Tunge løft i Bådalen.

Store løft på Averøy

Et av fylkeskommunens mest etterlengtede trafikksikkerhetstiltak har nådd en ny milepæl. I Bådalen på Averøy er byggearbeidet kommet så langt at store konstruksjoner nå er synlige i terrenget. 

Publisert

Prosjektet gjelder strekningen FV 64 Bådalen–Vebenstad, som ifølge Møre og Romsdal fylkeskommune har en kostnadsramme på rundt 40 millioner kroner. Utbyggingen omfatter bygging av gang- og sykkelvei på cirka én kilometer, busslommer, utbedring av krysset ved Nedalsveien og ny gangbru over Bådalselva. Arbeidet har vært planlagt i mer enn ti år, og har siden 2017 vært en del av Statens vegvesens portefølje før fylkeskommunen senere tok over ansvaret. Et hovedmål med prosjektet er å gi skolebarn som går på Bodalen friskole og innbyggerne som bor på Vebenstad en trygg gangvei ned til butikken som på folkemunnet kalles for «Babua». 

Crane Norway Group løfter de seks H-bjelkene på plass over Bådalselva i Bådalen på Averøy.

Seks bjelker på 15 meter

Denne uka monteres seks H-bjelker som skal bære den nye brua over Bådalselva. Hver av stålkonstruksjonene er rundt 15 meter lange, og de representerer et av de mest krevende løftene i prosjektet. Når bjelkene først er på plass, vil selve brudekket kunne bygges ut, og prosjektet rykker dermed et stort skritt nærmere ferdigstillelse.

H-bjelkene som skal bære gangveien er rundt 15. meter lange.

Kranarbeid i særklasse

Selve løfteoperasjonen utføres av Crane Norway Group, som har hovedkontor på Sola ved Stavanger. Selskapet er en landsdekkende leverandør av kran- og transporttjenester med avdelingskontorer i alle landsdeler. Gjennom mer enn 40 års virksomhet har konsernet opparbeidet erfaring fra både landbaserte petroleumsanlegg og offshoreindustrien. Med sitt brede utvalg av mobilkraner og tungtransportløsninger utfører de løfteoppdrag i alle størrelser og bransjer.

Crane Norway Group løfter de seks H-bjelkene på plass over Bådalselva i Bådalen på Averøy.

I Bådalen er det nødvendig med utstyr i den tyngste klassen for å håndtere de 15 meter lange stålkonstruksjonene. Slike operasjoner krever millimeterpresisjon, samspill mellom flere fagområder og streng kontroll med sikkerheten underveis.

Krevende grunnforhold

Arbeidet i Bådalselva har vært utfordrende, med behov for å fundamentere konstruksjonen til fjell. Dette har krevd omfattende anleggsarbeid i elveområdet, som igjen har bidratt til at prosjektet har hatt en lang og detaljert planfase. Nå er byggingen i en fase der resultatene blir synlige for alle som ferdes på fylkesveien.

Gangveien fra Vebenstad og ned til «Babua» begynner å ta form.

Viktig trafikksikkerhetstiltak

Gang- og sykkelveien mellom Bådalen og Vebenstad har lenge stått på ønskelisten lokalt. Når prosjektet står ferdig, vil det gi en tryggere forbindelse gjennom et område med mye trafikk og smale veier. Med brua på plass over elva får skolebarn, syklister og gående en sikker trasé som skiller dem fra biltrafikken.

Powered by Labrador CMS