BETONGTANK: Nekton AS søker om lagring av betongtank i Grundvågen for å utvikle teknologi for lukket oppdrett.

Vil lagre oppdrettsstank i Smøla-skjærgården 

Betongtanken skal ifølge det lokale selskepet fortøyes forsvarlig med tau og kjetting, festet med anker og bolter i fjell. De understreker at hverken tanken eller fortøyningene vil hindre ferdsel for sjøfarende.

Publisert Sist oppdatert

I et brev sendt til Smøla kommune 22. juli 2025 søker Nekton AS om tillatelse til å lagre en betongtank for lukket oppdrett i sjøen utenfor Eineset i Grundvågen i inntil to år. Tanken er tidligere brukt til forskningsformål ved lokaliteten Gullklakken ved Verjeskiftsbrua, som eies og disponeres av SalMar og Nekton Havbruk.

I søknaden skriver daglig leder Roger Osen at Nekton nå ikke har tilgang til egen lokalitet, og at det derfor er behov for midlertidig plassering av tanken mens det arbeides med en ny løsning.

Daglig leder i Nekton AS Roger Osen

– Vi jobber med flere muligheter for tanken, enten gjennom salg, utleie eller videre bruk på ny lokalitet. Tanken er også en prototype og et godt utgangspunkt for utvikling av større tanker, noe som er i tråd med Stortingets nye havbruksmelding, skriver Osen.

Planlagt fortøyning i Grundvågen

Betongtanken skal ifølge søknaden fortøyes forsvarlig med tau og kjetting, festet med anker og bolter i fjell. Nekton understreker at hverken tanken eller fortøyningene vil hindre ferdsel for sjøfarende.

Tiltaket gjelder midlertidig plassering og lagring, og ikke aktiv bruk til oppdrett i perioden det søkes for.

Søknaden er sendt til høring

Smøla kommune har opprettet byggesak med saksnummer BYGG-25/00205, og sendte 25. juli 2025 ut saken til uttalelse fra en rekke statlige og regionale myndigheter med hjemmel i plan- og bygningsloven § 21-5.

Følgende instanser har mottatt saken for vurdering: Statsforvalteren i Møre og Romsdal, Møre og Romsdal fylkeskommune, Kystverket, Fiskeridirektoratet, Kristiansund og Nordmøre Havn IKS, Mattilsynet, NVE, Statens vegvesen, ReMidt, Smøla kirkelige fellesråd og NiBR.

Kommunen konkluderer foreløpig med at tiltaket ikke utløser dispensasjonsplikt, men at det likevel må vurderes som et søknadspliktig tiltak i henhold til plan- og bygningsloven § 20-1 første ledd bokstav a og j. Dette fordi det gjelder plassering av en fysisk konstruksjon i sjø, med fire punkter for fast forankring.

– Selv om plasseringen er midlertidig, omfattes den ikke av unntakene i plan- og bygningsloven § 20-4 dersom kravene til midlertidighet og påvirkning på omgivelsene ikke er oppfylt, heter det i kommunens vurdering.

Ikke til hinder for ferdsel

Kristiansund og Nordmøre Havn IKS har allerede kommet med sin uttalelse. Seniorrådgiver Jan Olav Bjerkestrandvurderer at tanken slik den er beskrevet, ikke er til hinder for sjøtrafikken i området.

– Betongtanken må merkes med lys og kunne flyttes ved behov. Vi har ingen merknader til plassering og oppankring slik det er vist på vedlagte tegninger, skriver han i sin uttalelse av 29. juli 2025.

Regulert område med kombinert formål

Plasseringen det søkes om ligger innenfor planområdet VKA 16 i sjøområdeplanen for Smøla kommune. Planområdet har formål «kombinerte formål i sjø og vassdrag med eller uten tilhørende strandsone», som inkluderer natur, ferdsel, fiske, friluftsliv og akvakultur.

Kommunen viser til at så lenge plasseringen ikke medfører vesentlige ulemper for allmenn ferdsel eller miljø, og tanken holdes minst 50 meter fra land, er tiltaket i tråd med gjeldende planbestemmelser.

Teknisk dokumentasjon vedlagt

Vedlagt søknaden er tekniske tegninger merket «Geometri – Snitt og detaljer», utarbeidet av Dr. techn. Olav Olsen AS. Tegningene viser konstruksjonen i betong og stål, med detaljerte spesifikasjoner for armering, overdekning og materialkvalitet.

Tanken er konstruert i fiberarmert betong av kvalitet B45 M40, med stålfiberinnhold 55 kg/m³ og stålkvalitet S355J2. Den er klassifisert for eksponeringsklasse XS3 og korrosivitetskategori C5-M, som tilsvarer bruk i kyst- og havstrøk med høy belastning.

Bakgrunn: samarbeid med SalMar

Tanken ble utviklet og testet i samarbeid med SalMar, som i 2021 kjøpte 51 prosent av aksjene i Nekton Havbruk AS, et tilknyttet selskap til Nekton AS. SalMar er i dag med på å drifte deler av produksjonen, og all matfisk fra Nekton Havbruk selges nå internt i SalMar-konsernet. Samarbeidet har gitt økonomisk vekst og høyere kapasitetsutnyttelse for produksjonen av postsmolt og settefisk.

Videre saksgang

Smøla kommune vil fatte endelig vedtak i saken når uttalelsene fra de relevante høringsinstansene foreligger. Kommunen understreker at det må tas hensyn til sikkerhet, friluftsliv og miljø i vurderingen, og at plasseringen ikke må medføre vesentlige ulemper for omkringliggende interesser.

Roger Osen i Nekton AS avventer nå behandlingen.

– Vi ønsker å følge prosessen og sikre at tanken kan lagres på en måte som er i tråd med gjeldende regelverk, sier han.

Powered by Labrador CMS