
Sørsundbrua får ny kostnadsramme
Sørsundbrua knytter bydelene Innlandet og Kirklandet sammen og er et sentralt element i Kristiansunds bybilde. Brua ble åpnet i 1963 og er nå i dårlig teknisk forfatning. Målet med rehabiliteringen er å forlenge levetiden med ytterligere 25–30 år.
Fylkestinget har enstemmig vedtatt å øke rammen for rehabilitering av brua i Kristiansund – arbeidene starter høsten 2025
Sørsundbrua i Kristiansund blir langt dyrere å rehabilitere enn først planlagt. I møte denne uken vedtok fylkestinget i Møre og Romsdal enstemmig å øke kostnadsrammen fra 130 til 235 millioner kroner.
– Rehabilitering av eldre bruer er kompliserte prosjekt. Auken skuldast mellom anna større omfang av arbeidet og vesentlege høgare kostnadar enn anslått frå konsulent, sier samferdselsdirektør Ingvild Dverseth Sæter i en pressemelding fra fylkeskommunen.
Vedtaket åpner for at kontrakt for første byggefase nå kan signeres, og at også fase to kan gjennomføres som planlagt.
Kraftig økning i pris
Den opprinnelige kostnadsrammen på 130 millioner kroner ble fastsatt basert på tidligere konsulentvurderinger. Nye anbud og oppdaterte beregninger viser imidlertid at det er behov for en vesentlig høyere sum for å gjennomføre nødvendige utbedringer av den 60 år gamle brua.
Fylkeskommunen har vurdert ulike alternativer, men anbefalte å øke rammen fremfor å redusere omfanget.
Viktig bybru i dårlig forfatning
Sørsundbrua knytter bydelene Innlandet og Kirklandet sammen og er et sentralt element i Kristiansunds bybilde. Brua ble åpnet i 1963 og er nå i dårlig teknisk forfatning. Målet med rehabiliteringen er å forlenge levetiden med ytterligere 25–30 år.
Arbeidet deles inn i to faser:
Fase 1 omfatter bygging av nytt skipsstøtsvern
Fase 2 inkluderer oppspenning, karbonfiberforsterkning og montering av nytt rekkverk
Prosjektet planlegges med byggestart høsten 2025, og hele rehabiliteringen skal etter planen være ferdig i løpet av 2027.
Enstemmig i fylkestinget
Fylkestinget stilte seg enstemmig bak forslaget om økt kostnadsramme. Det gir administrasjonen fullmakt til å inngå kontrakt for fase 1, og legger samtidig til rette for at fase 2 kan gjennomføres som planlagt, innenfor den nye økonomiske rammen.
Fylkeskommunen vil komme tilbake med mer informasjon om trafikkavvikling, ettersom brua vil være i bruk under store deler av arbeidene. Det kan likevel bli aktuelt med midlertidige stenginger eller trafikkreguleringer.
– Sørsundbrua er et viktig samband i Kristiansund, og det er avgjerande at vi no får gjennomført dette prosjektet, uttaler Ingvild Dverseth Sæter.