
Mye må endres før byggestart
Før det kan bygges nytt Quality-hotell i Fosnagata 12, må utbyggeren rydde opp i både eierskap, trafikkplaner og miljøløsninger. Kommunen er særlig kritisk til uteservering på offentlige areal.
Planen om å bygge nytt Quality-hotell i Fosnagata 12 i Kristiansund er inne i en avgjørende fase. Det gamle havneskuret skal rives, og i stedet skal det reises et 40 meter høyt hotellbygg med 184 rom, restaurant og konferansesenter. Men før spaden kan settes i jorda, har både Kristiansund kommune og Statens vegvesen levert klare krav til utbygger.
Prosjektet ledes av Betonmast Røsand, med Eskild Røsand som daglig leder. Han bekrefter at totalentreprisekontrakten er på rundt 320 millioner kroner, og at byggestart er planlagt til sensommeren 2025.
Torgareal må være offentlig
I et brev datert 7. juli peker kommunalteknisk enhet i Kristiansund på flere punkter som må avklares. Et av de viktigste gjelder bruken av torgarealet mellom bygget og sjøen. Kommunen viser til at dette området er regulert som offentlig vei og dermed underlagt veglova.

– Torget er en del av vei-anlegg, og eierformen skal være offentlig, understreker ingeniør Ida Johanne Hannasvik Gammelsæter i sin vurdering.
Kommunen er kritisk til at det er planlagt uteservering på dette området, og mener dette må flyttes inn på byggets egen eiendom.
– Uheldig løsning
Gammelsæter påpeker at uteservering i området regulert til offentlig plass vil gå på bekostning av tilgjengelighet og bevegelsesfrihet:
– Uteservering på areal regulert for o_SK vil gå på bekostning av bestemmelsesområde #1, noe som vil være svært uheldig.
Det samme gjelder kjøring på torget for tilbringertjenester som taxi og varelevering. Kommunen ber om at dette planlegges på en måte som unngår kjøring over offentlig areal.
Flytebrygge og miljøhensyn
Planene inneholder også flytebrygge og mulig plassering av badstue. Kommunen mener det bør vurderes en lengre landgang for å sikre bedre tilgjengelighet. I tillegg stilles det krav til universell utforming, selv om det ikke står eksplisitt i reguleringsbestemmelsene.
– Universell utforming skal ligge som grunnlag for alt som blir bygd nytt, heter det i kommunens tilbakemelding.
Kommunen reagerer også på at det er planlagt fendring med bildekk på kaia, og ber om mer miljøvennlige løsninger.

Vegvesenet advarer mot trafikkfare
Statens vegvesen har i en egen uttalelse, datert 3. juli, ingen innvendinger mot byggets høyde eller kaiutvidelsen. De retter i stedet oppmerksomheten mot trafikksikkerhet og kjøremønster.
– Det må etableres fysiske skiller mellom fotgjengere og kjøretøy. Private kjøretøy bør begrenses og varelevering bør tidfestes, skriver rådgiver Kristin Sve.
Vegvesenet understreker at området allerede er under press, og at tiltakene må planlegges slik at gående og syklende ivaretas. De etterlyser også videre dialog med kommunen om løsninger i anleggsperioden.
Starter til høsten – hvis alt er på plass
Betonmast Røsand planlegger byggestart i august eller september, med ferdigstillelse i juni 2027. Prosjektet gjennomføres for Campus Kristiansund3 AS, som eies av Bane NOR Eiendom og NHP Eiendom (Reitan Eiendom).

– Vi er klare for å starte når nødvendige avklaringer er gjort, sier Eskild Røsand i et tidligere intervju med NP.no
Hotellet skal driftes av Strawberry-kjeden (Quality Hotel), og ventes å skape 50–60 årsverk i Kristiansund ved full drift.