Nå tar Nörd neste steg
Etter bare noen måneder i Gågata har Nörd fått så stor pågang at de trenger mer plass. Nå planlegger medeierne både utvidelse og nye konsepter – og ser lyst på fremtiden.
Nörd åpnet dørene i Gågata 2. mai i år, og responsen lot ikke vente på seg.
– Her så hadde vi jo et budsjett å gå etter, og en forventning om hvor mye vi kom til å omsette i løpet av en måned. Det ble ganger med fem da vi åpnet. Vi hadde ikke sett for oss denne responsen i det hele tatt, sier Sondre Lyngvær til Nordmørsposten.
Han er konsulent og medeier i Nörd gjennom selskapet Raw Kultur.
– Nei, det har jeg ikke så veldig lyst til å ut med, sier Lyngvær om de konkrete tallene. Men forventningene var lavere enn det som ble prestert, og det resulterte jo i en enorm arbeidsmengde, sier Lyngvær.
En travel tid
Medeier Stein Olav Havnen forteller at utvidelsen blir en stor omveltning – og et naturlig steg videre for konseptet.
– Det blir til at vi deler det opp i musikk og musikkrelaterte varer i den nye butikken, og retro gaming, tegneserier, klær og popkultur vil jo forbli til gamle lokaler da. Så det blir jo en veldig stor omveltning, sier han.
Han legger ikke skjul på at det har vært hektisk.
– I det siste har det vært mye arbeid for å si det mildt, med endring av firma og masse forhåndsarbeid for å gjøre klart det der. Så til tider så har vi egentlig ikke klart å holde åpningstiden oss engang. Det beklager vi på det sterkeste, sier Havnen.
Til tross for travle dager ser han lyst på utviklingen.
– Vi står på veldig hardt akkurat nå, og jeg tror det har blitt veldig bra tidspunkt i byen, sier han.
Musikk i fokus
I lokalene etter gamle Midtstua vil musikk stå i sentrum.
– Det blir musikk og musikkrelaterte varer da. Instrumenter, LP-plater, seder, kassetter, magasiner, alt. Klær, ting som bare er relatert til musikk da, forteller Havnen.
Planene om å utvide har vært på bordet lenge.
– Vi har jo jobbet med siden før vi startet her. Vi så jo veldig tidlig at det var en stor etterspørsel for det vi har holdt på å jobbe med nå. Og vi ser jo det at vi vokser veldig fort ut av den butikken vi har nå da, sier han.
Får nøkkelen på mandag
Havnen beskriver Nörd som et helt egenrådig konsept.
– Jeg kan ikke forestille meg noen andre butikker som gjør det vi gjør da. Så den kombinasjonen av varer og ideer er helt unik, sier han.
De får nøkkelen til det nye lokalet mandag 28. oktober.
– Da blir det maling og orkestrering av stativer og planlegg hvor varer skal stå, og begynne å sortere. Masse dritarbeid, sier han med et smil.
Butikken i de nye lokalene er planlagt å åpne midt i november. – Vi prøver å gi oss selv en deadline innen 15. november. Vi tror vi klarer det. Jeg håper før, sier han.
Fra idé til etablering
Nörd åpnet 2. mai i år, og vokste raskt ut av lokalene.
– Vi har ikke drevet lenge. Og det er jo nesten på frivillig basis, akkurat det vi driver med nå. Vi prøver å stable oss på føttene og har ikke tatt oss ut lønn, sier Havnen.
– Det gikk veldig fort. Hadde ikke sett for oss den oppslutningen. Vi kjenner jo mye folk, og mange har vært veldig snille å hjelpe oss. Vi har vokst veldig fort, og som sagt det vi har gjort nå er jo rett og slett gi så mye tilbake til de kundene vi har som vi overhodet er i stand til å gjøre, sier Havnen.
Hardt arbeid og store planer
Utvidelsen innebærer også mye praktisk arbeid.
– Vi prøver å kutte ut fysiske plastikkasser og alt mulig sånn. Vi bygger ordentlige stativer, og det er mye hardt arbeid som ligger bakom. Det er rett og slett en stor fysisk prosess med å gå gjennom varelager, priser, bygge stativer og innredning, mye kjøring, mye bæring, mye hardt arbeid til langt utover natt, forteller Havnen.
Nörd har også gått fra ansvarlig selskap til aksjeselskap. – Det er jo bare at vi har skiftet fra ANS til A/S, og det er jo bare en naturlig prosess, tenker jeg. Det handler om at vi har vokst og vil bare være sikre på at vi driver rett og at vi har ting i orden, sier Havnen.
Vil utvikle nettbutikk
Lyngvær ser fram til å få på plass både utvidelsen og en digital satsing.
– Konseptet blir mer ryddig. Så i tillegg så kommer vi jo til å ha en utviklet nettbutikk nå, sier han.
Planen med nettbutikken er å nå ut til flere kunder utenfor Kristiansund.
– Ja, for å nå ut til et større publikum, og ikke bare her lokalt i Kristiansund, forteller han.
Han røper også at flere prosjekter er på vei.
– Og så skal vi jo også ha et konsept på gang, som vi ikke har lyst til å si så veldig mye mer om akkurat nå. Vi må ha det praktiske i orden og slike ting. Men vi kommer til å ekspandere på andre vis også, sier Lyngvær.
Et savn i sentrum
Daglig leder Kai André Kofoed er svært fornøyd med mottakelsen.
– Det virker jo som at det er stort savn i byen da, rett etter å åpne. Så fikk vi jo nesten litt sjokk på hvor stor pågang det var, sier Kofoed.
Han mener butikken fyller et tomrom i sentrum.
– Enten så må du kjøre på alltid, eller jule, eller biltema. Det går godt, har vært lenge, og sentrum har vært lenge. Så vi er bare veldig glad for å få byen til å vokse positivt på en måte.
Kofoed synes det er ekstra gøy å se kunder gjenkjenne varer fra barndommen.
– Det har vært gøy. Jeg har ikke tilgode av å høre kunder som går rundt i butikken, og prater og peker på ting og varer vi har som ikke finnes. Vanligvis må du på nett og bestille sånne ting, men her har folk mulighet til å oppleve nostalgien sin fra barndommen, sier han og fortsetter:
– Faktisk prøve fysiske varer, det kan du ikke gjøre på nett. Det folk ønsker vi skal ha i butikken er prøver vi har skaffet.
Utvider vareutvalget
Responsen fra kundene har ført til nye produktkategorier.
– For eksempel, vi hadde ikke forventet at folk skulle komme og spørre oss om vi hadde Magic the Gathering eller Pokémon-kort, så vi måtte bare prøve å ha det, forteller Kofoed.
Han legger til at det er en læringsprosess.