Andrea Hasselø Aasgård bak skranken hos Servicetorget hos Kristiansund kommune.

Kommunens ansikt og stemme utad: «Ka kain æ hjælp dæ me?»

Er du blant de mellom 100-150 personene som hver dag ringer Kristiansund kommune kan det være du har hørt stemmen hennes.

Publisert

Andrea Hasselø Aasgård (24) er fra Dale, og bor nå i Dalabukta ved Kristiansund stadion. 

Hun er en av totalt ni personer som jobber på Servicetorget i kommunebygget på torget i sentrum.

– Vi er førstelinja for absolutt alle i kommunen og vi får spørsmål om alt og alle. Det er heller ikke alle som vet hva som er kommunalt eller ikke, sier servicemedarbeider Helene Hasselø Aasgård til Nordsmørsposten.

I tillegg til to på sentralbord og resepsjon forteller Aasgård at hun har en kollega som jobber med helse og omsorgstjenester. 

– Så har vi to på startlån, som jobber med husbank og pengestøtte og bostøtte. Det er to som jobber med barnehage og skjenkebevilling og lederen vår. Vi er ni personer totalt inkludert to stykker som jobber med sentralbord og lederen vår, sier Aasgård.

Servicetorget hos Kristiansund kommune.

– Innholdsrikt å sitte her 

Hun er utdannet innen HR og markedsføring, og jobber som vikar på Servicetorget. Det har hun gjort de fire siste årene. Så etter hvert har hun lært seg mye om alt som foregår i Kristiansund kommune.

– Jeg føler meg ganske utlært, men man blir aldri utlært i en slik jobb. Vi driver og springer litt i gangene innimellom og spør hverandre når kommunens innbyggere tar kontakt, sier Aasgård.

Hun trives i jobben.

– Det er innholdsrikt å sitte her. Jeg er vikar og har vært her i fire år så jeg har opplevd mye rart. Det er mange sårbare og ikke sårbare folk som kommer inn og lurer på diverse ting, sier Aasgård og fortsetter:

– Vi får spørsmål om alt fra helse og omsorg, plan og byggesak, kommunale boliger og støtte om ulike ting. Det er masse forskjellig egentlig, sier Aasgård.

Andrea Hasselø Aasgård bak skranken hos Servicetorget hos Kristiansund kommune.

 

Andrea Hasselø Aasgård jobber på Servicetorget i Kristiansund kommune.

Hun jobber både i resepsjonen og på sentralbordet, men hvilke spørsmål får hun oftest.

– Det er noen gjengangere i spørsmål fra folk som skal søke om ting i forbindelse med plan- og byggesak. Vi håndterer også mange fakturaer fra Kristiansund kommune, sier Aasgård og fortsetter:

– Det er mange folk som skal søke helse- og omsorgstjenester alt fra sykehjemsplass til matombringing og hjemmetjenester. Eksempelvis redusert foreldrebetaling i barnehager, bostøtte og startlån, sier Aasgård.

Andrea Hasselø Aasgård bak skranken hos Servicetorget hos Kristiansund kommune.

Behjelpelige med alt det kommunale

De som kommer innom kan få hjelp med det meste.

– Vi er behjelpelige med alt som er kommunalt, og vi har fysiske søknadskjemaer dersom personer prater dårlig norsk eller er eldre som trenger hjelp. I tilleg er det en person fra plan- og bygg som har vakt tirsdag og hver torsdag som tar imot publikum, sier Aasgård.

Hun har mange samtaler hver dag.

– Vi prater mest med innbyggerne. Folk sitter spredt oppover i etasjene her, men det er vi som prater mest med innbyggerne, sier Andrea Hasselø Aasgård.

Powered by Labrador CMS