Fra en tidligere storkontroll på Bergsøya i Gjemnes.

Storkontroll på Nordmøre og Romsdal

Statens vegvesen gjennomførte lørdag 30. august en omfattende kontroll på fem steder i Molde, Hustadvika, Averøy, Kristiansund og Gjemnes.

Publisert Sist oppdatert

Kontrollen ble gjennomført 30. august 2025 i tidsrommet kl. 10.00–20.00 – det vil si på dagtid, ettermiddag og kveld.

Kontrollpunktene var E39 Fannestrandvegen (Molde), Fv. 64 Malmefjordvegen (Hustadvika), Fv. 64 Averøyveien (Averøy), Rv. 70 Wilhelm Dalls vei (Kristiansund) og E39 Batnfjordsvegen (Gjemnes).

Bilbelte, lette kjøretøy og ANPR

Fokusområdet for kontrollen var bilbelte, lette kjøretøy og ANPR (automatisk skiltgjenkjenning). 

I alt ble 63 lette kjøretøy kontrollert, og 1.850 trafikanter ble observert for bruk av bilbelte.

Avskiltinger og gebyr

Totalt ble fem kjøretøy avskiltet. Ifølge Statens vegvesen skyldtes fire av disse manglende omregistrering, mens ett kjøretøy ble avskiltet på grunn av manglende periodisk kjøretøykontroll. Én fører ble ilagt et gebyr på 5 000 kroner for å ha kjørt et kjøretøy som var midlertidig avregistrert. Vedkommende fikk leie prøveskilt for å kunne fortsette kjøringen.

Tohjulinger under lupen

Kontrollørene fra Statens vegvesen tok også inn 18 tohjulinger til utvidet teknisk kontroll. Av disse fikk 11 med seg kontrollseddel på grunn av tekniske mangler. Et gjentakende funn var uoriginale eksosanlegg uten godkjenning, noe som har betydning både for støy og for kjøretøyets lovlighet, opplyser Statens vegvesen.

Reaksjoner og mangler

Kontrollen resulterte i fire bruksforbud, fem avskiltinger, 24 kjøretøy med skriftlige mangler og ett dekk-/kjettinggebyr.

Hvorfor vegvesenet kontrollerer

Roger Lindrud i Statens vegvesen forklarer at etaten kontinuerlig arbeider for bedre trafikksikkerhet.

– Vi jobber hele tiden for å bedre trafikksikkerheten for alle trafikanter, og har en nullvisjon for hardt skadde eller drepte i trafikken. Det er viktig for oss å sikre at både tunge og lette kjøretøy er i forsvarlig stand og at sikt ikke hindres av gjenstander i frontruten, sier Lindrud.

Han peker på risikoen som kan oppstå dersom fisketransport ikke er forsvarlig sikret.– Avrenning fra fisketransport kan gi glatte og sleipe veger og medføre miljøfare. Ved å stanse disse kjøretøyene unngår vi trafikkfarlige situasjoner, sier Lindrud.

Kontroller av kjøre- og hviletid er også en del av arbeidet.

– Ved å kontrollere at kjøre og hviletid er i henhold til regelverk og at kjøretøyet ikke er lastet med mer enn tillatt, gjør vi det vi kan for å unngå sosial dumping i bransjen, understreker han.

Barnas sikkerhet i bil og riktig bruk av bilbelte er et annet prioritert område.

– Sikring av barn i bil og bruk av bilbelte er vår enkleste livsforsikring. Derfor kontrollerer vi at bilbelte blir brukt, og at barna er forsvarlig sikret i bilen, sier Lindrud.

Han minner også om betydningen av bremser, dekk og lys på både kjøretøy og tilhengere.

– Det er viktig for trafikksikkerheten til alle trafikanter at bremsene virker som de skal på lette og tunge kjøretøy og tilhengere. Like viktig er det at dekkene har riktig mønsterdybde, og at lysene er i orden, sier Roger Lindrud.

Powered by Labrador CMS