Ferge på Edøyfjorden.

Ny kunnskap gir håp

Et funn i gamle arkiver har gitt nytt liv til planene om fastlandsforbindelse mellom Aure og Smøla. Nå får prosjektet en ny start med mer kunnskap enn noen gang.

Publisert Sist oppdatert

Etter flere tiår med stillstand har Nordre Nordmøre Bru- og Tunnelselskap AS (NNBT) funnet fram tre gamle geologiske rapporter som kan få stor betydning for planene om fastlandsforbindelse mellom Aure og Smøla. Dokumentene ble hentet fram i august 2025, og sendt til de to kommunene kort tid etter, bekreftet i en e-post fra daglig leder i NNBT Olav Ellevset til kommunedirektørene i Smøla og Aure 28. august 2025.

Ellevset skriver i e-posten at rapportene ble funnet etter søk i arkivene til Statens vegvesen og Norges geologiske undersøkelse (NGU), som er statens fagorgan for kartlegging av grunnen i Norge. Han beskriver funnet som uventet og verdifullt. 

– Vi trodde egentlig disse rapportene var tapt. De gir oss et mye tydeligere bilde av fjellet under sjøen, og det er gull verdt før vi går i gang med ny planlegging, sier Ellevset til Nordmørsposten.

Glemte målinger får ny betydning

De tre rapportene stammer fra 1987, 1990 og 2010, og handler om bunn- og fjellforhold i Talgsjøen og Edøyfjorden – områder som i dag er aktuelle for den planlagte fastlandsforbindelsen.

Den eldste, NGU-rapport nr. 87.162 fra 1987, er laget av Norges geologiske undersøkelse. Her ble sjøbunnen kartlagt med refleksjonsseismikk, en metode der lydbølger sendes ned i vannet for å måle dybde og undersøke fjell og løsmasser under sjøen. Undersøkelsen viste store variasjoner i bunntopografien, men også flere områder med fast fjell som kan egne seg for tunnel.

Tre år senere, i 1990, laget ingeniørfirmaet A.R. Reinertsen rapporten «Vurdering av undersjøisk tunnel Kristiansund–Tustna» på oppdrag fra Nordre Nordmøre Bruselskap AS. Den vurderte flere alternative traseer og påhugg for tunnel, og pekte ut Talgsjøen som et interessant område for videre undersøkelser.

Ifølge Ellevset viser de gamle rapportene seg å være mer presise enn man trodde. 

– Når vi legger sammen gamle og nye data, får vi et mye sikrere grunnlag enn vi hadde før. Det betyr at vi slipper å starte fra null, sier han.

Han viser til at nyere undersøkelser fra GeoPhysix AS, dokumentert i rapporten «Geofysisk grunnundersøkelse Edøyfjorden–Talgsjøen», kan kobles direkte til de eldre målingene. Ifølge Ellevset gjør dette planleggingen enklere og billigere.

Avtale gir ny framdrift

I tillegg til geologifunnene har Aure og Smøla kommuner inngått en tilleggsavtale med Nordre Nordmøre Bru- og Tunnelselskap om samarbeid i planprosessen. 

Avtalen ble vedtatt i begge kommunestyrene i september 2025 (Aure sak 36/25 og Smøla sak 42/25) og signert 9.–10. oktober 2025.

Den gjør at selskapet skal bistå kommunene i arbeidet med kommunedelplanen for fastlandsforbindelsen. Kommunene skal fortsatt være oppdragsgivere for konsulenten som skal lage selve planen, men Nordre Nordmøre Bru- og Tunnelselskap får ansvaret for koordinering og oppfølging.

I den signerte avtalen står det at selskapet ikke skal ha betaling for egen tidsbruk, men får et påslag på ti prosent når konsulentens fakturaer sendes videre til kommunene. Kostnadene skal deles likt mellom Aure kommune og Smøla kommune.

Ellevset forklarer bakgrunnen slik i følgebrevet som fulgte avtalen 8. oktober 2025: Ordningen er valgt for å sikre framdrift og unngå dobbeltarbeid. – Det er en enkel og ryddig løsning som gjør at vi kommer raskt i gang uten å bygge opp nye systemer i hver kommune, sier han.

En sak som angår hele regionen

Planene om fastlandsforbindelse mellom Aure og Smøla har vært diskutert i flere tiår. Allerede på 1980-tallet ble både bru og tunnel vurdert, men prosjektet stoppet opp etter de første utredningene.

Nå, med både nye og gamle data på bordet og en avtale på plass, ligger det an til reell framdrift. Kommunedelplanen skal gi en oppdatert oversikt over mulige traseer, tekniske løsninger, kostnader og miljøvirkninger. Ifølge saksframleggene fra begge kommunene skal planarbeidet lyses ut i løpet av 2026, med mål om ferdigstillelse innen to år.

For folk på Smøla og i Aure betyr dette at arbeidet med fast forbindelse til fastlandet er inne i en ny fase. Denne gangen står prosjektet på et solid grunnlag – med dokumenterte data, faglig tyngde og et samarbeid mellom kommunene som kan gi resultater.

Powered by Labrador CMS