
Kan bli stopp i trafikken når broene får helsesjekk
Med jevne mellomrom får broene i fylket en grundig kontroll. Denne uka står flere broer for tur, og ingeniørene er på jakt etter alt fra små sprekker til alvorlige skader.
Mellom 19. og 21. august blir det utført hovedinspeksjoner på flere broer på Smøla og Nordmøre.
Fra tirsdag 19. august til torsdag 21. august skal broer på Smøla inspiseres. I tillegg skal Lesundbrua, Bugbrua og Todalsbrua i Aure kommune kontrolleres. Til arbeidet brukes liftbil, og inspeksjonene vil foregå både på dag- og kveldstid.
Under inspeksjonene vil smalere broer bli helt stengt i inntil 15 minutter. På broer med to kjørefelt vil ett felt være åpent, med manuell dirigering av trafikken.
– Vi gjennomfører rutinemessige inspeksjoner på alle broer langs fylkesvegene, forteller Ingrid Anne Lervik, bro- og kaiforvalter i Møre og Romsdal fylkeskommune. – Dette er nødvendig for å ivareta trafikksikkerheten.
Dette ser inspektørene etter
Vi spurte Hanne Gundersen, broingeniør for forvaltning og inspeksjon, hva inspektørene konkret ser etter på broene.
– Hovedinspeksjoner er rutinemessige kontroller der alle deler av broa undersøkes med nærvisuell inspeksjon. Vi tilstreber å komme så tett innpå konstruksjonene som mulig, forklarer hun.
Alle deler blir inspisert – fra overbygning (bjelker, plate, kasse m.m.) til pilarer, landkar, rekkverk, slitelag og fuger.
– Vi ser etter både små og store skader eller mangler. Det kan være korrosjon i armering, avskalling eller bom i betong, rust på stålbjelker, deformasjoner eller brudd. Vi har historikk for hver enkelt bro, og følger opp om skadene utvikler seg eller om tilstanden er den samme som tidligere. Det viktigste er å avdekke om det finnes forhold som krever umiddelbare tiltak, eller om broa kan stå som den er, sier Gundersen.
Trafikanter må regne med ventetid

For å gjennomføre inspeksjonene brukes en såkalt underbro-lift – en lastebil med lift som kan føres nedover i stedet for bare oppover.
– Liftbilen må stå i kjørebanen, og det vil derfor bli noen hindringer. På broer med to kjørefelt vil ett felt være åpent hele tiden, med manuell dirigering. Litt ventetid må man regne med, men veien blir ikke stengt. På smalere broer, der biler ikke kan passere liftbilen, kan det bli opptil 15 minutters stenging om gangen. Trafikanter bør derfor beregne god tid. Vi sørger for manuell dirigering, så de som kjører får den informasjonen de trenger på stedet. Busser i rute og utrykningskjøretøy vil kunne passere ved behov, forklarer Gundersen.
Jevnlige kontroller
Ifølge Statens vegvesens håndbøker er inspeksjonsintervallene faste.
– Hovedinspeksjoner gjennomføres hvert femte år, med nærvisuell kontroll av alle deler av broa. Da kan vi ha behov for lift eller klatring for å komme til. De andre årene gjør vi enkelinspeksjoner. De har hovedformål å følge opp registrerte skader, eller utsatte deler som fuger som ofte får slitasje, sier Gundersen.
Kan føre til vedlikehold
Dersom det blir avdekket feil eller mangler, kan det føre til arbeid på broa.
– Dersom skadene er av en art som krever umiddelbare tiltak, må vi utføre vedlikehold. Omfanget avhenger av hvilken type skade det er snakk om, og hvor den er lokalisert. Av erfaring er det sjelden vi oppdager helt nye skader som krever store og omfattende tiltak med én gang, men mindre vedlikeholdsarbeid er ikke uvanlig, sier Gundersen.