Espen Larsen fra Ziko Gruppen utenfor Kongens plass 7.

Kommunen stenger takparkeringen – Ziko svarer med kraftig kritikk

Striden om adkomsten fra Skolegata til taket på Kongens Plass 7 spisser seg til. Kristiansund kommune har vedtatt å stenge avkjørselen i september. Ziko Gruppen mener vedtaket er politisk illojalt og bygger på feil premisser.

Publisert Sist oppdatert

Vedtaket: Stenging fra 15. september

Kristiansund kommune har fattet vedtak om å stenge avkjørselen fra Skolegata over kommunal eiendom 1/125 til takflaten på Kongens Plass 7. Vedtaket er hjemlet i vegloven § 42 og skal tre i kraft mandag 15. september 2025, når anleggsarbeidene i Skolegata i forbindelse med nytt kulturhus er ferdige. «Slutte å drive virksomhet på taket av Kongens Plass 7 som medfører trafikk i Skolegata», heter det i pålegget til eier. Det fremgår også at stengingen blir gjennomført selv om vedtaket påklages, med mindre kommunen selv utsetter iverksettingen. 

Begrunnelsen: Gågata, skiltplan og reguleringsplan

I vedtaket viser kommunen til at bruken av avkjørselen er «ulovlig» etter vegloven § 40, fordi utvidet bruk krever tillatelse som ikke er gitt. Avkjørselen er ifølge kommunen i strid med gjeldende skiltplan, reguleringsplan og med Skolegatas funksjon som gågate. «Avkjørselen er verken egnet eller bygget for den bruk som utøves i dag», skriver kommunen. Videre viser kommunen til at veinormalene bare åpner for svært begrenset trafikk i en gågate – «tilsvarende ca 10 boenheter». Kommunen understreker at Skolegata har vært gågate siden 1980-tallet og at dette er videreført i senere bystyrevedtak og planer, inkludert reguleringsplanen fra 2022. 

Den omstritte avkjørselen ved Kongens plass 7.

Varsel i juni – og svar dagen etter

Før vedtaket ble fattet, varslet kommunen 3. juni at den vurderte å gi pålegg om stengning. I varselet heter det at Ziko «uten søknad eller godkjennelse» har tatt i bruk avkjørselen som adkomst til en privat parkeringsplass på taket med om lag 30 biler, og at bruken har fortsatt «til tross for flere henstillinger». Kommunen konkluderer i varselet med at «dagens bruk … er ulovlig». 

Ziko Gruppen svarte 4. juni at kjernen i saken er at kommunen «ikke har kontroll på eiendommen», som er regulert til «generasjonstorg og kulturformål». Selskapet viser til at det ikke blir noe generasjonstorg før kommunen har avtale med eier eller har ekspropriert. «Det er vår klare oppfatning at kommunen nå må erkjenne egen unnlatelse og søke en løsning som tar høyde for de faktiske forhold, det politiske vedtaket og historikken i området», skriver daglig leder Espen Bugge Larssen. 

Zikos hovedanførsler: Politisk vedtak og historisk bruk

I tilsvaret viser Ziko til et politisk vedtak 3. mars 2025 i Hovedutvalg for plan og bygg, der klage på tidligere pålegg om opphør av bruk og retting ble tatt til følge. Selskapet mener derfor at administrasjonen ikke kan «fremsette varsler og tiltak som bygger på den motsatte forutsetning – nemlig at parkeringsplassen er ulovlig». Ziko skriver også at det i «flere tiår» har vært praktisert parkering på takflaten, og at kommunen selv har benyttet plassen. «Når kommunen nå etter at forhandlingene ikke ført frem, fremsetter en rekke parallelle tiltak … gir det inntrykk av at man forsøker å dekke over egne forsømmelser gjennom rettslige og administrative sanksjoner», heter det. 

