skipet har ligget ved kai på Averøy, sier han.

Loe Olsen understreker at Lostjenesten ikke spekulerer i årsaker til slike kanselleringer, men bare forholder seg til behovet som meldes inn.

Ingen svar fra rederiet

Bergenhus Shipping Service er registrert som skipsagent for fartøyet. Nordmørsposten har sendt epost til selskapet og bedt om en kommentar. Bergenhus Shipping Services ønsker ikke å uttale seg om saken. I en kort e-post til Nordmørsposten tirsdag ettermiddag skriver agent Stig Johannessen at selskapet ikke har noen kommentarer. 

Operatøren i Bulgaria Aurora One Shipping Ltd. har i skrivende stund ikke besvart Nordmørsposten sin henvendelse.

Eurora One til kai ved Averøy Industripark. Naboene i Klubbenveien fortviler.

Følges videre

Skipet har bestilt los, om skipet vil gå denne gangen vites ikke. Naboene håper at skipet reiser sin vei. 

Nordmørsposten følger saken videre.

Powered by Labrador CMS