SE VIDEO

Nordic Light ble arena for nasjonal reklame
Studioet i Kristiansund ble fylt med hårspray, lysrigg og profesjonelle fagfolk da en merkevare i Norge gjennomførte en reklamefotografering med frisører, makeup-artister og modeller. Målet var å skape visuelt kampanjemateriale – og løfte byen fram som fotodestinasjon.
Mandag 12. mai ble Nordic Light-studioet forvandlet til reklamearena. Lokalet, som vanligvis brukes til utstillinger og kunstfotografi, ble fylt med hårspray, lysrigg og leken profesjonalitet. Bak kameraet sto fotograf André Tomas Ormset Paredes (35), med røtter i Averøy. Foran kameraet sto både barn og voksne – stylet av frisører og makeup-artister fra Tønsberg og Oslo.
Reise for skjønnhet og merkevarebygging
Bak oppdraget sto Cutrin Norge, som leverer produkter og tjenester til frisørbransjen. Markedssjef Charlotte Kvam (38), opprinnelig fra Senja og nå bosatt i Oslo, hadde med seg frisørene Irlin Lima (36) og Mari Plyhn Granbakken (38), begge fra Tønsberg. De har lang erfaring fra kampanjer, influensersamarbeid og events.
– Vi ønsket å teste noe nytt – og samtidig bygge visuelt materiale for kampanjer og merkevare, sier Kvam.
Lima, som driver egen salong, trekker særlig fram studioet som en styrke:
– Det er noe eget med å jobbe i så lyse og inspirerende lokaler, sier hun. – Og samtidig få kjenne litt på vinden fra Atlanteren mellom slagene.
Granbakken, som jobber i samme salongmiljø, hadde ansvar for både hår og makeup.
– Vi kjenner hverandres stil og tempo, sier hun. – Det gjør at vi kan levere effektivt, også på nye lokasjoner.

Fotograf André Tomas Ormset Paredes har jobbet med både portretter og kommersielle oppdrag nasjonalt, og beskriver studioet som et sted med potensial:
– Rommet gir plass til kreativitet. Det er viktig når man jobber med mennesker, lys og uttrykk.
Små modeller med stor innsats
Blant modellene var Alex fra Averøy, sammen med tvillingbroren Enzo. De ble fotografert både i studio og utendørs. Alex er sønn av fotografen, og sto foran kameraet som modell for første gang.

– Det var artig, smiler han. – Jeg fikk gjøre sånne kule poseringer.
Lars Grøtting (35) fra Kristiansund deltok som voksenmodell. Han ble invitert med på oppdraget.

– Det var gøy å gjøre noe annet enn det jeg vanligvis gjør, sier han. – Her fikk jeg stå foran kamera og se hvordan et team jobber med lys og styling.
Ut i byen med kamera og visjon
Etter fotograferingen i studio tok teamet med seg utstyret ut i gatene bak kinoen og ungdomsklubben. Målet var å kombinere det profesjonelle og det ekte – og skape bilder som både kan brukes kommersielt og vise fram Kristiansund som visuell by.
Et studio med ambisjoner
Arne Beck, daglig leder i Nordic Light, forteller at bygget skal romme både tradisjon og nytenkning. Første etasje får mørkerom for analog foto med vertikal forstørrer og storformatsark. I andre etasje kommer galleri, printstudio og fullt utstyrt fotostudio.
– Vi ønsker å bevare de tradisjonelle teknikkene, samtidig som vi utvikler nye, sier Beck.
Han legger vekt på samarbeid med aktører som Festiviteten, Kunstforeningen og Campus Kristiansund.
– Målet er å skape en plattform der kunst, næringsliv og opplevelser møtes, sier han.
Blant planene nevner han temautstillinger, workshops og utflukter – inkludert tur til Grip og samarbeid med Normoria.

Nordic Light med helårsdrift
Fotodagen ble en manifestasjon av hvordan Nordic Light nå utvider sin rolle. Fra å være en festival, bygges det nå et helårig hus for bilder, formidling og samarbeid.
– Jeg tror det er rom for mer av dette i Kristiansund. Det skjer noe her nå. Vi må bare gripe det, sier Ormset Paredes. Jeg vil også takke Caos på Storkaia for at vi fikk låne klær av de. Det er helt avgjørende med godt samarbeid lokalt, for å få dette til, avslutter han.
Video: Vegard Grimstad