
Over 500 avvik siden starten
Siden oppstarten på Hjelset har det nye sykehuset fått inn hundrevis av avviksmeldinger – mange av dem pasientrelaterte. Snittet er likevel lavere enn flere andre sammenlignbare sykehus. Men helseforetaket nekter å gi innsyn i hva som skjuler seg bak tallene.
Siden akuttfunksjonene og sengepostene ble flyttet inn i det nye sykehuset på Hjelset 27. april, er det registrert 527 avvik.
Helseforetaket avslår imidlertid å gi innsyn i meldingene.
Tallene kommer fram etter en innsynsbegjæring fra Nordmørsposten.
Av de 527 avvikene er 293 registrert som pasientrelaterte.
Oversikten gjelder kun for Sjukehuset Nordmøre og Romsdal (SNR) på Hjelset i Molde kommune, og inkluderer altså ikke de tverrgående klinikkene som har deler av sin aktivitet på Hjelset.
Helse Møre og Romsdal avslår innsyn i selve avviksmeldingene med henvisning til offentleglova § 14 første ledd, som åpner for unntak for dokumenter utarbeidet av organet til egen interne saksforberedelse.
Foretaket viser i sin korrespondanse med NP.no til at meldingene inneholder «vurderinger, forslag og interne drøftinger som inngår i den interne behandlingen av avvikssaker», og dermed faller innenfor kjerneområdet for unntaksbestemmelsen.
Foretaket opplyser også at de har vurdert merinnsyn etter offentleglova § 11, men konkluderte med at hensynet til en «forsvarlig intern beslutningsprosess og fri meningsutveksling internt veier tyngre enn offentlighetens interesse».

Avvik ved andre norske sykehus
Men selv om 527 avvik kan høres mye ut i perioden fra slutten av april til slutten av september, er det ikke nødvendigvis så mange.
For å vurdere om 527 avvik på fem måneder er mye eller lite, er det nyttig å se på åpen statistikk fra andre helseforetak.
Helgelandssykehuset HF rapporterte 2.314 avviksmeldinger i 2024, noe som tilsvarer drøyt 190 avvik per måned – eller rundt 960 avvik i løpet av fem måneder, altså nesten dobbelt så mange som hittil ved SNR Hjelset.
Sørlandet sykehus HF registrerte i 2024 totalt 11.712 uønskede hendelser, hvorav 6.187 var pasienthendelser. Dette gir et gjennomsnitt på cirka 976 hendelser totalt per måned (515 pasientrelaterte), altså rundt 4 880 totalt og 2 580 pasienthendelser over en femmånedersperiode – langt flere enn de 527 hendelsene i SNR Hjelset.
Størrelsen og aktivitetsnivået varierer mellom foretakene, men tallene viser at nye sykehus med omfattende drift kan ha flere tusen avvik i løpet av et år uten at dette nødvendigvis betyr at pasientsikkerheten er dårlig.
Et bredere perspektiv får man i en TV 2‑støttet SKUP‑rapport som oppsummerer alle pasientrelaterte avvik i norske sykehus fra 2019 til 2023. Rapporten viser 444.203 pasientrelaterte avvik i løpet av disse fem årene. Rundt 21 prosent av avvikene hadde kommunikasjon som en medvirkende faktor, og antallet avvik hvor kommunikasjon var årsak steg fra 14.365 i 2019 til 21.198 i 2023. Dette viser både hvor vanlig avviksrapportering er, og at antall avvik generelt øker nasjonalt, i takt med sterkere meldekultur og større åpenhet.

Hva betyr dette for SNR?
SNR Hjelset rapporterte altså 527 avvik fra oppstarten i slutten av april til september 2025, altså snaut 105 avvik i måneden.
Sammenlignet med Helgelandssykehusets og Sørlandet sykehus sine månedlige snitt (henholdsvis ~193 og ~976 uønskede hendelser), er omfanget ved SNR lavere.
Dette henger naturlig sammen med at SNR er et mindre sykehus med kort driftsperiode, men tallene antyder også at foretaket ikke skiller seg negativt ut i nasjonal sammenheng.
Samtidig er nesten tre av fem registrerte avvik hos SNR pasientrelaterte (293 av 527).
Ifølge åpne kilder representerer hvert avvik et brudd på rutiner, en sikkerhetssvikt eller en hendelse som kunne påvirket pasientens opplevelse.
Det er også verdt å merke seg at helseforetakene håndterer avvik forskjellig. Helgelandssykehuset opplyser at 67 prosent av avvikene i 2024 var lukket ved årets slutt, mens Sørlandet sykehus og andre foretak har egne mål for lukketid og læring. Mange sykehus bruker dessuten avvikssystemet til å gi «positive avvik» eller #Råbra-meldinger for å dele gode erfaringer, som Vestre Viken HF skriver om i sin årsrapport.
Avviksvolum alene sier derfor lite om kvaliteten på tjenesten; læringskultur, oppfølging og åpenhet er det som til syvende og sist avgjør om et høyt avvikstall gjenspeiler et sykehus som tør å melde og lære – eller et sykehus med reelle problemer.

Hvordan jobbet Nordmørsposten med denne saken
NP.no sendte inn innsynsbegjæringen til Helse Møre og Romsdal 16. september 2025 og purret dagen etter.
Da det fortsatt ikke forelå verken bekreftelse eller svar innen utgangen av neste uke, klaget vi 22. september og viste til offentlighetsloven, som pålegger organet å behandle slike krav «utan ugrunna opphald» og senest innen fem arbeidsdager.
Postmottaket hos Helse Møre og Romsdal beklaget overfor NP.no dagen etter vår klage og opplyste at saken var havnet hos «feil saksbehandler».
Helse Møre og Romsda ba om utsettelse og begrunnet altså forsinkelsen med at riktig saksbehandler ikke hadde mottatt forespørselen før 23. september. Etter det gikk det raskt. Dagen etter fikk vi svar 24. september. Dette var dog åtte dager etter at forespørselen ble sendt og etter at klagen var fremmet – fikk vi innsynet, signert klinikksjefen.

Vi har sendt klinikksjef Britt Kristin Rakvåg Roald flere spørsmål og publiserer en ny, oppfølgende artikkel straks vi mottar svar.
