
Parkeringsstrid ved Normoria –Dette fremstår som en vendetta
Ziko Gruppen anklager Kristiansund kommune for å handle i strid med politiske vedtak og historisk praksis. Nå er det vedtatt at avkjørselen til takflaten på Kongens Plass 7 skal stenges.
Kristiansund kommune har vedtatt at den omstridte avkjørselen fra Skolegata til parkeringsplassen på taket av Kongens Plass 7 skal stenges. Vedtaket, fattet med hjemmel i veiloven §42, skal tre i kraft 15. september 2025 – etter at anleggsarbeidene i Skolegata knyttet til Normoria er avsluttet.
Kommunen begrunner vedtaket med at bruken er ulovlig etter veiloven §40, og at trafikk i gågata er uforenlig med både reguleringsplan, skiltplan og veinormaler. Kommunalsjef John Einar Aune Skontoft støtter vurderingen og understreker at gågata, som ble etablert ved bystyrevedtak i 1980, er forbeholdt myke trafikanter.
– En eventuell tillatelse av Ziko sin virksomhet vil være ødeleggende for gågatas funksjon, heter det i vedtaket.
Ziko: – Kommunen forsøker å dekke over egne forsømmelser
Ziko Gruppen AS, som eier eiendommen, reagerer sterkt på vedtaket og mener kommunen ignorerer både fakta og politiske vedtak. I sitt tilsvar 4. juni skriver daglig leder Espen Bugge Larssen at kommunen ikke kan regulere seg bort fra egne unnlatelser.
– Det har i flere tiår vært praktisert parkering på takflaten, uten noen reaksjon fra kommunens side. Kommunen har vært kjent med forholdene og har selv benyttet plassen som parkering, uttaler Larssen.
Han mener det er prinsipielt betenkelig at kommunen nå går til det han kaller «en rekke parallelle tiltak» mot eiendommen.
– Når man vet at kommunen selv har bekreftet at plassen har vært benyttet til parkering, fremstår dette som et forsøk på å utløse en vendetta heller enn å rydde opp på en balansert og rettferdig måte, skriver han videre.
Strid om vedtaks gyldighet
Ziko Gruppen peker på et politisk vedtak fra 3. mars 2025, der Hovedutvalg for plan og bygg tok klagen på tidligere pålegg til følge. De mener dette gjør det ugyldig for administrasjonen å fremsette nye varsler og tiltak.
Kommunen på sin side avviser denne tolkningen og viser til at vedtaket fra mars kun gjaldt opphør av ulovlighetsoppfølging etter plan- og bygningsloven, ikke noen godkjenning av parkeringsvirksomheten.
– Vedtaket om stengning av avkjørsel gjøres etter vegloven for å hensynta trafikksikkerheten i gågata. Dette er en annen sak enn forholdet mellom Zikos virksomhet og plan- og bygningsloven, skriver kommunen i vedtaket fra 27. juli.
Uenighet om historisk bruk
Et sentralt stridspunkt er hvorvidt taket på Kongens Plass 7 har vært brukt som parkeringsplass tidligere. Ziko hevder det har vært etablert og akseptert praksis i flere tiår.
Kommunen tilbakeviser dette og viser til dokumentasjon fra blant annet 1979, 1980-tallet og 1990-tallet. Ifølge kommunen finnes det ingen holdepunkter for at parkering på takflaten har vært tillatt, og viser til korrespondanse fra skolens rektorer og tidligere kommunale vedtak som utelukker biltrafikk i området.
– Det er dokumentert at Telenor ikke tillot parkering på sin eiendom da de eide taket, heter det i vedtaket.
Ekspropriasjon ikke gjennomført
Ziko hevder at det regulerte området først kan benyttes som generasjonstorg når kommunen har kjøpt eller ekspropriert grunnen. Inntil det skjer, mener de at eksisterende bruk må kunne fortsette.
– At kommunen har regulert eiendommen utløser ikke at vi må opphøre vår aktivitet, sier Espen Bugge Larssen.
Kommunen svarer at reguleringen og Skolegatas funksjon som gågate er godt forankret i gjentatte bystyrevedtak, senest i reguleringsplanen fra 2022. Det vises også til at veinormalene setter klare grenser for tillatt trafikk i gågatesoner – tilsvarende trafikk til og fra omtrent 10 boenheter.
Ny klageadgang – men stenging skjer uansett
Ziko Gruppen har anledning til å klage på vedtaket innen tre uker, men kommunen gjør det klart at stengningen vil bli gjennomført på det oppsatte tidspunktet uansett om det klages eller ikke.
Vedtaket har allerede utløst debatt i Kristiansund, og det er ventet at saken vil fortsette å engasjere både politikere og næringsliv frem mot 15. september.