
Ny rapport: Norske havner må omstilles
En ny nasjonal rapport trekker frem Kristiansund som én av fire havner i Møre og Romsdal med nasjonal betydning, og beskriver den som en nøkkelaktør innen transport, beredskap og grønn omstilling.
Dagens norske havnestruktur har flere kritiske svakheter som kan true både forsyningssikkerhet, beredskap og grønn omstilling i årene som kommer. Det kommer frem i en fersk rapport utarbeidet av DNV på oppdrag fra Norske Havner, arbeidsgiver- og interesseorganisasjonen for landets havner.
I rapporten er Kristiansund og Sunndal havn trekt fram som to av fire havner i Møre og Romsdal med nasjonal betydning.
Klassifiseringen bygger på flere kriterier, inkludert betydning for gods- og passasjertrafikk, samt beredskapsfunksjon. Rapporten understreker at havner med nasjonal betydning er sentrale knutepunkt i transportkjeden, og at de må kunne operere under både normale og ekstraordinære forhold.

Kristiansund og Nordmøre Havn IKS
Kristiansund og Sunndal havn er i dag en del av Kristiansund og Nordmøre Havn IKS som er et interkommunalt selskap som eies av ni kommuner på Nordmøre og i deler av Trøndelag. Fra hovedkontoret på Nordmørsterminalen i Kristiansund har selskapet ansvar for drift og forvaltning av kaianlegg, oppsyn med sjøtrafikk og andre havnerelaterte oppgaver. Havnedistriktet omfatter flere titalls offentlige og private kaier, og ifølge selskapets tall blir det årlig registrert rundt 11 500 anløp og over fem millioner tonn gods. Virksomheten omfatter også utleie av eiendom og salg av tjenester. Det gjør selskapet til et av landets største havnedistrikter og et sentralt transportknutepunkt i Midt-Norge.
Fragmentert organisering som utfordring
Rapporten peker på at en av de største utfordringene for norsk havnesektor er at de fleste havner drives separat og er kommunalt eid. Kristiansund og Nordmøre Havn IKS er i så måte et unntak, ved at det er et interkommunalt samarbeid. Likevel deler havna mange av de nasjonale utfordringene som rapporten beskriver.
Manglende nasjonal samordning kan føre til at investeringer og utviklingstiltak planlegges uten helhetlig koordinering. Rapporten advarer om at dette kan svekke både effektivitet og beredskap. I en krisesituasjon vil det være en ulempe at havnene ikke er koblet tettere sammen i et forpliktende, strategisk samarbeid.

Beredskap og kritisk infrastruktur
Rapporten fremhever at havner som Kristiansund og Sunndal må betraktes som en del av landets kritiske infrastruktur. Det innebærer at havna må være operativ også ved kriser, naturkatastrofer eller i en krigssituasjon.
Per i dag finnes det ikke en nasjonal oversikt over hvilke havner som er mest kritiske i beredskapssammenheng. Rapporten anbefaler at en slik oversikt etableres, og at den brukes til å prioritere investeringer, vedlikehold og beredskapstiltak.
Forslag om regionale havneselskaper
Et av rapportens hovedforslag er å etablere regionale havneselskaper med felles knutepunktsstrategi. For Møre og Romsdal vil dette kunne innebære et tettere samarbeid mellom havnene i Kristiansund, Ålesund, Molde og Sunndalsøra.
Målet er bedre ressursutnyttelse, koordinert investering og felles standarder for teknologi og drift. Rapporten presiserer at lokal drift og tilpasning fortsatt skal ivaretas, men at overordnet strategi bør styres på et mer regionalt nivå.

Grønn omstilling som driver
Sammen med beredskap og konkurransekraft peker rapporten på grønn omstilling som en av de tre viktigste driverne for endring i havnesektoren. For Kristiansund og Nordmøre Havn IKS vil dette bety å legge til rette for lav- og nullutslipps skipsfart, blant annet gjennom investeringer i landstrømanlegg og lading for elektriske fartøy.
Rapporten anbefaler etablering av et statlig havnefond for å sikre finansiering av slike investeringer. Fondet skal prioritere havner med nasjonal betydning, og bidra til at de kan møte både nasjonale og internasjonale miljøkrav.
Digitalisering og standardisering
Digitalisering trekkes frem som en sentral strategi for å gjøre havnedriften mer effektiv. Rapporten foreslår felles digitale løsninger for booking, anløpsregistrering, fakturering og informasjonsdeling.
For Kristiansund og Nordmøre Havn IKS vil dette kunne gi bedre samhandling med andre havner og en mer forutsigbar tjeneste for næringslivet. Standardisering av prisstrukturer og prosedyrer kan gjøre det enklere for aktører som opererer på tvers av flere havner.

Betydning for næringslivet på Nordmøre
Rapporten understreker at havnene i Møre og Romsdal er avgjørende for eksport av sjømat, industrivarer og andre produkter. For Nordmøre spiller Kristiansund og Nordmøre Havn IKS en nøkkelrolle i å sikre konkurransekraften til regionens bedrifter.
Manglende samordning nasjonalt kan imidlertid begrense potensialet. Mer samarbeid mellom havner vil kunne gi et mer helhetlig tilbud og styrke regionens posisjon både i Norge og internasjonalt.
Behov for statlig satsing
Et gjennomgående funn i rapporten er at havner i liten grad mottar direkte statlig investeringsstøtte. Mens vei, jernbane og luftfart får betydelige midler, er havnene i stor grad avhengige av egenfinansiering.
Rapporten foreslår at staten i større grad bidrar til finansiering av havneinfrastruktur, både for å sikre grønn omstilling og for å styrke beredskapen. Dette gjelder spesielt havner med nasjonal betydning.
Rapporten om havnenes beredskap får nasjonal oppmerksomhet
«Rapporten har fått mye oppmerksomhet fra mange hold», skriver direktør Kjell-Olav Gammelsæter i Norske Havner i et brev til medlemsbedriftene denne uken. Han opplyser at rapporten ble lagt frem under Arendalsuka med nærmere 100 deltakere, og at styreleder Ingvar M. Mathisen overleverte den til statssekretær Kristina Hanssen i Nærings- og fiskeridepartementet.

Ifølge Gammelsæter har departementet allerede bedt om en nærmere presentasjon, og styret i Norske Havner skal neste uke diskutere rapportens innhold og hvordan høringen skal gjennomføres.
– Selv om det er Norske Havner som har bestilt rapporten, er det DNV som har utarbeidet den. Analysen og anbefalingene er det derfor DNV som står for, skriver Gammelsæter, og legger til at organisasjonen ønsker tilbakemeldinger fra medlemmene for å utarbeide politiske posisjoner.
Han minner også om at det er stortingsvalg om kort tid, og at det gir nye muligheter for påvirkning.
– Rapporten er nå tilgjengelig for alle, så det er bare å ta frem kaffekoppen og starte lesningen, skriver han, og viser til artikkelen «Kritiske svakheter i havnene truer beredskapen» som er publisert på nett, skriver han avslutningsvis.