Kommunens svar til Ziko: Trafikksikkerhet og to lovspor

I vedtaket gjør kommunen en punktvis gjennomgang av Zikos anførsler. Kommunen skriver at stenging av avkjørselen skjer «uavhengig av øvrig prosess» om eventuelt grunnerverv eller ekspropriasjon, og begrunner tiltaket med trafikksikkerhet i gågata og veglovens regelverk. «Plan og bygningsrådet vedtok … kun at ulovlighetsoppfølgingen etter plan- og bygningsloven skulle opphøre. De vedtok ikke at parkeringsvirksomheten er lovlig», heter det. Kommunen avviser også at det i «flere tiår» har vært praktisert parkering på takflaten, og viser til at Telenor ikke tillot parkering da selskapet eide taket. Kommunen erkjenner at den i en periode brukte rundt fem plasser i nord, men legger til at dette er opphørt – og at den bruken uansett var vesentlig mer begrenset enn dagens drift. 

Historikken kommunen legger til grunn

I varselet oppsummerer kommunen dokumentasjon fra 1970- og 1990-tallet: I byggesaken på 1970-tallet var det avsatt seks plasser i nord mot Skolegata, i dag del av kommunens eiendom 1/125. En oversikt fra 1979 viser ingen parkering på taket av Kongens Plass 7. Etter at gågata ble innført i 1980, har taket ifølge kommunens arkiv ikke vært brukt til parkering. Tidlig på 1990-tallet utredet byingeniøren muligheten for parkering på skoleplana, med krav om blant annet grunneiers tillatelse, tillatelse etter plan- og bygningsloven, fysiske tiltak på avkjørselen og en oppdeling av gågata. Konklusjonen den gang var at skoleplana ikke ble tatt i bruk som parkeringsplass. Kommunen opplyser videre at eier av Kongens Plass 7 ikke har veirett over 1/125, men at det finnes tinglyst adkomst fra kommunal vei i sør. 

Parkering forbudt. Kongens gate 7 kan per i dag ikke benyttes som parkeringsplass.

Kulturhuset og Skolegata som premiss

Kommunen skriver at Skolegatas funksjon som gågate ligger som en premiss for realiseringen av det nye kulturhuset, og at dette er innarbeidet i reguleringsplanen fra 2022. Kommunen peker også på tidligere faglige uttalelser om at trafikk i gågater må begrenses tilsvarende «normal trafikk til og fra ca 10 boenheter». 

Forutgående dialog og pålegg fra 2022

Allerede i november 2022 ba veimyndighetene Ziko om å avvikle bruken av avkjørselen innen 31. desember 2022, med henvisning til gågatestatus, trafikksikkerhet og veinormalene. Det brevet ligger som vedlegg i saksdokumentene. 

Slik påvirker vedtaket driften

Konsekvensen av vedtaket er at virksomhet på taket av Kongens Plass 7 som medfører biltrafikk i Skolegata, må opphøre. Kommunen skriver at det «ikke kan herske tvil» om at en virksomhet som baserer seg på adkomst over gågata er uforenlig med gågatens funksjon, og at en eventuell tillatelse ville være «ødeleggende». 

Klageadgang – men iverksetting uansett

Parter kan klage innen tre uker etter mottak, etter forvaltningsloven § 28. Kommunen opplyser at stengingen likevel blir gjennomført på fastsatt tidspunkt, selv om det klages, med mindre den selv beslutter å utsette iverksettingen. Parter har rett til innsyn i sakens dokumenter etter forvaltningsloven §§ 18 og 19. Kontaktpunkt hos kommunen er enhetsleder Vidar Dyrnes. 

Zikos posisjon nå

Ziko Gruppen fastholder at takflaten er – eller kan utvikles til – lovlig parkeringsareal, og at kommunen selv har bekreftet historisk bruk. «Vi ønsker ikke å eskalere konflikten», skriver selskapet, men ber kommunen «erkjenne egen unnlatelse» og finne en løsning i tråd med «det politiske vedtaket og historikken». 

Espen Larsen fra Ziko Gruppen fastholder at takflaten er lovlig parkeringsareal.

Kommunens konklusjon

Kommunen legger til grunn at pågående bruk av avkjørselen er «ulovlig», at den «holder fram», og at stenging derfor er nødvendig av hensyn til trafikksikkerheten i gågata. Vedtaket signeres elektronisk av enhetsleder Vidar Dyrnes og kommunalsjef John Einar Aune Skontoft. 

Powered by Labrador CMS